ארדואן, לולה, עבדאללה וגוטרש: מופע הצביעות באו"ם נגד ישראל

מזכ"ל האו"ם הזהיר מהסלמה אזורית והביע דאגה עמוקה מהמצב בעזה • נשיא טורקיה האשים את ישראל בהרג עשרות אלפי פלשתינים, כולל נשים וילדים • מלך ירדן טען כי האו"ם תחת מתקפה, וישראל גורמת לרעב חסר תקדים • שגריר ישראל דנון בתגובה: "צביעות מתמשכת כלפי ישראל"

מלך ירדן, נשיא טורקיה ונשיא ברזיל נואמים באו"ם

בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם שהתקיים היום (שני), נשמעו נאומים חריפים מצד מנהיגי ברזיל, טורקיה וירדן, לצד מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אשר הביעו ביקורת נוקבת על התנהלותה של ישראל בעזה, בגדה המערבית ובלבנון. מנגד, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב בחריפות לדברים, וטען כי מדובר ב"מופע הצביעות השנתי של האו"ם כלפי ישראל".

גוטרש בנאום באו"ם, צילום: EPA

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, פתח את דבריו באזהרה חריפה לגבי המצב בעזה: "עזה היא משבר מתמשך שלא נגמר. אנחנו רואים שם הסלמה שעלולה להשפיע גם על לבנון." גוטרש הוסיף כי "יותר מ-200 מאנשי האו"ם נהרגו בעזה," וקרא לקהילה הבינלאומית להגביר את התמיכה בארגון אונרא.

נשיא ברזיל, לואיז אינסיו דה סילבה (לולה), הצטרף לביקורת עם טענות כי "המשבר ההומניטרי בעזה ובגדה המערבית הוא מהחמורים בהיסטוריה האחרונה, וכעת הוא מתפשט בצורה מסוכנת ללבנון". הוא האשים את ישראל בביצוע עונש קולקטיבי כלפי הפלשתינים, ואמר כי פעולותיה של ישראל מונעות את קידום ההסכם לשחרור החטופים ולהפסקת האש.

נשיר ברזיל בנאום באו"ם, צילום: AP

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, העלה האשמות חמורות כלפי ישראל: "ב-350 הימים האחרונים נהרגו בעזה 40 אלף פלשתינים במתקפות ישראליות, רובם נשים וילדים." לדבריו, ישראל פצצה בכוונה בתי חולים, אמבולנסים ובתי ספר, והפכה את עזה ל"בית קברות לנשים וילדים".

ארדואן המשיך בתיאורי זוועות מעוותים מעזה ואמר "מאות ילדים בעזה מתים בגלל שאין להם מים נקיים ותנאי מחיה. אני קורא למועב"יט, תמנעו את הג'נוסייד בעזה. למה אתם מחכים? עצרו את נתניהו, הוא מסכן חיי אדם ואת כל האזור. כמה זמן אתם מוכנים לסבול את הטבח הזה? ילדים נהרגים בעזה, בלבנון, ברמאללה, והקהילה הבינ"ל נכשלה בעצירת המצב. המצב בפלסטין הוא קריסה מוסרית. הממשלה הישראלית מבצעת טיהור אתני, כיבוש ורצח עם. הפלסטינים חסרי כל זכות בסיסית, ויש להם כל זכות להתנגד לכיבוש הזה. ההתנגדות המוצדקת שלהם לכיבוש אדמתם היא מכובדת, הרואית, אצילה".

עוד הפליא ארדואן בשקריו ואמר "לפני 70 שנה היטלר נעצר ע"י כוחות הברית, בני הברית של האנושות, כך צריך לעצור היום את נתניהו ואנשיו.אנו מאמינים שהמועבי"ט צריכים להיות מעורבים בתהליך הזה. בשבועת האחרונים ישראל החריפה מתקפות בלבנון ואנו עומדים לצד העם בלבנון. אלו שרצחו 40 אלף בעזה לא יעצרו עד שהאחראים יועמדו לדין וישלמו על מעשיהם

נשיא טורקיה בנאום באו"ם, צילום: EPA

מלך ירדן, עבדאללה השני, השמיע אף הוא ביקורת נוקבת על ישראל וטען כי "האו"ם תחת מתקפה כבר שנה, כשישראל מפציצה מוסדות או"ם בעזה. עובדים הומניטריים נרצחים בכוונה תחילה, והאמון במוסדות האו"ם נשחק". לדבריו, המתקפה הישראלית של ה-7 באוקטובר זכתה לגינויים רבים, אך "התגובה הישראלית מאז היא חסרת תקדים ואין לה הצדקה". בנוסף, הוא הביע התנגדות נחרצת לרעיון של הפיכת ירדן למדינה לפלשתינים, וקבע כי מדובר ב"טרנספר שהוא פשע מלחמה". 

מלך ירדן המשיך: "ישראל תישאר לבד. זו הבחירה של העם ושל המנהיגים בארץ - לבחור לפי ערכי דמוקרטיה ושויווין או לחוות בידוד. ראינו שוב ושוב שישראל מנסה להשיג ביטחון באמצעים צבאיים וזה לא עובד. העולם תמיד קיבל את הכיבוש הישראלי. מעולם לא היה ברור יותר שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך. לפני חודשיים יצאה חוות דעת מבית הדין הבינ"ל, שיש לשנות את המצב. גם ישראלים וגם פלסטינים זכאים לחיים חופשיים - וזה יושג באמצעות שיווין והכרה הדדית. המלחמה חייבת להסתיים, חטופים ואסירים חייבים לחזור הביתה. כל יום נוסף הוא מאוחר מדי".

מלך ירדן בנאום באו"ם, צילום: AP

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, הגיב לדברים בחריפות והאשים את האו"ם בצביעות מתמשכת כלפי ישראל. "כשמזכ"ל האו"ם מדבר על שחרור החטופים שלנו, עצרת האו"ם שותקת, אבל כאשר הוא מדבר על הסבל בעזה, הוא זוכה למחיאות כפיים סוערות," אמר דנון. "זהו אות הפתיחה למופע הצביעות השנתי".

דני דנון בדיון במליאת האו"ם על ההסלמה בלבנון, צילום: UN Photo
ביידן בנאומו האחרון באו"ם, צילום: AFP

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נשא הערב את נאומו האחרון כנשיא ארצות הברית ה-46 בעצרת האומות המאוחדות של האו"ם. בנאומו התמקד ביידן במניית ההישגים של ממשלו במהלך ארבע השנים האחרונות וסימן את הצעדים הדרושים לדעתו בהמשך. הוא התייחס למלחמה באוקראינה, לאלימות במזרח התיכון ובסודאן וכן למשבר האקלים ולרעב במדינות העולם השלישי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר