נשיא איראן בנאומו הראשון באו"ם: "ישראל מבצעת רצח עם בעזה"

נשיא איראן הנכנס מסעוד פזשכיאן האשים את ישראל בהסתרת מעשיה מאחורי תירוץ של הגנה עצמית • קרא להפסקה מיידית של התוקפנות בעזה • הנשיא האיראני הצהיר כי ארצו מוכנה לשוב לשולחן המשא ומתן על ההסכם הגרעיני • גינה את הסנקציות והגדירן כ"בלתי אנושיות" הפוגעות באזרחי איראן

נשיא איראן פזשכיאן על בימת האו"ם. צילום: AP

בנאומו הראשון היום (שלישי) על בימת האו"ם, נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, התייחס למגוון נושאים בינלאומיים רגישים. פזשכיאן פתח בביקורת חריפה על ישראל, והאשים אותה בביצוע רצח עם בעזה תוך הסתרת מעשיה תחת מעטה של הגנה עצמית. הוא קרא להפסקה מיידית של התוקפנות הישראלית ברצועת עזה, והביע דאגה עמוקה מההשלכות ההומניטריות של הלחימה על תושבי האזור.

בנאומו, התייחס פזשכיאן גם למלחמה באוקראינה, והביע תמיכה בפתרון דיפלומטי לסכסוך. הוא קרא להפסקת אש מיידית והדגיש את הצורך בדיאלוג כדי להביא לסיום הלחימה.

גוטרש ונשיא איראן, צילום: EPA

בהמשך דבריו, הצהיר פזשכיאן כי איראן מוכנה לעבוד עם הצדדים השונים להסכם הגרעין מ-2015, במטרה לפתור את המחלוקת סביב תוכנית הגרעין שלה. הוא גינה את הסנקציות שהוטלו על איראן, וטען כי הן "בלתי אנושיות" ופוגעות באזרחי המדינה. פזשכיאן קרא להסרת הסנקציות והביע את נכונותה של איראן לשפר את קשריה עם הקהילה הבינלאומית.

מתקן הגרעין באראק, איראן, צילום: איי.אף.פי

מופע הצביעות באו"ם התחיל בכך שאחרים שעלו לנאום במהלך המושב כללו את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא ירדן, עבדאללה השני, נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ונציגים מקטאר.

נשיא טורקיה בנאום באו"ם, צילום: EPA

בנאומו, אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן: "על ישראל להפסיק מיד את התוקפנות בעזה. העוול שנעשה לפלשתינים חייב להסתיים, והקהילה הבינלאומית לא יכולה להישאר אדישה". הוא הדגיש את הצורך בפתרון קבע לסכסוך הישראלי-פלשתיני, המבוסס על הקמת מדינה פלשתינית עצמאית לצד ישראל.

מלך ירדן בנאום באו"ם, צילום: AP

מלך ירדן עבדאללה השני אמר בנאומו: "הסבל של הפלשתינים חייב להיפסק, ויש לשמור על המקומות הקדושים בירושלים. הקהילה הבינלאומית נדרשת לפעול במהירות על מנת להגן על זכויותיהם של הפלשתינים ולמנוע הסלמה נוספת".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר