ביידן ומקרון: קוראים להפסקת אש מיידית בת 21 יום בין ישראל לחיזבאללה

המדינות צפויות להציג בקרוב הצעה מלאה שתאפשר מגעים להפסקת אש קבועה, כך אמר שר החוץ הצרפתי במועצת הביטחון של האו"ם • • סגן שגריר ארה"ב: קיום החלטה 1701 היא הדרך היחידה לסיים את ההסלמה באופן קבוע • השגריר דנון: "ישראל תעדיף פתרון דיפלומטי, אך תשתמש בכל האמצעים אם ייכשל" • שר החוץ האיראני: "טהרן לא תישאר אדישה במקרה של מלחמה בלבנון"

ביידן ומקרון . צילום: AFP

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא צרפת, הוציאו הלילה (בין רביעי לחמישי) הצהרה בה קראו להפסקת אש בת 21 ימים בין ישראל לחיזבאללה, וזאת על מנת לאפשר מגעים דיפלומטיים להפסקת אש קבועה. הדברים מגיעים לאחר פגישת שני הנשיאים בשולי עצרת האו"ם שבסופה אמרו השניים כי המטרה היא: "לדון במאמצים להבטיח הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה ולמנוע מלחמה רחבה יותר".

ביידן ומקרון, צילום: AFP

דברהם מגיעים על רקע ההסלמה בגבול הצפון, כאשר טווח הירי של חיזבאללה הורחב וכך גם טווח התקיפות של ישראל. מספר שעות לפני כן, שר החוץ הצרפתי ז'אן נואל בארו במועצת הביטחון של האו"ם. חשף כי שתי המדינות יכריזו על הצעתן בתוך זמן קצר. עוד הוסיף כי המצב בלבנון עשוי להסלים עד ל"נקודת אל-חזור". כשעתיים לאחר דברים אלה ציין כי חלה התקדמות בשיחות אודות הפסקת אש ואמר כי המאמצים בנושא נמשכים. 

מועצת הביטחון של האו"ם,

כמו כן, פקיד אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס אמר כי המדינה עובדת על הצהרה הקוראת להפסקת אש בלבנון, בניסיון להימנע ממלחמה רחבה יותר ואמר כי תפורסם ככל הנראה מאוחר יותר היום. 

פגיעה ישירה בקיבוץ סער, צילום: מד"א

סגן שגריר ארצות הברית לאו"ם רוברט ווד אמר כי קיום החלטה 1701 היא הדרך היחידה לסיים את ההסלמה באופן קבוע ולאפשר לעקורים בישראל ובלבנון לשוב לבתיהם. "אנו מנסים למנוע מלחמה רחבה יותר", אמר. 

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי תקיפות ישראל מכוונות למחבלים. "כל זה יכול להיפסק ברגע שחיזבאללה יפסיק", אמר וציין כי ישראל תקבל בברכה הפסקת אש שתאפשר לישראלים וללבנונים לשוב לבתיהם. "ישראל תעדיף פתרון דיפלומטי, אך אם הוא יכשל, ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה בהתאם למשפט הבינלאומי", אמר. 

תקיפות צה"ל בלבנון, צילום: רויטרס

הדברים תואמים את דבריו המסוייגים של ראש הממשלה בנימין נתניהו למספר שרים, לפיהם הוא נתן אור ירוק לשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר למגעים להפסקת אש זמנית כדי לנהל מו״מ על נסיגת חיזבאללה שלא תחת אש.

גוטרש: לבנון לא יכולה להפוך לעזה נוספת 

מוקדם יותר בעצרת שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י איים: "האזור נמצא על סף קטסטרופה. טהרן לא תישאר אדישה במקרה של מלחמה בלבנון". בשיחה עם כתבים בשולי העצרת אמר ש"ישראל חצתה את כל ה'קווים האדומים' וכי מועצת הביטחון של האו"ם חייבת להתערב כדי להחזיר את השלום והיציבות". 

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש שב על דבריו לפיהם "לבנון לא יכולה להפוך לעזה נוספת". במהלך דיון במועצת הביטחון אמר: "בואו נגיד בקול אחד ברור, תפסיקו את ההרג וההרס, את הרטוריקה והאיומים. יש להימנע ממלחמה כוללת בכל מחיר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר