תגובות מעורבות לנאום נתניהו באו"ם: "דיבר בשם כל אזרחי ישראל", "נאום חלול"

שרים ובכירים מהקואליציה מברכים על "נאום עוצמתי" • האופוזיציה מבקרת: "חסר חזון ומפת דרכים"• "שר הבטיחון יואב גלנט: "רה״מ היטיב לתאר את צדקת דרכנו מול הענן השחור שיוצרת איראן בכל רחבי המזרח התיכון • שר החוץ כ"ץ: "הציג את האמת הפשוטה - המשטר האיראני ושלוחות הטרור שלו מהווים סכנה לכל מדינות העולם החופשי" • עינב צנגאוקר: "מדינה ש-101 מאזרחיה נאנסים, מעונים ומתים בשבי החמאס היא לא מדינה מנצחת"

בנימין נתניהו תוקף בעצרת את האו"ם ואת בית הדין בהאג. צילום: רויטרס

נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם עורר תגובות מעורבות בזירה הפוליטית הישראלית. בעוד שחברי הקואליציה שיבחו את הנאום וראו בו הצגה חשובה של עמדת ישראל, באופוזיציה נשמעה ביקורת על היעדר חזון מדיני.

שר הביטחון, יואב גלנט בירך את ראש הממשלה על נאומו. "רה״מ היטיב לתאר את צדקת דרכנו מול הענן השחור שיוצרת איראן בכל רחבי המזרח התיכון. מערכת הביטחון וצה״ל ימשיכו לתרגם זאת למעשים שיפגעו באויבנו, בזירות קרובות ורחוקות, ויבטיחו את ביטחוננו בארצנו דורות קדימה".

עינב צנגאוקר, בתגובה לנאום נתניהו באו"ם: "אדוני ראש הממשלה, מדינה ש-101 מאזרחיה נאנסים, מעונים ומתים בשבי החמאס היא לא מדינה מנצחת. אין ולא יהיה ניצחון עד שכולם חוזרים, ובמקום לנאום על ברכה וקללה, סע למתווכות לסגור את העסקה שעל השולחן שאתה מטרפד שוב ושוב. כל יום שהם עדיין בשבי זו קללה למדינה ואות קלון עליך כמי שהפקיר אותם בשבעה באוקטובר ונוטש אותם במנהרות".

עוד תקפה צנגאוקר: "ראש הממשלה מבצע פשע בעמו כאשר הוא נוטש את החטופים בשבי, ובניגוד למילים החלולות, אין לו כל עניין בהפסקת המלחמה ובעסקה. הוא הקריב אותם על מזבח הקואליציה שלו. מדינת ישראל נחטפה בידי ראש ממשלה אכזר, שקרן ומנותק שאין קו אדום שהוא לא יחצה עבור האינטרסים שלו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, הביע תמיכה מלאה בנאום: "ראש הממשלה נתניהו דיבר היום בשם אזרחי ישראל כולם". הוא הדגיש את מחויבות הממשלה להשבת הביטחון ולניצחון על ארגוני הטרור: "לא ננוח ולא נשקוט עד שנשיב את הביטחון לצפון לדרום ולכלל אזרחי ישראל. לא נעצור עד החזרת החטופים ולא נפסיק עד הניצחון על חמאס על חיזבאללה ועל יתר הגרורות האיראניות".

סמוטריץ' בירך על הכרזת נתניהו בנוגע לחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה, וציין: "זהו הצעד החשוב ביותר כרגע לחיסול שלטונו של חמאס ולסיום המלחמה". הוא הוסיף: "לא ניכנע לצביעות האנטישמית של האו"ם ומוסדותיו החשוכים. והכי חשוב: לעולם, לעולם לא נחלק עוד את ארצנו ולא נאפשר הקמת מדינת טרור פלשתינית בלב ארץ ישראל שתסכן את קיומנו".

דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, צילום: ללא קרדיט

דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, תיאר את הנאום כ"מאוד עוצמתי, משרת את המציאות". הוא ציין: "אנחנו מנצחים, רוצים להשיג שלום, אבל בדרך שלנו. רה"מ התעקש להגיע, להסתכל למצלמה ולעיניים של הציבור ולהגיד 'כן, אנחנו רוצים לנצח'". דנון התייחס גם לביקורת על הרשות הפלסטינית ולאווירה באולם.

נתניהו מציג בפני עצרת האו"ם "מפת קללה" ומפת "ברכה", צילום: אי.פי

השר אופיר אקוניס התייחס ליוזמה הצרפתית-אמריקנית להפסקת אש בלבנון, והדגיש: "אנחנו שוחחנו - ולא הסכמנו". לגבי הנאום אמר: "יש טעם לנאום, כל העולם שמע את הדברים החשובים האלה. אבו מאזן לא גינה את הטבח עד היום".

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה הגדיר את הנאום כ"חשוב" ו"בנקודת זמן גורלית למדינת ישראל בבמה העולמית המרכזית". הוא הדגיש: "העולם החופשי חייב להבין שמדובר בהתנגשות ציוויליזציות ולא במלחמה מקומית", והוסיף: "תודה לראש הממשלה שהציג את העמדה הישראלית טוב יותר מכל אדם אחר".

שר החוץ ישראל כ"ץ בירך את נתניהו על נאומו, ואמר: "ראש הממשלה נתניהו הציג את האמת הפשוטה: המשטר האיראני ושלוחות הטרור שלו מהווים סכנה לכל מדינות העולם החופשי שחייבות להחליט בין עתיד של ברכה ושלום עם מדינות האזור לבין עתיד של קללה ומלחמה בטרור".

מנגד, חבר הכנסת הרב גלעד קריב מסיעת הדמוקרטים מתח ביקורת חריפה על הנאום: "אל מול אולם ריק, עוד נאום חלול של ראש ממשלה חסר חזון ומפת דרכים לחילוץ מדינת ישראל מהתהום המדינית בו היא נמצאת". קריב הוסיף: "נתניהו בנה את יכולות החמאס לפני ה-7 באוקטובר, וגם עתה הוא מותיר אותו ככוח המוביל בעם הפלסטיני, בעצם סירובו להציג כל אופק מדיני לסכסוך והמשך ההשוואה המופרכת של הרשות הפלסטינית לחמאס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר