CNN: גלנט עדכן את מזכיר ההגנה האמריקני בפעולה בביירות - מבלי לפרט על אופיה

ישראל ביצעה מבצע נועז בלבנון, שכלל פיצוץ מאות ביפרים, במבצע משותף של המוסד וצה"ל, כך לפי הרשת האמריקנית • ארה"ב יודעה מראש על המבצע אך לא קיבלה פרטים, מה שהותיר את הפקידים האמריקנים המומים • ממשלת לבנון גינתה את ההתקפה כ"תוקפנות ישראלית", בעוד ארה"ב העבירה מסר לאיראן שלא הייתה מעורבת ושאין להסלים את המצב

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (ארכיון). צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ישראל הודיעה לארה"ב מראש על המבצע בלבנון ביום שלישי, אך לא מסרה פרטים על התכנית, כך לפי מקורות ברשת CNN.

עשן עולה בבניין דירות לאחר פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון / רשתות ערביות

ברשת האמריקנית הודיעו כי גורמים ישראליים יידעו את ארה"ב על כוונתם לבצע מבצע בלבנון ביום שלישי, אך לא מסרו פרטים על התכנית, כך על פי שלושה מקורות המעורים בפרטים. המידע הועבר, בין היתר, בשיחה בין מזכיר ההגנה לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט בשעות הבוקר המוקדמות ביום שלישי.

העובדה שלא נמסרו פרטים על אופי המבצע הותירה את הפקידים האמריקנים באפלה עד שדיווחים על מאות ביפרים מתפוצצים החלו להגיע זמן קצר לאחר מכן, כך לפי המקורות.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן בקהיר, צילום: רויטרס

ב-CNN דווח כי ישראל עמדה מאחורי ההתקפה, שהגבירה את המתיחות באזור שכבר נמצא במצב עדין. היה זה מבצע משותף של שב"כ, המוסד, וצה"ל. ממשלת לבנון גינתה את ההתקפה וכינתה אותה "תוקפנות טרוריסטית".

מזעור השלכות

עוד דווח ב-CNN כי הפיצוצים ביום שלישי אירעו בזמן שמזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, היה בדרכו מוושינגטון לקהיר, והדהימו דיפלומטים אמריקנים שצפו בחדשות בזמן אמת על מסכי הטלוויזיה במטוסם. מוקדם יותר היום, במהלך מסיבת עיתונאים במצרים, אמר בלינקן כי "ארצות הברית לא ידעה ולא הייתה מעורבת באירועים אלה".

שריפה פרצה בתוך רכב בנבטיה, דרום לבנון, לאחר שאחד ממכשירי הקשר בתוכו התפוצץ., צילום: רשתות ערביות

ארה"ב העבירה מסר לממשלה בטהרן שהיא לא הייתה מעורבת בהתקפה וכי משמרות המהפכה לא צריכות להסלים את המצב, כך מסר פקיד אמריקני אחר לרשת.

שגריר איראן בלבנון נפצע מהביפר שהתפוצץ, על פי התקשורת האיראנית. לאורך כל המלחמה בעזה, שנמשכת כמעט שנה, ארה"ב העבירה באופן עקבי מסרים עקיפים לטהרן בנוגע להימנעות מהסלמה.

מבנים עולים באש בביירות לאחר פיצוץ מכשירי הקשר // רשתות ערביות

היום, הפיצוצים בלבנון של אלפי מכשירים מהווים פגיעה משמעותית ביכולות של חיזבאללה למלחמה עתידית עם ישראל, ובכיר אמר כי מטרה מרכזית נוספת היא החזרת ההרתעה. מוקדם יותר היום הצביעו גורמים בכירים בישראל כי האסטרטגיה היא החזרת התושבים לצפון, שהוספה השבוע כאחת ממטרות המלחמה.

פיצוצי מכשירי הקשר - בהם של מכשירי "ווקי-טוקי" - אירעו בין היתר בדאחייה בביירות, בהר הלבנון, בצידון, במרג' עיון, באל-עאזיה וא-סרפנד שבדרום לבנון וגם בבעלבכ שבבקעת הלבנון. בלבנון דיווחו גם על פיצוצים בבתים רבים, וגם בכלי רכב. במקביל דיווחה סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית על פיצוצים של מערכת האנרגיה הסולארית בבתים בדרום לבנון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר