"מעבר בטוח": ישראל מקדמת הצעה חדשה לקידום עסקת שחרור החטופים

בשונה מ"מתווה השלבים", מציעה התוכנית של גל הירש פעימה אחת • שחרור כל החטופים, סיום המלחמה, הסגת כוחות צה"ל מכל שטח רצועת עזה, שחרור נרחב של מחבלים ו"מעבר בטוח" לראש חמאס, יחייא סינוואר, ולאלפי מחבלים נוספים החוצה מעזה למדינה שלישית • עד כה לא הגיעה תגובה ממשית מחמאס או מהמתווכות להצעה החדשה, שזוכה לגיבוי ראש הממשלה נתניהו

נתניהו וסינוואר. צילום: עמית שאבי, אי.פי

תכנית מעבר בטוח" – זו ההצעה החדשה שמקדמים בישראל במטרה להביא לשחרור 101 החטופים הישראלים המוחזקים בעזה.

את התכנית מקדם מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, תא"ל (מיל) גל הירש ובשונה מ"מתווה השלבים", שנדון חודשים ארוכים ונכשל, מציעה פעימה אחת, שתכלול שורה של מרכיבים תקדימיים.

תא"ל (מיל') גל הירש, מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה., צילום: גדעון מרקוביץ'

על פי הצעת הירש שהוצגה לראשונה בוועידת MEAD בוושינגטון בשבוע שעבר, והורחבה בימים האחרונים, ישראל וחמאס יגיעו להסכם שכולל את הפרמטרים הבאים: שחרור 101 החטופים בפעימה אחת, סיום המלחמה, הסגת כוחות צה"ל מכל שטח רצועת עזה, שחרור נרחב של מחבלים, "מעבר בטוח" לראש חמאס, יחייא סינוואר, ולאלפי מחבלים נוספים החוצה מעזה למדינה שלישית.

מתווה תוכנית "מעבר בטוח",

עד כה לא הגיעה תגובה ממשית מחמאס או מהמתווכות להצעה החדשה, שזוכה לגיבוי ראש הממשלה נתניהו. בכירים במערכת הישראלית שעוסקים בסוגיית החטופים מביעים ספק בהיתכנות המתווה. ואולם, תא"ל הירש אומר כי לנוכח המבוי הסתום בשיחות, חייבים לחפש דרכים חדשות לחלץ את הישראלים.

בישראל מזכירים את סירובו הראשוני של יאסר ערפאת לעזוב את ביירות במלחמת לבנון הראשונה ב-1982, עד שהלחץ הבינלאומי הכריע אותו והוא הסכים לגלות לתוניס. באופן דומה הציפיה בירושלים היא שהקהילה הבינלאומית תפעיל לחץ מקסימלי על סינוואר לקבל את המתווה, שכן קבלתו תאפשר באחת לשים קץ למתח האזורי העצום ובכלל זה לאפשרות של התלקחות מלחמה בלבנון.

יאסר ערפאת ארכיון. לחץ בינלאומי הכריע אותו לגלות לתוניס ב-1982, צילום: איי.פי

בירושלים לוקחים בחשבון כי הנהגת חמאס תמשיך להיאבק בישראל מהמדינה שאליה תגלה, בדומה לאופן שבו אש"ף פעל בתוניס. ואולם, בכיר ישראלי מציין כי אם סינוואר לא יאמץ את העסקה, המשמעות תהיה השמדה מוחלטת של הארגון שלו, בתוך שנתיים או שלוש.

כאמור, כחלק מהעסקה ישראל תסכים להסיג את כוחות צה"ל מעזה, וזאת במטרה להביא לשחרור החטופים. עם זאת, במידה ויתעורר איום טרור מתוך עזה, כוחות צה"ל יישלחו לפעול בתוך הרצועה, במתכונת דומה לזו שצה"ל פועל ביהודה ושומרון מאז תחילת המילניום.
"פורום תקווה" ו"מטה משפחות החטופים", המייצגים חלק ניכר מבני המשפחות בירכו על ההצעה החדשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר