בישראל מתייחסים לסינוואר ככתובת במו"מ, אך השאלות לגבי מצבו נמשכות

גורם ישראלי יודע דבר אמר ל"ישראל היום" כי אכן קיים סימן שאלה האם סינוואר חי ומקבל החלטות אך הדגיש כי זו לא הפעם הראשונה שהקשר עם סינוואר מנותק לזמן ממושך • בכיר ישראלי: "אין הוכחה על כך שחדל לתפקד, אבל היו בהחלט הודעות מוזרות שנשלחו כביכול בשמו, כגון הברכות לנשיא אלג'יריה ולח'ותים בתימן - מה שמעלה סימני שאלה"

סינוואר. צילום: רשתות ערביות

על אף הספק באשר לקיומו ולתפקודו, בישראל ממשיכים להתייחס ליחיא סינוואר ככתובת עימה יש לנהל את המגעים לעסקת חטופים. גורם ישראלי יודע דבר אמר ל"ישראל היום" כי אכן קיים סימן שאלה האם סינוואר חי ומקבל החלטות אך הדגיש כי זו לא הפעם הראשונה שהקשר עם סינוואר מנותק לזמן ממושך.

יצוין כי עוד בחודש פברואר שר הביטחון גלנט אמר כי "תחנת חמאס-עזה אינה עונה, אין עם מי לדבר כמנהיגות בשטח והנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים" . גלנט אמר את הדברים בעקבות לאחר תקופה ממושכת שבה לא הגיע סימן ברור כי סינוואר מתפקד.

לא ניתן לציין את המועד האחרון בו ידוע בוודאות שיחיא סינוואר בחיים ומתפקד כמנהיג הארגון. עם זאת, במערכת המטפלת בשבויים ובנעדרים אומרים כי אכן קיימים סימני שאלה בנדון. "הקיום של סינוואר הוא 'עובדה מלאכותית'", אמר בכיר ישראלי. "אין הוכחה על כך שחדל לתפקד, אבל היו בהחלט הודעות מוזרות שנשלחו כביכול בשמו, כגון הברכות לנשיא אלג'יריה ולח'ותים בתימן - מה שמעלה סימני שאלה".

גלנט עם המסמך של בכיר חמאס לאחים סינוואר, צילום: תקשורת שר הביטחון

יצוין כי לפני עשרה ימים בכיר חמאס, אוסמה חמדאן, טען כי "סינוואר ישלח בקרוב מסר לפלשתינים" ואולם הדבר לא קרה. דובר צה"ל, דני הגרי, אמר בעקבות סימני השאלה כי הוא "לא יכול לאמת או לשלול", את הטענות שסינוואר חדל לתפקד.

בישראל ממשיכים כאמור לפעול תחת ההנחה שסינוואר הוא עדיין הכתובת לניהול משא ומתן על עסקת חטופים כוללת. עם זאת, הגורמים העוסקים בשחרור החטופים, הכינו תרחישים חלופיים למקרה שיהיה ברור כי סינוואר אינו מתפקד אך אינם מפרטים מה התכניות האלה.

אוסמה חמדאן, בכיר חמאס בלבנון (ארכיון), צילום: ללא

בתוך כך, בצמרת המדינית של ישראל מקווים כי הלחץ הצבאי הכבד שישראל מפעילה על חיזבאללה ועל הציר הפרו-איראני בשבוע האחרון, יתניע מחדש את המשא ומתן של הקהילה הבינלאומית והמתווכות על מנת להביא בסופו של דבר לעסקה. "בסופו של דבר, הם יודעים שזה מה שאנחנו רוצים", אמר הבכיר הישראלי. עם זאת, בשלב זה לא יודעים לשרטט קשר ישיר בין הזירה הצפונית לבין סוגיית החטופים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר