זהו מספר המסתננים והעובדים זרים שעזבו מרצון את ישראל מתחילת 2024

לאחר הסערה הגדולה על מתווה גירוש המסתננים ב-2018 החלה רשות האוכלוסין וההגירה במבצע שקט לעידוד יציאה מרצון של מבקשי המקלט בארץ • אמש המריאו 317 זרים לקנדה - כאשר בתמורה לעזיבתם קיבלו מענק של 3,500 דולר ואת הפקדונות שחסכו מעבודתם בישראל

מסתננים בדרום תל אביב // למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: מרקוביץ'

במבצע שקט לעידוד יציאה מהארץ ברצון של מסתננים ועובדים זרים, עזבו אמש (שני) 317 מבקשי מקלט ששהו בישראל לקנדה. מתחילת השנה התוכנית הובילה לעזיבה של  2,553 זרים מאז תחילת שנת 2024.

 

הנוסעים היה של משפחות ובודדים שהגישו בקשה לטוס לקנדה, צילום: ללא

את המבצע מנהלת היחידה לסיוע ליציאה מרצון למדינה שלישית או לארצות המוצא. זאת לאחר הסערה הגדולה של מתווה גירוש המסתננים שנפסל בבג"ץ ב-2018 וכלל כליאה במתקן חולות. מאז הדגש הוא על המילה "רצון" זאת לאחר שגם השימוש בהגבלות על פקדונות הזרים בארץ נפסלו בבג"ץ.

כאמור כ -317 זרים, מרביתם אריתראים, המריאו אמש לקנדה, במסגרת הסכם עם המדינה. בתמורה לעזיבתם הם קיבלו מענק של 3,500 דולר כל אחד, וכן את סך הפקדונות שחסכו בעבודתם בארץ. תמהיל הנוסעים היה של משפחות ובודדים שהגישו בקשה לטוס לקנדה ועיתוי ההטסה נקבע על ידי אנשי רשות האוכלוסין.

שר הפנים משה ארבל הגיע לשדה"ת יחד עם מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו ללוות את ההליך מקרוב. "הגעתי לראות מקרוב את העבודה הנפלאה שעושה רשות האוכלוסין וההגירה להגירה מרצון", אמר ארבל. "הליך זה הינו האמצעי הטוב ביותר ליציאת אוכלוסיות ברות הגנה מישראל, אל עתיד חדש ומבטיח. ההליך נעשה בהסכמה מלאה עם המהגרים המצפים לפרק החדש בחייהם. אני מאחל להם ולנו הצלחה גדולה ושנה טובה".

השר משה ארבל בשדה התעופה. "ההליך נעשה בהסכמה מלאה עם המהגרים", צילום: ללא

למעשה ישראל לא יכולה לכפות על זרים שעונים גם להגדרה "מבקשי מקלט" בשל ארצות מוצאם לעזוב את הארץ. שורה של פסיקות עיקרו את ההסדר שייצר שר הפנים לשעבר גלעד ארדן ליציאה למדינה שלישית, והותיר בידי מדינת ישראל רק את היכולת לעודד הגירה כזו על ידי מענקים ותמריצים. את השוט לעומת זאת שללה מערכת המשפט מידי מי שכיהנו בתפקיד שר הפנים, ולכן יציאת המסתננים מישראל נעשית במספרים נמוכים ולא בהתאם לצורך כפי שהוא מוגדר על ידי הרשויות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר