"סליחה, מה אמרת?": השיחה הקשה בין גלנט לאוסטין אחרי חיסול נסראללה

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח: ישראל מסרבת ליידע את ארה"ב על תוכניות התגובה לאיראן • העיתון האמריקני טוען כי יש תסכול גובר בוושינגטון מהתנהלותה העצמאית של ישראל במלחמה באיראן וגרורותיה דיווח

גלנט ואוסטין (ארכיון). צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ישראל סירבה עד כה למסור לממשל ביידן פרטים על תוכניותיה להגיב בטהרן, כך אמרו היום (רביעי) גורמים אמריקנים לעיתון השמרני "וול סטריט ג'ורנל", זאת בשעה שהבית הלבן קורא לישראל לא לפגוע במתקני הנפט או אתרי הגרעין של איראן על רקע החשש מהתרחבות מלחמה אזורית.

נתניהו וחמינאי - המתקפה האיראנית הראשונה, צילום: מארק ישראל, איי.אף.פי

על פי הדיווח, בכירים אמריקנים הביעו תסכול מכך שהם נתפסו שוב ושוב בהפתעה על ידי הפעולות הצבאיות של ישראל בעזה ובלבנון, ומבקשים למנוע הסלמה נוספת. חלקם קיוו שארה"ב תקבל מידע משמעותי יותר על מה שישראל שוקלת בהקשר האיראני במהלך ביקור מתוכנן ביום רביעי בין שר ההגנה הישראלי יואב גלנט לשר ההגנה לויד אוסטין בפנטגון, אבל גלנט דחה את נסיעתו, כך לפי הפנטגון.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מנע את יציאתו של גלנט לארה"ב ביום שלישי בלילה, בעוד ישראל ממשיכה בתכנון המבצע שלה באיראן, אמר גורם ישראלי. גורמים רשמיים אמריקנים אומרים שעדיין אין להם את העיתוי של התקיפה או את מה שישראל עשויה לכוון אליו.

ביידן ונתניהו, צילום: אי.פי.אי

חיסול נסראללה הפתיע את בכירי הממשל

על פי הנטען בעיתון, בחודש שעבר ביצעה ישראל תקיפה נגד מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מבלי ליידע את ארה"ב מבעוד מועד. ההפצצה, שהתרחשה כאשר וושינגטון קיוותה להשלים תוכנית הפסקת אש בין ישראל ללבנון, הפתיעה את בכירי הממשל.

"סליחה, מה אמרת?" אוסטין אמר כאשר גלנט סיפר לו במהלך שיחה על התקפת נסראללה, על פי גורמים אמריקנים שמכירים את השיחה. במהלך שיחה שנייה באותו יום, שאל אוסטין את גלנט אם ישראל מוכנה להיות "לבד" בכל הנוגע להגנה על עצמה, לאור חוסר ההודעה, אמירה קשה שמדגישה את התסכול בוושינגטון מחופש הפעולה שישראל נוטלת לעצמה.

אוסטין וגלנט, צילום: אי.פי

אוסטין היה מתוסכל מכיוון שלארה"ב לא היה מספיק זמן למקם את כוחותיה כדי להגיע להגנתה של ישראל או להגן על כוחות ארה"ב סמוכים, אמרו גורמים במערכת הביטחון האמריקנית ל"וול סטריט ג'ורנל".

כשישראל מבטיחה תגובה לשיגור איראן של כמעט 200 טילים זמן קצר לאחר חיסולו של נסראללה, גורמים רשמיים בארה"ב מקווים שהפעם יהיו להם יותר תובנות על תקיפה שעלולה להוביל למעורבות צבאית אמריקנית גדולה יותר.

המתקפה האיראנית, צילום: קוקו

גנרל הצבא אריק קורילה, העומד בראש פיקוד המרכז של ארה"ב, האחראי על הפעולות הצבאיות של ארה"ב במזרח התיכון, נסע ביום ראשון לישראל שם נפגש עם גלנט ומפקדי צבא ישראלים בכירים, בין השאר, כדי להזהיר מפני פגיעה באתרי הגרעין של איראן או מתקני נפט.

לטענת העיתון, גלנט נתפס באופן נרחב כמנהיג הישראלי המגיב ביותר לחששות ארה"ב לגבי העמדה לדין של ישראל במלחמה בעזה, במיוחד לגבי הגדלת הסיוע ההומניטרי לתוך המובלעת ויצירת תוכנית למשילות של הרצועה לאחר המלחמה. אוסטין וגלנט היו בקשר הדוק במהלך השנה האחרונה, לפעמים מדברים מספר פעמים בשבוע בטלפון, ובדרך כלל נחשבים לבעלי מערכת יחסים טובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר