כשישראל עולה להתקפה - היא מקבלת כתף קרה מידידיה

נראה שביידן אוהב להגן על ישראל רק כשהיא חלשה ומותקפת • הוא דורש הפסקת אש כעת, גם במחיר המשך האיום על הצפון • השת"פ הצבאי, מחפה על החריקות בצמרת

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

העולם הערבי מתוסכל. בנאומו אתמול הודה בכך מהחדר החנוק בו שהה גם מחליפו הזמני של נסראללה, נעים קאסם.

ארה"ב לא עוצרת את ישראל וזה לא שהיא לא מנסה - פשוט הפעם בניגוד לפעמים קודמות מחירי ההפסד נצרבו במנהיגי המדינה היהודית עוד קודם. לכן הלחצים שפעם עבדו מהר, עובדים היום לאט. זה מתסכל את חמאס ואת חיזבאללה שזועקים להצלה מנחת הזרוע המרשימה של הצבא הישראלי, וזה מתסכל מאוד את ידידינו בארה"ב ובצרפת, שהאינטרסים שלהם מדברים קודם כל על שקט במזרח התיכון ואחר כך על ביטחון אזרחי ישראל.

גלנט בהערכת מצב מבור הפיקוד של חיל האוויר | שחר יורמן

בזמן ששר החוץ הצרפתי ביקר ליממה בלבנון והצליח להוביל את ראש הממשלה לומר שרצונו בהפסקת אש ובנסיגת כוחות חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני, הנשיא האמריקני יצא לתקשורת פעמיים ודרש מישראל הפסקת אש.

כוחות צה"ל ליד הגבול, צילום: אייל מרגולין

מדובר באירוע מטריד: בעוד לישראל יש את המומנטום ואת הכלים להכריע אויב אכזר על גבולה ועל הדרך גם להוריד מחבלים שעל ידיהם דמם של מאות אמריקנים - יש מי שמרגישים בנוח לעצור דווקא את הדמוקרטיה היחידה באזור שנמצאת תחת איום מזה שנה. הנשיא ביידן - ולא בפעם הראשונה בשנה הזו - תומך ביד אחת בישראל בסמנטיקה ("נגן על ישראל") וביד השנייה בולם אותה מלנצח את אויביה במרחב.

האלוף גורדין בתרגיל, צילום: דובר צה"ל

נראה שהנשיא האמריקני מאוד אוהב להגן על ישראל כשהיא תחת מתקפה כל עוד היא חלשה. כשהיא עולה להתקפה - זה כבר יותר מדי. את הביקורת הזו אגב משמיעים על ביידן מבית, מתוך הקונגרס, כבר חודשים.

בוושינגטון עוצרים, בשטח פועלים

אבל יש נחמה לא קטנה. בעוד כיפופי הידיים המדיניים גלויים לכל וכך גם חוסר שביעות הרצון של ביידן ממהלכיו האחרונים של נתניהו - כולל מחיסול נסראללה - בשטח עצמו, בהיבטים המבצעיים והצבאיים ישנו שיתוף פעולה הדוק בין הצבא הישראלי לאמריקני.

מחלקת ההגנה, הרמטכ"ל האמריקני ודרגי הפיקוד כאן מהרמטכ"ל ומטה פועלים באופן מתואם שמסייע רבות לצה"ל איפה שהעזרה הזו באמת נחשבת ונספרת בכל רגע נתון. זה קורה כמעט באופן יומיומי, ומחפה על החריקות בצמרת.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בתרגיל בצפון. "הנעליים הצבאיות שלכם, מגפי התמרון, נכנסות לתוך שטח האויב", צילום: דובר צה"ל

אם ארה"ב לא הייתה ערב בחירות מצבה של ישראל היה כנראה גרוע יותר. ביידן והבית הלבן חייבים לעמוד לצד ישראל במה שנתפס מלחמה צודקת נגד מי שמבקשים בשליחות איראן להשמיד אותה בצפון ובדרום. יש לזה "בייס" לא קטן בדעת הקהל האמריקנית. בימים אחרים וללא שיקולים אלקטורליים - ישראל יכולה הייתה למצוא את עצמה מול החלטת מועצת ביטחון וללא יכולת להגיד לא. 

הדלפת הפעולות הביטחוניות בלבנון והכניסה האפשרית הקרובה - הם חבלה מכוונת בכוננות הישראלית למלחמה. ביידן אמר זאת בעצמו לעיתונאים - הוא רוצה הפסקת אש. מי שמצפה מישראל לתת דיווחים ב"לייב" למעצמה הידידה, צריך להיות אמיץ מספיק לדרוש ממנה לא לעשות במידע הזה שימוש נגדנו בזמן מלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר