"הם נבלו בתנאים אומללים - ואז נורו בראשם": קרובי ששת החטופים שנרצחו בשבי חמאס במאמר למגזין "טיים"

בטור דעה שפורסם במגזין האמריקני פירטו המשפחות את המצב הבלתי אנושי בו הוחזקו החטופים, עם פירוט על מצבם הגופני והתעללויות שעברו בשבי חמאס • ״חמאס הוא שלקח את יקירינו, עינה אותם ולחץ על ההדק שרצח אותם, אבל רבים אחרים לא הצליחו לשמור עליהם", כתבו

הרש גולדברג, עדן ירושלמי, כרמל גת, אלמוג סרוסי, אלכס לבנוב ואורי דנינו. צילום: ללא קרדיט

שש המשפחות של החטופים שנרצחו על ידי חמאס לפני כחודש פרסמו היום (רביעי) טור דעה בעיתון "טיים". לאורך המאמר פירטו המשפחות את המצב הבלתי אנושי בו הוחזקו החטופים, עם פירוט על מצבם הגופני והתעללויות שעברו בשבי חמאס. עוד מתחו ביקורת על הכשלונות החוזרים להביא לעסקת חטופים ואלו שעומדים מאחורי זה.

קשה לצפייה: פורסם תיעוד מהמנהרה שבה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו // דובר צה"ל

״בבוקר שבת כחול השמיים של ה-7 באוקטובר 2023, אהובינו ו-245 אחרים נלקחו מאיתנו באכזריות על ידי מחבלי חמאס. כרמל ביקרה את הוריה בקיבוץ בארי. אלמוג, אלכסנדר, עדן, הרש ואורי חגגו שלום וחופש בפסטיבל נובה למוזיקה. ששת האנשים היפים הללו נחטפו לעזה, כמה מהם עם פציעות אנושות. הם נבלו בתנאים אומללים במשך 328 ימים, ואז, ב-29 באוגוסט, נורו בראשם, בידיים, בכתפיים ובמקומות אחרים בגופם החבוט והרעב״, כתבו המשפחות בפתיחת המאמר.

לאחר מכן תיארו את תנאי השבי האכזריים בהם הוחזקו החטופים. ״כוחות ישראליים מצאו את גופותיהם הכחושות יומיים לאחר מכן במנהרה צרה מתחת לחדר שינה של ילד עזתי. רוחב המנהרה היה קצת יותר משני מטרים. היה בה חמצן מינימלי, ללא אור וללא צנרת. שובי החמאס שלהם הוציאו להורג את יקירינו בטווח אפס, יצאו מהמנהרה וסגרו מאחורים דלת בריח״.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

"היו יכולים להציל את הילדים שלנו"

המשפחות התייחסו להזדמנויות החוזרות להגעה לעסקת חטופים ועל האחראים לטענתם לכישלונן. ״חמאס הוא שלקח את יקירינו, עינה אותם ולחץ על ההדק שרצח אותם. אבל רבים אחרים לא הצליחו לשמור עליהם. למקבלי ההחלטות בממשלה בישראל היו הזדמנויות להגיע לעסקאות במשא ומתן כדי לשחרר את יקירינו, ולפי חישובים שנחשבו אסטרטגיים, הם בחרו שלא. הבחירות שהם עשו תהיה המורשת הנצחית של האנשים הללו. היו הרבה אנשים אחרים שהיו יכולים לעשות כל כך הרבה יותר כדי להציל את הילדים שלנו - ואחרים יצטרפו אליהם כשותפים למוות של חטופים נוספים אם הם ימשיכו לעמוד מנגד״.

״קריאתנו היום ברורה - יש עדיין 101 חטופים בתנאים מחרידים בעזה, והזמן להציל אותם אוזל. סיפמטיה לבדה לא תחסוך מהם את אותו גורל של אלמוג, אלכס, כרמל, עדן, הרש ואורי. עכשיו זה הזמן לפעולה החלטית, מכוונת ומשמעותית״.

״במשך 328 ימים, רבים מאיתנו ביקרו ברחבי העולם ופגשו פוליטיקאים, דיפלומטים, אנשי עסקים, סלבריטאים - אנשים עם כוח. הם הבטיחו, הנהנו, החזיקו את ידינו, בכו איתנו, חיבקו אותנו חזק ואז לא הצליחו להביא לתוצאות. ישבנו עם מנהיגים דתיים, שגרירים באולמות האו"ם, נשיאים לשעבר ונשים ראשונות. כל כך הרבה אנשים עם כוח בחברות הגדולות בעולם אמרו שהם יהיו איתנו עד שיקירינו יחזרו הביתה בחיים. קיימנו פגישות, בגלוי ובדיסקרטיות, במקומות כמו דאבוס, וושינגטון, מוסקבה, לונדון, סופיה, בודפשט וג'נבה״.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

״עתידה של האנושות מונח על כף המאזניים"

המשפחות הודו כי סלבס בינלאומיים פגשו אותם אך ביקשו לא לפרסם את דבר הפגישה כיוון ״שחששו לאבד עוקבים״. עוד הוסיפו כי ״אנשי דת מוסלמים הבטיחו לנו בסודיות, בטעות, שיקירינו יהיו בסדר מכיוון שפגיעה בבני ערובה מפרה את האיסלאם אבל יותר מדי מנהיגים דתיים אחרים שתקו בפומבי. חלק אמרו שיקירינו סובלים אבל בוודאי לא מתים״.

״251 חטופים עם אזרחויות מ-39 מדינות שונות נחטפו בשביעי באוקטובר. מדוע הנשיאים, ראשי הממשלה ושרי החוץ של אותן מדינות מעולם לא עמדו, זרוע בזרוע, על במה עולמית ודרשו לשחרר אותם?. מדוע שמות 101 בני הערובה שנותרו בשבי אינם כבר מופיעים בחדשות במדינות ברחבי העולם? איפה הסערה העולמית הקוראת לשחרורם? איפה הלחץ הכלכלי והדיפלומטי על חמאס ונותני החסות שלו? מדוע ארצות הברית, מעצמת העל החזקה בעולם - עם מינוף על כל השחקנים האזוריים בסכסוך הזה - לא הצליחה לפרוס את הכוח הזה בצורה מספקת ויצירתית כדי לייצר שחרור בן ערובה ופתרון למלחמה הזו?״.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

המשפחות חתמו את המאמר באומרם כי ״עתידה של האנושות מונח על כף המאזניים. הגיע הזמן להשתמש בכוח שיש לכם ולעשות טוב יותר. אלמוג, אלכס, כרמל, עדן, הרש ואורי לא יחזרו כבר. לזכרם, אנו מפצירים בכם: פעלו עכשיו כדי להחזיר הביתה את 101 אחיהם ואחיותיהם שעדיין נמצאים בעזה. כפי ששאל רבי הלל בהלכה היהודית הקדומה, "אם לא עכשיו, מתי?"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר