בשולי עצרת האו"ם: בורל מארגן פסגה שמטרתה להפעיל לחץ על ישראל

שרי חוץ ממדינות ערביות ומוסלמיות, לצד מדיניות הביקורתיות כלפי ישראל באירופה, צפויים להשתתף באירוע שיקרא לסיום הלחימה ברצועת עזה ולקידום פתרון שתי המדינות • בישראל וארה"ב סירבו לשתף פעולה עם היוזמה

נציג החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, ז'וזף בורל. צילום: רויטרס

הלחץ מצד ז'וזפ בורל, הנציג העליון למדיניות חוץ וביטחון באיחוד האירופי, נמשך כאשר הדיפלומט הבכיר באיחוד יקיים מחר כנס שמטרתו קידום תכנית שתי המדינות לשני עמים והפסקת אש מידית ברצועת עזה.

הכנס יתקיים בשולי העצרת הכללית של האומות המאוחדות בעיר ניו יורק בנוכחותם של שרי חוץ רבים מכל העולם ותחת הכותרת "פגישת שרים על המצב בעזה ויישום פתרון שתי מדינות לשני עמים כדרך לשלום צודק וכולל". בפגישה ישתתפו שרי החוץ של בחריין, מצרים, אינדונזיה, ירדן, ניגריה, נורבגיה, קטאר, הרשות הפלשתינית, ערב הסעודית, טורקיה, שר החוץ של הליגה הערבית ונציגי הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי המונה 57 מדינות והמטה שלו נמצא בערב הסעודית. למעשה, האיחוד האירופי שלח הזמנה לכלל שרי החוץ להגיע לאירוע, כולל לישראל ולארצות הברית, אך שתי המדינות לא אישרו את הזמנתן ויעדרו מהמפגש.

בורל מותח ביקורת על נתניהו // צילום: רויטרס

מבחינת בורל, מטרת הפגישה היא להגיע לקריאה גורפת של מדינות ערב ומדינות מהעולם המוסלמי להפסקת אש מידית בעזה, הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה, והנעת תהליך ליישום הסכם שתי המדינות לשני עמים, תוך יצירת לחץ על ישראל לקדם את היוזמה. במפגש שרי החוץ ישתתפו גם שרים המייצגים מדינות רבות בעולם הערבי והמוסלמי שלישראל יש יחסים דיפלומטיים גלויים וסמויים איתן.

בורל אמור לסיים את תפקידו בסוף חודש אוקטובר, או לכל המאוחר, בסוף חודש נובמבר. בישראל מסרבים לשתף פעולה עם היוזמות של בורל בעקבות בטענה לגישה עוינת מצדו. בחודשים האחרונים בורל הגביר את הלחץ על ישראל וביקר אותה פעמים רבות, הן על המלחמה בעזה, ובימים האחרונים ביתר שאת, גם על המלחמה בלבנון.

בורל ושר החוץ ישראל כ"ץ אף הגיעו לחילופי דברים קשים ברשתות החברתיות ובראיונות באמצעי התקשורת כאשר כ"ץ השים את בורל באנטישמיות, וזה מצדו החליט שלא להגיב לדבריו. בימים האחרונים התייחס בורל לאפשרויות קידום פתרון שתי מדינות לשני עמים ואמר בראיון ש"הגיע הזמן למעשים ומציאת פתרון פוליטי במקביל למאמצים ליצירת הפסקת אש". בתקופה האחרונה מתבטא בורל שוב ושוב שיש לייצר סיטואציה פוליטית דחופה שתקדם את סוף הסכסוך בין ישראל לפלשתינים כאשר הפתרון מבחינתו הוא קידום רעיום שתי מדינות לשני עמים ש"חיים בבטחה אחד ליד השני". את בורל צפויה להחליף קאיה קאלאס, לשעבר ראש ממשלת אסטוניה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר