התומך מאיסטנבול: ומה עם הפטרון הטורקי של סינוואר?

ארדואן מוסיף לאפשר לחמאס לפעול משטחו ולהכווין פיגועים נגד ישראל, גם אחרי 7 באוקטובר, והוא לא זכאי להנחות • ארדואן עצמו הופך שוב ושוב את היוצרות, וטוען שחמאס "כלל אינו ארגון טרור", וכי ישראל היא "בעלת מאפיינים נאציים" ו"מבצעת טרור" • עכשיו, כשארדואן האמיתי יוצא לאור מחדש, מדינת ישראל צריכה לעמוד בראש המערכה הבינלאומית להוקיע אותו, לפעול להחרמתו ולהופכו למוקצה - כפי שהיא עושה מול איראן

ארדואן והנייה. צילום: אי.פי

ל"היטלר הקטן", סינוואר, היה עוד פטרון. לא רק חמינאי ואיראן התייצבו מאחוריו. גם טורקיה ונשיאה המגלומן, ארדואן, העניקו גיבוי לצורר הפלשתינאצי לאורך שנים. לא ייאמן, עד לרגע זה - גם במהלך השנה שחלפה מאז טבח שמחת תורה - הם ממשיכים לאפשר את פעולת מפקדות חמאס בתחומם. מדובר באותם מפקדות, מטות וארכי־טרוריסטים, חלקם ממגורשי עסקת שליט, שכבר שנים מכווינים טרור נגד ישראל מתחום טורקיה באופן שוטף, עקבי ושיטתי.

שתי הדוגמאות הבולטות האחרונות לכך הן החוליה שמנתה שמונה מחבלים, שתכננה את פיגוע ההתאבדות בתל אביב. המחבל המתאבד משכם שפוצץ לפני כחודשיים מטען שנשא על גופו ברחוב הלח"י בתל אביב היה אחד מחבריה, והוא הונחה על ידי אחד מבכירי חמאס טורקיה. החוליה הבולטת השנייה היא תא הטרור של הסטודנטים מאוניברסיטת ביר־זית, שתכנה אף היא פיגוע משמעותי נגד ישראל.

המחבל בשכונת התקווה, צילום: .

נוסף על שתי החוליות הללו, בחודשים האחרונים בוצעו עוד עשרות מעצרים של מחבלים וחשודים בטרור מוכווני חמאס־טורקיה. ארדואן עצמו הופך שוב ושוב את היוצרות, וטוען שחמאס "כלל אינו ארגון טרור", וכי ישראל היא "בעלת מאפיינים נאציים" ו"מבצעת טרור".

האבסורד הבלתי נתפס בסיפור הטורקי הוא החסינות הבינלאומית שזוכים לה זוכה ארדואן וממשלו, שמוסיפים להיות חברים בנאט"ו. רק לפני שנתיים וחצי חיזר ארדואן אחרי ישראל כדי להגיע מחדש אל ליבה, ובעיקר אל כיסה של ארה"ב. הוא נפגש עם הנשיא יצחק הרצוג, שוחח עם רה"מ נתניהו וכיזב על "דף חדש".

ארדואן עדיין חבר, ראשי מדינות נאט"ו בפסגה בווילנה, יולי 2023, צילום: אי.פי.אי

עכשיו, כשארדואן האמיתי יוצא לאור מחדש, מדינת ישראל צריכה לעמוד בראש המערכה הבינלאומית להוקיע אותו, לפעול להחרמתו ולהופכו למוקצה - כפי שהיא עושה מול איראן. כל עוד ארדואן לא משליך מארצו את מפקדות חמאס ואנשיהן, הוא לא ראוי לבוא במשפחת העמים המהוגנים, ועליו לשלם מחירים על כך. האינטרסים הגלויים והנסתרים, הכלכליים והאחרים, של ישראל מול טורקיה אינם סיבה להמשך היחס הסלחני מול הנשיא הטורקי וממשלו בכל הנוגע לפעילות חמאס בטורקיה.

אחרי 7 באוקטובר 2023 ארדואן בחר צד, ואי אפשר להמשיך להתעלם מכך. אין די ברטוריקה קשה מולו מצד רה"מ נתניהו ושר החוץ ישראל כ"ץ. היא לא מביאה לתוצאות. את הקשר בין מפקדות חמאס בטורקיה לבין פיגועי טרור וניסיונות לפיגועים בארץ יש לחשוף לעיני העולם, כדרך שחומרים דומים בעניין איראן נחשפים, ויש לפעול להטלת סנקציות על טורקיה.

בחר צד, ארדואן, צילום: רויטרס

ארדואן, שרואה עצמו כפטרונם של חמאס ושל תנועות האחים המוסלמים בעולם, לא ראוי להמשך היחס הסלחני כלפיו. רק בנס, ובזכות יכולת יוצאת דופן של שב"כ וגורמי ביטחון ישראליים, הפיגועים הקשים שתכנן חמאס־טורקיה הסתיימו בסיכול וללא נפגעים - אך לא לעולם חוסן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר