נתניהו אישר פעולות נוספות: בישראל לא פוסלים את האפשרות לחיסול נסראללה

במערכת הביטחון נערכים לניסיונות הברחה של נשק מאיראן ללבנון • בוושינגטון הופתעו מהדחייה הגורפת של ההצעה להפסקת האש

נתניהו ונסראללה. הכל ערוך ומוכן. צילום: קוקו, רויטרס

רה"מ בנימין נתניהו הנחה אמש את צה"ל ואת מערכת הביטחון להוציא לפועל פעולות נוספות בלבנון. זאת ברקע הדיווחים על שיחות להפסקת אש בלחץ אמריקני.

עוד נודע כי נתניהו אישר פעולות באפיקים שונים, כולל כאלה שכבר ראינו בימים האחרונים וכן הנחה לבלום את ניסיונות ההברחה מאיראן דרך סוריה ללבנון. זו גם הסיבה לתקיפות שראינו ביממה האחרונה ונועדו לקטוע את שרשרת האספקה האיראנית ללבנון ולבלום את התעצמות חיזבאללה.

בתוך כך, מתיחות בין ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן על רקע הדחייה הפומבית של המתווה להפסקת אש עם נחיתתו אתמול בארה"ב.

ראש הממשלהנתניהו מאשר את מבצע החיסול בביירות ממטוס "כנף ציון״, צילום: אבי אוחיון / לע״מ

גורמים המעורים בנושא הודו כי היוזמה האמריקנית־צרפתית להפסקת אש בת 21 ימים מתגלגלת כבר כמה ימים בין וושינגטון לירושלים. "דרמר הכיר אותה, השגריר הרצוג הכיר אותה ונתניהו היה מעודכן". בנוסף גם שרי הקבינט הכירו את היוזמה בישיבת הקבינט המדיני־ביטחוני שנערכה ברביעי בלילה. למרות זאת, בישראל לא הסכימו למתווה או נתנו לו אור ירוק, בניגוד להודעות מטעם הבית הלבן לאורך הלילה.

"הלחץ בארה"ב מתגבר ככל שמתקרבות הבחירות שם", אמר גורם ישראלי. לדבריו, ראש הממשלה חזר ואמר ש"לא תהיה הפסקת אש בלי נסיגת חיזבאללה אל מעבר לליטני".

כאן 11

בישראל אגב לא פוסלים את האפשרות לחיסול חסן נסראללה בתוך כלל הפעולות שננקטות להשבת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה. עם זאת הנסיגה המוחלטת של נתניהו מהמתווה האמריקני נשענת גם על דעת הקהל בבית שמתנגדת באופן מוחץ להפסקת אש. הנתונים האלה לא זרים לנתניהו שלקח אתמול את הזמן עד שהבין את הנזק המצטבר והגיב באופן שעורר אי נוחות בבית הלבן, כאילו לא היו מגעים או שיחות בין הצדדים.

דוברת הבית הלבן התייחסה לכך אתמול ואמרה: "ההודעה הייתה קריאה להפוגה כדי לתת זמן למשא ומתן והייתה מתואמת עם הצד הישראלי. שיחות הצוותים יימשכו". עוד לפניה התבטא שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו בנחרצות נגד המשך הלחימה, ויצר סימטריה בין מצבם של תושבי לבנון לתושבי הצפון.

לעומת זאת, גורם מדיני סתר את הודעות הבית הלבן ואמר: "כפי שאמרנו - ישראל עודכנה לגבי ההצעה האמריקנית, אך בפירוש לא נתנה לכך את הסכמתה". קודם לכן יצא נתניהו לעיתונאים שהתלוו לביקור בניו יורק והתנער מהפסקת האש המדווחת בקולו: "המדיניות שלנו היא ברורה: אנחנו ממשיכים להכות בחיזבאללה בכל הכוח, ואנחנו לא נפסיק עד שנשיג את כל יעדנו ובראשם החזרת תושבי הצפון לביתם. זו המדיניות ושאף אחד לא יטעה בה".

היום ב־16:30 שעון ישראל צפוי נתניהו לנאום בעצרת הכללית של האו"ם. לטיסת ראש הממשלה התלוו נציגי משפחות החטופים: שרון שרעבי, אח של יוסי שרעבי ז"ל (חטוף, חלל) ואלי שרעבי (חטוף), אלי שתיוי, אביו של עידן (חטוף), יפעת היימן, אמה של ענבר ז"ל (חטופה, חלל), סאלם אלאטרש, אח של החייל מוחמד אלאטרש ז"ל (חטוף, חלל), יזהר ליפשיץ, בנו של עודד (חטוף), יעקב סמרנו, אבא של יונתן ז"ל (חטוף, חלל), (נחטף על ידי עובד אונר"א).

התנגדות מקיר לקיר להפסקת אש

כשפורסמה ההצעה האמריקנית־צרפתית להפסקת אש אתמול בשעות הבוקר, היא זכתה להתנגדות מקיר לקיר בקרב נבחרי הציבור בישראל. הגדיל לעשות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהעביר לראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לפיו אם הפסקת האש הזמנית הופכת לקבועה, סיעתו תתפטר מהממשלה. "הדבר הבסיסי והמובן ביותר הוא שכאשר האויב שלך על הברכיים, אתה לא מאפשר לו להשתקם, אלא פועל להכרעתו וחותר להבסתו", כתב בן גביר. "אם אתה לא עושה זאת – אתה משדר חולשה, מסכן את ביטחון אזרחיך, ומוכיח כי אין בכוונתך לנצח".

דיפלומט מערבי שהיה מעורב במגעים אמר ל"ישראל היום" כי ההתנגדות הנרחבת במערכת הפוליטית בישראל למתווה הפסקת האש שפורסמה אמש, "לא נלקחה בחשבון על ידי הגורמים המתווכים". כוונתו לכך שגם גורמים מתונים באופוזיציה, בראשם יו"ר "הדמוקרטים", יאיר גולן, הביעו התנגדות למתווה. בנוסף לו, רבים ובכירים בממשלה פרסמו התנגדות להצעה, בכללם השרים מיקי זוהר, אופיר סופר, בצלאל סמוטריץ' ואחרים.

תקיפה ישראלית באזור צור, צילום: Getty Images

הגורם המערבי ציין כי המגעים נוהלו מול נציגים ישראלים שמייצגים את נתניהו. הוא לא מתח ביקורת על כך שנתניהו לא אימץ את ההצעה אלא הביע הבנה לאילוצים הפוליטיים בישראל.

צה"ל מאיים בפלישה קרקעית

בתוך כך, צה"ל המשיך אתמול בתקיפות ברחבי לבנון. אתמול בשעות אחר הצהריים תקף צה"ל בלב הדאחייה בביירות, ובהמשך לקח אחריות על חיסולו של מחמד חסין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה. לפי הצבא, סרור קידם, הכווין ופיקד על מתווי טרור אוויריים רבים, ובהם פיגוע רחפנים, טילי שיוט, וכלי טיס בלתי מאוישים. כן היה ממובילי פרויקטים לייצור כטב"מים בלבנון, הקים אתרים לייצור כטב"מי נפץ ואיסוף בלבנון.

תיעוד חיסול מחמד חסין סרור, מפקד היחידה האווירית של ארגון הטרור חיזבאללה | דובר צה"ל

במהלך היום תקף צה"ל עשרות רבות של מטרות, ובין היתר תקף תשתיות בגבול לבנון-סוריה, המשמשות להעברת אמצעי לחימה משטח סוריה לחיזבאללה בלבנון. במקביל צה"ל ממשיך לאיים בפלישה קרקעית ללבנון, במטרה לדחוק את חיזבאללה לפינה ולגרום לו להבין שעליו להגיע להסכם כדי שארגונו לא יספוג מכה קשה עוד יותר. צה"ל הפיץ אתמול הודעה לתקשורת שלפיה חטיבה 7 השלימה תרגיל המדמה תמרון בלבנון, מספר קילומטרים מגבול לבנון. הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, אמר בהערכת המצב: "צריך להמשיך לתקוף את חיזבאללה, שנים חיכינו להזדמנות הזו".

אתמול זוהו כ־170 שיגורים מלבנון לשטח ישראל. בין השאר שוגרו מטחים לצפת ולעכו.

ברצועת עזה, הודיעו צה"ל ושב"כ כי חיסלו מחבלים שלקחו חלק בטבח 7 באוקטובר, בפעילות משותפת. מדובר בתקיפת המחבל סלימאן ג'ואד סלימאן אבו לאפי, שקידם העברות אמצעי לחימה לרצועת עזה, והכווין מעזה פיגועים ביו"ש. בתקיפה חוסל גם אחיו, עבדאללה אבו לאפי.

כמו כן, הודיע צה"ל כי מטוסי הקרב שלו תקפו באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ"ן, שב"כ ופיקוד הדרום מחבלים שפעלו במתחם פיקוד ושליטה במרחב ששימש בעבר כבית ספר "לפלוג'ה" שבצפון הרצועה.

גם ביו"ש נמשכת הפעילות המבצעית, כאשר צה"ל הודיע כי במהלך השבוע האחרון נעצרו 57 מבוקשים על-ידי כוחות הביטחון ברחבי פיקוד המרכז. מתחילת המלחמה, 5,250 מבוקשים ברחבי פיקוד המרכז, 2,050 משויכים לחמאס.

בעקבות הדיווחים על הפסקת אש בצפון, התקיימה אתמול ישיבת חירום של ראשי הרשויות בצפון, שביקשו להעביר מסר לממשלת ישראל: "לא להפסקת אש, כן להמשך האש עד לניצחון המוחלט שיחזיר את תושבינו הביתה בבטחה".

"אנו, ראשי הרשויות באשכול הגליל המזרחי מביעים התנגדות נחרצת ובלתי מתפשרת לכל הסכם הפסקת אש עם ארגון טרור", אמר בפגישה אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר