ראש ממשלת בריטניה שוקל להטיל סנקציות על בן גביר וסמוטריץ': "התבטאוית מזעזעות"

ראש ממשלת בריטניה בוחן סנקציות על סמוטריץ' ובן גביר בעקבות התבטאויותיהם • הלחץ על בריטניה לנקוט בצעדים גובר • סטארמר: "אמירות מזעזעות, אנו בוחנים זאת" • בן גביר: "על הבריטים להפנים שימי המנדט הסתיימו" • סמוטריץ': "אמשיך לקדם מדיניות של חיסול הטרור הנאצי מעזה"

השרים סמוטריץ ובן גביר. צילום: אורן בן חקון

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, אמר היום (רביעי) כי הוא "בוחן" את האפשרות להטיל סנקציות על שר האוצר של ישראל, בצלאל סמוטריץ', ועל השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. את הדברים אמר בבית הנבחרים, בתגובה לשאלה של יו"ר המפלגה הליברל-דמוקרטית, אד דייווי.

סטארמר כינה את התבטאויותיהם של השרים "מזעזעות" וציין כי הממשלה בוחנת את אפשרות הסנקציות נגדם.

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר, צילום: אי.פי

דייווי ציין כי סמוטריץ' אמר כי "רעב של שני מיליון תושבים בעזה עשוי להיות מוצדק ומוסרי". הוא הוסיף כי בן גביר כינה מתנחלים שהרגו נער בן 19 בגדה המערבית כ"גיבורים".

סטארמר השיב: "אנחנו בוחנים זאת, כיוון שאלה אמירות מזעזעות, כפי שדייווי ציין, וגם בשל פעילות מדאיגה נוספת בגדה המערבית ובאזור כולו".

הבוקר, כינתה חברת הפרלמנט מהלייבור, אמילי ת'ורנברי, את בן גביר וסמוטריץ' כ"גזעניים". הדברים נאמרו לאחר שדיוויד קמרון, מזכיר החוץ בממשלת השמרנים הקודמת, סיפר כי שקל להטיל סנקציות עליהם אך נמנע מכך בשל הבחירות הכלליות שהתקיימו ביולי.

בראיון ל-BBC ביום שלישי, אמר קמרון: "סמוטריץ' ובן גביר הצהירו דברים כמו עידוד לעצירת שיירות סיוע לעזה ועידוד מתנחלים קיצוניים בגדה המערבית".

בינתיים, לחצים פוליטיים גוברים על ממשלת בריטניה לנקוט בצעדים חזקים יותר נגד ישראל. כמעט 50 חברי פרלמנט בריטים משבע מפלגות תמכו בתנועה פרלמנטרית הקוראת לממשלת הלייבור להפסיק את הייצוא הביטחוני לישראל, לאסור ייבוא מוצרים מההתנחלויות הלא חוקיות ולבטל את מפת הדרכים לשנת 2030 המעמיקה את קשרי הכלכלה, המסחר והביטחון בין בריטניה לישראל.

יו״ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: ״כפי שלפני הקמת המדינה היהודית הבריטים פעלו לסיכולה, כעת הם ממשיכים לעשות זאת לאחר תקומתה בעיצומה של מלחמת קיום. הים אותו ים, והבריטים אותם בריטים. על הבריטים להפנים שימי המנדט הסתיימו".

"מכל מקום, הם לא מפחידים אותי, ואני אמשיך לפעול בהתאם לאינטרסים הלאומיים העליונים של מדינת ישראל בלבד ולמען תושבי המדינה, חיילנו שוטרנו וסוהרנו. בוז לספר הלבן!״, הוסיף השר.

סמוטריץ בתגובה לראש ממשלת בריטניה:  "‏המנדט הבריטי הסתיים ואיתו הספר הלבן, אבל החד צדדיות והצביעות נשארו אותם חד צדדיות וצביעות. אמשיך בע"ה לעשות כל שלאל ידי כדי לקדם מדיניות של חיסול הטרור הנאצי מעזה, מלבנון ומאיראן ולמנוע הקמת מדינת טרור פלשתינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל ואת ביטחון העם היהודי".

‏"שום איום לא ימנע ממני לעשות את המעשה הנכון והמוסרי למען אזרחי ישראל, ואם הבריטים רוצים לעקם את אפם אל מול המדיניות הציונית שלי, אז יהיה להם אף עקום", הוסיף.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר