האיום של ישראל: הנעת המו"מ לעסקת חטופים - או הגברת הלחץ הצבאי

בישראל נערכים למבצע ברצועה, לאחר שניסיונות המתווכות להוביל לפריצת דרך לא הניבו תוצאה • האמריקנים מתעכבים בהנחת מתווה מצידם, במטרה לוודא שחמאס לא יוכל לסרב להצעה • בתוך כך, לחץ מופעל על מצרים לסגת מסיכומם עם חמאס בנוגע לאפשרות של נוכחות ישראלית בציר פילדלפי

פעילות כוחות צה"ל במרחב שג'עייה שבצפון הרצועה. צילום: דובר צה"ל

לצד ההתייעצויות הביטחוניות שהתחדשו הבוקר (רביעי) בקריה, בהשתתפות צמרת מערכת הביטחון וראש הממשלה בנימין נתיהו, ישראל מעוניינת להפעיל לחצים מאחורי הקלעים על מנת להתניע את המשא ומתן לעסקת חטופים.

בישראל נערכים לפעילות צבאית ברצועה לאחר שניסיונות המתווכות להוביל לפריצת דרך לא הניבו תוצאה.

הבוקר פורסם בעיתון הפרו-קטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" על הסכם בין מצרים לחמאס לפיו לא יקבלו אף תרחיש בו כוחות ישראליים עשויים להישאר בציר פילדלפי. לקבל אף תרחיש שבו כוחות ישראליים עשויים להישאר בציר פילדלפי. בעקבות כך ניסיונות מופעלים במטרה ללחוץ על המצרים לסגת מבריתם עם חמאס לשימור ציר פילדלפי במסגרת עסקה, גם במקרה של נסיגה ישראלית.

ציר פילדלפי. המצרים לא יקבלו נוכחות ישראלית, צילום: אורן כהן

בכירי הממשל האמריקני שאמורים להגיע לאזור בקרוב, קיבלו מסרים דומים באשר לאפשרויות על הפרק: לחץ על המתווכות שישפיע על חמאס, או לחץ צבאי, שישפיע בתקווה לטובה על חתימת הסכם. בינתיים, האמריקנים מתעכבים בהנחת מתווה מצידם, במטרה לוודא שחמאס לא יוכל לסרב להצעה.

אנתוני בלינקן. לא תולים תקוות בהגעתו לאזור

על פי הדיווח בנושא הסיכום בין חמאס למצרים מגיע על רקע ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בקהיר שהחל אתמול, במטרה להתניע מחדש את המשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה.

נוסף על כך, דווח כי בקהיר "לא בונים" על הביקור של בלינקן שיביא להתקדמות במגעים או במשבר סביב ציר פילדלפי בין ישראל למצרים.

אתמול אמר בכיר חמאס ח'אלד משעל ל"ניו יורק טיימס" כי בארגון לא יקבלו הסכם בכל מחיר, והם עדיין דורשים שישראל תסיים את המלחמה ותיסוג מרצועת עזה.  

בלינקן אמר בקהיר: "פתרון הבעיות שנותרו בהסכם הפסקת האש בעזה הוא יותר שאלה של רצון פוליטי. התקדמנו בשיחות להסכם הפסקת אש בעזה בחודש וחצי האחרונים. מתוך 18 סעיפים ישנם 15 סעיפים מוסכמים".

שר החוץ המצרי בדר עבד אל-עאטי, שנפגש עם מזכיר המדינה אמר: "מצרים לא תקבל כל שינוי של הכללים מלפני 7 באוקטובר בעניין הביטחון בגבול עם עזה (ציר פילדלפי) וההפעלה של מעבר רפיח מהצד הפלשתיני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר