סקר חדש: רוב מוחלט מהישראלים תומכים בתקיפה ישירה של איראן

סקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון מגלה כי 66% מהישראלים ממשיכים להתנגד להקמת מדינה פלשתינית בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר • 41% מהציבור היהודי בישראל מאמינים כי המערכה בצפון צריכה להסתיים בכיבוש לטווח ארוך בדרום לבנון, ו-92% מהיהודים לא סומכים על הרשות הפלשתינית שתמנע את ה-7 באוקטובר הבא

המתקפה האיראנית בשמי תל אביב. צילום: אי.אף.פי

ממצאי סקר חדש במלאת שנה לאסון השבעה באוקטובר שנערך בהובלת המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון (JCFA), ובשיתוף "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר, מגלה כי הרוב המכריע של הישראלים (84%) אינם בוטחים ברשות הפלשתינית שתמנע אירועים עתידיים כמו השבעה באוקטובר ביהודה ושומרון.

הממצאים החדשים חושפים את עמדות הציבור הישראלי גם ביחס למלחמה בצפון – כאשר 37% מכלל המשיבים מאמין בכיבוש ונוכחות ישראלית צבאית לטווח ארוך בדרום לבנון.

הסקר, שנערך בין ה-29 עד ה-30 בספטמבר 2024, וכלל 700 משיבים יהודים וערבים בגילאי 18 ומעלה, מצא כי 66% מהישראלים עדיין לא רואים פתרון במדינה פלשתינית בקווי 67' – נתון שנשאר יציב מאז הסקר הקודם של המרכז שנערך ב-26 במאי, למרות ההסלמה הביטחונית.

נתניהו בהצהרה לפני ישיבת הקבינט, צילום: אבי אוחיון/ לע"מ.

נמצא כי רק 5% תומכים בהקמת מדינה ללא תנאים, בעוד 19% מסכימים לכך רק אם המדינה הפלשתינית תכיר בישראל כמדינה יהודית ותהיה מפורזת. "מעניין לראות כי בקרב המשיבים היהודים, ההתנגדות גבוהה אף יותר ועומדת על 72%, בעוד 31% מהערבים תומכים בהקמת המדינה ללא תנאים", מדגישים חוקרי JCFA.

טרם הכניסה הקרקעית של צה"ל לדרום לבנון, המשיבים נשאלו כיצד לדעתם צריכה להסתיים המלחמה בצפון, כאשר 37% מהישראלים מעדיפים כיבוש ונוכחות צבאית ארוכת טווח בדרום לבנון. מהסקר עולה כי שיעור זה עולה ל-41% בקרב היהודים, בעוד ש-49% מהמשיבים הערבים מעדיפים הסדר מדיני עם ערבויות בינלאומיות. רק 20% מהישראלים תומכים בהכנסת כוחות בינלאומיים לאזור, בעוד 11% אינם יודעים כיצד המלחמה צריכה להסתיים.

כאשר נשאלו הנסקרים על עסקה עם חמאס להחזרת החטופים והפסקת הלחימה בדרום, 46% מכלל המשיבים, ו-51% מהיהודים, לא מאמינים שמהלך כזה יביא לרגיעה בצפון ולהחזרת התושבים לבתיהם. לעומת זאת, 58% מהמשיבים הערבים סבורים שהפסקת האש תוביל לרגיעה בצפון, אך רק 32% מכלל המשיבים שותפים לדעתם.

אחד הממצאים הבולטים ביותר בסקר נוגע לאמון ברשות הפלשתינית. רוב מוחלט של 84% מהישראלים – כולל 92% מהמשיבים היהודים – אינם סומכים על הרשות שתמנע אירועים דומים ל-7 באוקטובר ביהודה ושומרון. הנתונים מצביעים על חוסר אמון עצום, כאשר רק 5% מהמשיבים סבורים שהרשות הפלשתינית תפעל למניעת אירועים כאלה בעתיד.

ד"ר דן דייקר, נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסכם: "הסקר חושף תמונה מורכבת שמעידה על ספקנות גוברת בקרב הציבור הישראלי כלפי פתרונות מדיניים במזרח התיכון, במיוחד לנוכח ההסלמה הביטחונית האחרונה. בדומה לסקר הקודם שערכנו בקרב הישראלים, אנו רואים עקביות בממצאים ואת ההשפעה העמוקה של אירועי ה-7 באוקטובר על דעת הקהל במדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר