"יודע שאתם בגיהנום, לעולם לא נוותר": הממונה על השבויים והנעדרים גל הירש פונה לחטופים

בנאום בכנס הבינלאומי ללוחמה בטרור, הירש התנצל בפני משפחות החטופים והבטיח • הוא העביר מסר ברור לחמאס: "אפשר להביא את המלחמה אל סופה מהר מאוד" • הרמטכ"ל לשעבר איזינקוט: "לצערי הרב כל זמן שאני הייתי חבר בקבינט היה חוסר הרצון של רה״מ לדון במנגנוני סיום ובמצב עתידי מתוך רגישות פוליטי"

הממונה על נושא השבויים והנעדרים, משרד ראש הממשלה, תא"ל (מיל') גל הירש, נאם בכנס השנתי הבינלאומי ללוחמה בטרור . צילום: גלעד קוולרצ'יק

תא"ל (מיל') גל הירש, הממונה על נושא השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, נשא נאום מפורט בכנס השנתי הבינלאומי ללוחמה בטרור ע"ש שבתי שביט, שנערך באוניברסיטת רייכמן. הירש התייחס לשנה שחלפה מאז אירועי 7 באוקטובר, תוך שהוא מתמקד במצבם של החטופים ובמאמצים להשבתם.

כפר עזה לאחר יום הטבח, צילום: בן כהן

הירש פתח את נאומו בציון יום השנה ל"מחדל השבעה באוקטובר ובתוכו מחדל החטיפה". הוא תיאר את השנה החולפת כ"שנת יסורים לחטופים ומשפחותיהם, שנת אי ודאות, מצוקה ואימה". הירש הדגיש כי משבר החטופים יצר "פצע פנימי בתוכנו, מתח אזורי ומתח גלובלי".

באופן חריג, הירש התנצל בפני החטופים ומשפחותיהם: "היום, שנה אחרי, אני מתנצל בפני משפחות החטופים ובפני החטופים עצמם, בכך שלא עלה בידינו להשיבם הביתה". עם זאת, הוא הבטיח: "אנחנו פועלים כל הזמן להשבתכם. לעולם לא נוותר. נמשיך להפוך כל אבן, הרבה אנשים מחויבים ומסורים עוסקים בהשבתכם הביתה".

בני משפחה ומפגינים מול בית רה"מ בי-ם, קוראים להחזרת החטופים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הירש חשף פרטים על מאמצי המשא ומתן להשבת החטופים. הוא ציין כי לאורך השנה נעשו מאמצים רבים לקדם עסקה, כולל מעורבות של נשיא ארה"ב ומועצת הביטחון. הירש הזכיר כי בחודש יוני הועברה הצעה לעסקה, עליה השיב חמאס עם 29 תיקונים. בהמשך, בחודש יולי, נפתח תהליך נוסף שהוביל למסמך הבהרות ברומא. הירש הדגיש כי ישראל הסכימה והתחייבה למתווה האמריקאי מה-16 באוגוסט. עם זאת, הוא ציין כי "חמאס לא משתף פעולה" וכי המשא ומתן "הולך ומתקשה, שדורש מאיתנו להתגמש".

סינוואר. קיבל מסר מגל הירש, צילום: רשתות ערביות

בסיום דבריו, העביר הירש מסר ברור לחמאס: "אפשר להביא את המלחמה אל סופה מהר מאוד. לחמאס צריך להיות ברור שכל שיוכלו להשיג במשא ומתן איתנו זה את אסיריהם מול חטופנו". הוא הוסיף כי חמאס יוכל להשיג הפוגות בלחימה ולדאוג לרווחת העם בעזה, אך הביע ספק לגבי מידת העניין של ארגון הטרור בנושאים אלה.

איזנקוט: "נתניהו נמנע מדיון על סיום המלחמה בגלל רגישות פוליטית"

ח"כ רא"ל (מיל') גדי איזנקוט, ממפלגת המחנה הממלכתי והרמטכ“ל לשעבר, השתתף גם הוא בכנס. את דבריו פתח בהתייחסות לסוגיה האיראנית: "הם שקדו על תוכנית לדורות הבאים, שתוציא את ישראל מהנרטיב ההיסטורי - נעשה ליהודים מה שסלאח א-דין עשה לצלבנים".

ח"כ רא"ל (מיל') גדי איזנקוט, חבר כנסת ממפלגת המחנה הממלכתי ורמטכ“ל לשעבר, צילום: גלעד קוולרצ'יק

איזנקוט הוסיף התייחסות להיערכות של הממשלה המונעת משיקולים פוליטיים: " לצערי הרב כל זמן שאני הייתי חבר בקבינט היה חוסר הרצון של רה״מ לדון במנגנוני סיום ובמצב עתידי מתוך רגישות פוליטי והצורך לנקוט עמדה, ולכן לא היה דיון ביום שאחרי. אנחנו משתהים עם עסקת החטופים, עם הגעה לסידור ביטחוני, עם מענה אזרחי לרצועת עזה. המצב הרצוי של חלק מחברי הקבינט הוא החזרת ההתיישבות, ואני לא בטוח שזה יקדם את האינטרסים הלאומיים שלנו".

הרמטכ"ל לשעבר סיים בעניין סוגיית חוק הגיוס: "אם לא יעבור חוק גיוס בגלל צרכים פוליטיים זה יהיה חתירה תחת האינטרסים של מדינת ישראל ופגיעה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ואני מקווה שזה יעבור, ואז יהיה תיקון לערבות הדדית וסולידריות".

שקד: " לנצל את ההזדמנות ולהשמיד את הגרעין של איראן"

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, אמרה בכנס: "המתקפה האיראנית הייתה הגדולה ביותר בעולם של טילים בליסטיים. ישראל צריכה לנצל את ההזדמנות שיש לגיטימציה בין לאומית ולהשמיד את מתקני הגרעין של איראן. צריך להתייחס ברצינות לאיומים וברצינות ליכולות.
מדינת ישראל לא יכולה לחיות עם איראן גרעינית. אנחנו כבר במלחמה אזורית, זו המציאות", איראן קרובה לנשק גרעיני. יש להם את האורניום לפצצה והם עובדים על מערכת הנשק. הזמן נגמר. אין זמן יותר למו״מ ודיפלומטיה, לא מדובר באנשים טיפשים הם ממציאי האלגברה, הם יפרצו לפצצה".

״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר