דיווח: ישראל דחתה את ההצעה להפסקת אש עם חיזבאללה

ארה"ב וצרפת צפויות להמשיך לפעול לקידום הפסקת האש • דיפלומט מערבי ל"ישראל היום": "אמנם ההצעה שפורסמה הלילה נדחתה אך אנחנו לא מתייאשים"

נתניהו, ביידן ונסראללה. צילום: אי.פי, עמית שאבי

ישראל דחתה הערב (חמישי) הצעה להפסקת אש עם חיזבאללה, שניסו לקדם ארה"ב וצרפת, כך דיווחה סוכנות רויטרס. לפי הדיווחים הבוקר, מדובר היה בהפסקת אש למשך 21 ימים, שבה לא תחייב ישראל לסגת מעזה ובמהלכה יימשך המשא ומתן עם לבנון וחיזבאללה לגבי הסדר כולל בגבול.

לפי מקור דיפלומטי, השר רון דרמר הודיע לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין כי ישראל ממשיכה במלחמה בלבנון ולא מסכימה להצעות שהוגשו לה.

עם זאת, ארה"ב וצרפת צפויות להמשיך לפעול לקידום הפסקת אש בין ישראל ללבנון. "השעות והימים הקרובים יהיו קריטיים", אמר ל"ישראל היום" דיפלומט מערבי שהיה מעודכן בתהליכים. לדבריו, "אמנם ההצעה שפורסמה הלילה נדחתה אך אנחנו לעולם לא מתייאשים". הוא ציין כי בוושינגטון ובפריז ימתינו לראות מה ייאמר בהצהרות ובנאום של נתניהו בימים הקרובים.

עומר מירון\לע"מ

"ההערכה שלנו הייתה שימי העצרת הכללית הם הזדמנות לקדם הפסקת אש ואיננו מרימים ידיים", אמר הדיפלומט. הוא ציין כי שר החוץ של צרפת, ייצא לביירות בסוף השבוע אך בשלב זה לא אמור לבוא גם לישראל. גורם נוסף שמעורב במגעים הוא השליח האמריקני הוכשטיין.

לדבריו, העמדה שנשמעה מפי רבים בציבור בישראל להרחיק את כוחות רדוואן מקו הגבול ולא לחזור למצב שהיה לפני 8 באוקטובר מובנת. ואולם, בשלב זה, המתווכות הצליחו להשיג רק הסכמה לבנונית להפסקה מלאה של הירי על ישראל. הוא ציין כי שתי המדינות קיבלו מהלבנונים בטחונות משמעותיות מספיק שחיזבאללה יעמוד בהסכמות.

מטוסי קרב ישראליים הפציצו במהלך היום בלבנון, כולל תקיפה בפרברים הדרומיים של ביירות, שבה המטרה היה ראש מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה. במקביל ערך צה"ל בימים האחרונים תרגילים המדמה פלישה קרקעית. הלחץ הבלתי פוסק על חיזבאללה וההתנקשויות, בכמה ממפקדיו הבכירים, העלו חשש בארה"ב להידרדרות למלחמה אזורית.

התקיפה הישראלית היום בביירות, צילום: אי.אף.פי

מקור דיפלומטי מסר לערוץ הלבנוני LBCI כי הפגישות של ארה"ב, קטאר, צרפת וטורקיה החלו. לפי המקור, המתווכים לא איבדו תקווה לגבי האפשרות להגיע לפתרון, והאמריקנים והצרפתים ינהלו דיונים עם רה"מ נתניהו, בעוד הקטארים והטורקים ינהלו פגישות עם האיראנים.

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו ,הגיב על המגעים להפסקת אש: "הסיכון הבלתי מתקבל על הדעת של הסלמה אזורית רחבה יותר דורש פעולה מיידית. מאז שחיזבאללה החל את מתקפות הרקטות שלו על ישראל ב-8 באוקטובר, סבב אחר סבב של תקיפות ותקיפות נגד הביאו לעקירת אנשים מבתיהם.

"אמש, למעלה מתריסר מדינות הצטרפו לקריאה להפסקת אש מיידית של 21 יום לאורך גבול לבנון-ישראל. זוהי הדרך הטובה ביותר לדיפלומטיה להשיב את הביטחון כדי שאזרחים יוכלו לחזור לבתיהם. התנאים בצפון ישראל ובדרום לבנון חייבים להשתנות כדי לאפשר את חזרתם הבטוחה. במקביל, אנו דוחפים מדי יום להסכם לשחרור בני הערובה ולהשגת הפסקת אש בעזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר