על רקע החלשת המשטר בטהרן: בארה"ב מנסים להתניע מחדש את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה

יוזמה דו-מפלגתית בארה"ב מקדמת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, עם תמיכת 67 סנטורים • שר החוץ ישראל כ"ץ: "אין שום סיכוי לתמיכה ישראלית במדינה פלשתינית לאחר 7 באוקטובר" • כ"ץ העביר מסר ליורש העצר הסעודי: "יש לו הזדמנות היסטורית לחתום על הסכם שלום, כמו שעשו בגין וסאדאת לפני 45 שנה"

הסנטורים לינזדי גרהאם וריצ'רד בלומנטל. צילום: רויטרס

יוזמה דו מפלגתית בארה"ב מנסה להתניע מחדש את גלגלי הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, על רקע החלשת המשטר האיראני. בישראל מציבים הסתייגות אחת: בלי מדינה פלשתינית כתנאי.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, צילום: רויטרס

גורמים המעורים בפרטים אומרים כי בפגישה של שר החוץ ישראל כ"ץ עם הסנאטורים לינדזי גראהם וריצ'רד בלומנטל, דנו השלושה לא רק במצב בעזה אלא גם בהזדמנות לקדם נורמליזציה עם סעודיה על רקע היחלשות איראן וגרורותיה במזרח התיכון.

בנוסף, בעקבות המהלך העצים נגד חיזבאללה בלבנון, גורמים המעורים בפרטים מספרים כי השר כ"ץ והסנאטורים דנו במהלך פגישתם באפשרות שלפיה ארה"ב תקדם מהלך לשינוי פוליטי עמוק בלבנון עקב היחלשות חיזבאללה - קרי החלפת הנשיא הלבנוני.

הסנאטור לינדזי גראהם, צילום: אי.פי

שר החוץ כ"ץ אמר לסנאטורים כי זאת ההזדמנות הנכונה להמשיך ולהגביר את הסנקציות על איראן ולהציב מולה איום צבאי אפקטיבי אמין בהובלת ארה"ב, לבלימת תוכנית הגרעין ותמיכת איראן בטרור.

לצד הבקשה של כ"ץ, הסנאטורים חשפו באותה שיחה כי בימים אלה הם מובילים תמיכה דו-מפלגתית של 67 סנטורים בקידום הסכם שלום ונורמליזציה בהובלת ארה"ב בין ישראל וסעודיה. בשלב הזה הדגיש כ"ץ כי "אין שום סיכוי לתמיכה ישראלית במדינה פלשתינית לאחר 7 באוקטובר, זאת למרות דבריו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בעצרת האו"ם לפיהם נורמליזציה תתיכן רק בתנאי שהתנאים להקמת מדינה פלשתינית יבשילו.

הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, צילום: אי.פי

השר כ"ץ אף ביקש מהשניים להעביר בשמו מסר ליורש העצר הסעודי. "תמסרו שיש לו הזדמנות היסטורית לחתום על הסכם שלום עם ישראל, במעורבות ארה"ב, כמו שעשו בגין וסאדאת לפני 45 שנה".

כ"ץ הוסיף כי "ישראל לא תסכים להקמת מדינה פלשתינית כתנאי להסכם. במציאות שנוצרה אחרי 7 באוקטובר, אף אחד בישראל לא יסכים לזה. חיסול נסראללה והחלשת החיזבאללה וציר הרשע האיראני יוצרים הזדמנות לשינויים גדולים באזור שלא היו קודם לכן - נורמליזציה היא אינטרס של שתי המדינות", כך לדבריו.

שר החוץ ישראל כ"ץ, צילום: אי.א,.פי

נזכיר כי ערב 7 באוקטובר ישראל הייתה קרובה מאי פעם לנורמליזציה עם סעודיה. בעצרת הכללית של האו"ם נשא נתניהו נאום כמעט היסטורי באשר לאפשרות הקרובה מתמיד בתיווך אמריקני. יש מי שהעריכו אחרי 7 באוקטובר כי המתקפה של חמאס נועדה לבלום את אותו תהליך שהיה עתיד לשים בצד את הסוגיה הפלשתינית.

בנוסף, נאמר כי נאומו של בן סלמאן שנה אחרי באו"ם הוכיח כי חמאס הצליח לפחות באפיק הזה לקשור את הנושא הפלשתיני בהתקדמות לשלום. כעת מנסים בישראל להתיר חזרה את הקשר ולהשיב את רכבת הנורמליזציה למסלולה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר