בדרך לניתוק מישראל: חוקי אונר"א יעלו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה את הצעת החוק לניתוק הקשרים • יוזמת החוק, ח"כ יוליה מלינובסקי: "אנחנו מחזירים מעט מן הצדק לקורבנות השבת הארורה ולמשפחותיהם" • ח"כ יולי אדלשטיין: "בעיית אונר"א לא החלה ב 7 באוקטובר, אלא רק צפה ונחשפה במלוא שטניותה"

אנשי אונר"א מסייעים למטוס עם סיוע הומניטרי בלבנון. צילום: EPA

שנה למתקפת 7 באוקטובר, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה את הצעת החוק לניתוק הקשרים בין ישראל לבין "סוכנות הסעד והפליטים של האו"ם", המוכרת יותר בשם אונר"א. חוקי אונר"א עברו בוועדת החוץ והביטחון ויעלו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. על פי הצעת החוק:

  • ההסכם היחידי (משנת 1967) שאיפשר לסוכנות אונר"א לפעול כאן יבוטל וכפועל יוצא מכך פעילותה תיפסק.
  • כל מגע בין בעלי תפקידים מישראל לבין אנשי אונר"א יהיה אסור ובין היתר לא ינתנו להם אשרות דיפלומטיות והטבות כלכליות.
  • כל הליך פלילי שחל או יחול על עובד אונר"א בהקשר לפשעים שעשו בשבעה באוקטובר או בכל הקשר הנוגע לחוק מאבק בטרור יישאר בעינו.
מבנה אונר"א בעזה שהופצץ לאחר שזוהו בו מחבלים, צילום: רויטרס

יוזמת החוק, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) לאחר ההצבעה: "היום, יום לפני יום השנה לשבעה באוקטובר, אנחנו מחזירים מעט מן הצדק לקורבנות השבת הארורה ולמשפחותיהם. אונר"א ששיתפה וממשיכה לשתף פעולה עם ארגון הטרור הרצחני חמאס תסולק מכאן. עובדי הארגון שהשתתפו בטבח יועמדו לדין והטבות המס וכל שאר הפינוקים שהם קיבלו יופסקו לאלתר. מה שנשאר כעת זו רק ההצבעה במליאת הכנסת ואני קוראת ליו"ר הכנסת יחד עם יו"ר הקואליציה ומרכזת האופוזיציה להעלות את החוק בהקדם האפשרי כדי שנוכל להפטר מאונר"א אחת ולתמיד".

"מחזירים מעט מן הצדק לקורבנות" . ח"כ יוליה מלינובסקי, צילום: אורן בן חקון

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין: "בעיית אונר"א לא החלה ב 7 באוקטובר, אלא רק צפה ונחשפה במלוא שטניותה. מזה שנים ארוכות שחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית מעלים את הנושא ומקדמים הצעות חוק בנושא. כולנו ראינו את הפעילות של אונר"א בשביעי באוקטובר - דאגה ל"סעד ולתעסוקה" לא הייתה שם. אנחנו יודעים שחלק מהחטופים הוחזקו בידי עובדי הארגון".

"מדובר בנושא מורכב ובעל השלכות רחבות, ולכן בשבועות האחרונים, עמלנו באינטנסיביות רבה - צוות הוועדה ואנוכי, יחד עם חברי הכנסת - מול הגורמים השונים במטרה להגיע לנוסחי חוק משמעותיים ואופרטיבים. לפני זמן קצר חוקי אונר"א עברו בוועדת החוץ והביטחון ויעלו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת"

ח"כ דן אילוז, מיוזמי הצעת החוק, כתב עם העברת הנוסח לקריאה שנייה ושלישית מסר בתגובה: "אונר”א הפכה מזמן ממוסד הומניטרי לכלי שרת בידי הטרור, תוך שהיא חרגה מתפקידה, והפכה לבעלת ברית של חמאס במאבק נגד ישראל. הצעת החוק שלי לניתוק הקשרים עם אונר”א היא הכרחית לביטחונה של ישראל ולשמירה על ריבונותנו. כל מי שמסייע לטרוריסטים לא ייהנה מהחסות והחסינות של מדינת ישראל.

מתנועת אם תרצו נמסר: ''מנחם בגין העביר את החלת הריבונות ברמת הגולן בשלוש קריאות באותו היום. אנו קוראים ליו"ר הכנסת, לראשי הקואליציה והאופוזיציה לסכם בהקדם על מועד כינוס המליאה עוד בחודש אוקטובר, כדי להשלים את החקיקה לסגירת אונר"א. כך תוכל מדינת ישראל לפתוח דף חדש ביחסים עם שכניה, ללא שקר הפליטים וללא חינוך להסתה. אנו מברכים את יו"ר הועדה ואת חברי הכנסת שסייעו ודחפו לקידום החוק!"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר