אחרי פיצוץ הביפרים: זו ההערכה של גורמי הביטחון בישראל

הצמרת הביטחונית והמדינית התכנסה אמש לשעות ארוכות בקריה כדי להתכונן לכל תרחיש • נסיעת נתניהו לארה"ב - כרגע ללא שינוי• גורמים ביטחוניים מעריכים: פני האזור להסלמה • שב"כ סיכל ניסיון פיגוע של חיזבאללה נגד בכיר ביטחוני לשעבר

לבנון בעת פיצוצי הביפרים. צילום: אי.פי

שותקים, וערוכים לכל התפתחות: על רקע העמימות באשר למה שהתרחש אתמול בערב בלבנון, בפעולה המשפילה שבה אלפי אנשי חיזבאללה נפגעו במקביל מפיצוץ הביפרים המסתורי - בישראל נשמרה אתמול דממה ביטחונית ותקשורתית.

כך באה לסיומה יממה של סיקור פוליטי אינטנסיבי, שהתחלפה בפעולה רבת משמעות מעבר לקווי האויב, המטיח את האשמה בישראל. הצמרת הביטחונית והמדינית התכנסה אמש במשך שעות ארוכות בקריה כדי להיערך לכל תרחיש שעל הפרק - מהמשך הסכסוך, כפי שהיה ב־11 החודשים האחרונים, דרך המתנה דרוכה לתגובה מחיזבאללה ועד להתלקחות מהירה שתוביל למלחמה.

את המתווך לאזור, עמוס הוכשטיין, שנועד ביום שני בישראל גם עם נתניהו וגם עם גלנט, שמע מהם כי מועד ההסדרה בצפון חלף וישראל תפעל להגן על שטחה ועל אזרחיה מול תוקפנות חיזבאללה.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אתמול בדיונים בקריה,

פגיעה תדמיתית קשה

אחרי כל ההקדמות, גורמים ביטחוניים מעריכים כעת כי לצד הכאוס בצד של חיזבאללה פני האזור להסלמה, שכן הארגון לא יוכל שלא להגיב. אלא שטווח הפעולה יהיה נגזרת של עומק הפגיעה במחבלי הארגון, אך גם של חולשתו הפנימית כפי שנחשפה אמש. לכך נוספה גם פגיעה תדמיתית אנושה בארגון שנראה כמרתיע את ישראל."זו מכה מהמשוכללות שהארגון ספג מעודו. האינטרס של נסראללה יהיה כרגע לשקם את תדמית הארגון, כדי שלא ייתפס כחלש בעיני הבייס החברתי שלו ובעיני יריביו בלבנון - כך שלא יתחיל עבורו מדרון חלקלק", העריך אמש ד"ר יוסי מנשרוף ממכון משגב לביטחון לאומי.

מנגד, האינטרס הישראלי אחרי הפעולה הזו יהיה לשקם באופן מיטבי את הכישלון המחפיר שהתנהל פה מאז סיום מלחמת לבנון השנייה, בניסיון לשנות את העובדה שחיזבאללה התעצם והפך לאימפריית טרור על גבולנו באין מפריע.

האינטרס הישראלי כרגע הוא להיפוך מגמה בצפון, כדי לאפשר את החזרת התושבים בבטחה לבתיהם, בהתאם למטרת המלחמה החדשה שנוספה לפני 24 שעות. רק שאלת העיתוי נותרה פתוחה

האינטרס הישראלי הוא להיפוך מגמה בצפון כדי לאפשר את החזרת התושבים בבטחה לבתיהם, בהתאם למטרת המלחמה החדשה שנוספה לפני 24 שעות. רק שאלת העיתוי נותרה פתוחה.

אמבולנס מוביל פצועים, אתמול בביירות, צילום: אי.פי.אי

נגד "טרור מדיני"

ברקע ההסלמה האפשרית בפתח, רה"מ נתניהו צפוי להמריא בשבוע הבא לעצרת הכללית של האו"ם. מלשכתו נמסר כי כרגע אין שינוי בתוכניות. בינתיים מחר צפויה העצרת הכללית של האו"ם להצביע ברוב גדול בעד התוכנית הפלשתינית לסיום הכיבוש והחלת סנקציות על ישראל עד להקמת מדינה פלשתינית. בעוד הערך של ההצבעה הצהרתי בלבד, הוא צפוי לגרור צעדי תגובה קשים כאן בישראל נגד הרשות הפלשתינית שמנהלת "טרור מדיני" נגדנו בארגונים הבינלאומיים.

"על סף תהום"

אתמול, עוד לפני פיצוץ זימוניות חיזבאללה בלבנון, גורם ישראלי הגדיר את המתיחות הגבוהה מול חיזבאללה כמצב של "על סף תהום". בעקבות ישיבת הקבינט שנערכה בין שני לשלישי, שבה התווסף למטרות המלחמה היעד של השבת תושבי הצפון לבתיהם, נערכו התייעצויות ביטחוניות קדחתניות, כאשר על הפרק עמדה אפשרות ממשית למלחמה מול חיזבאללה.

פיצוץ בגבול הצפון מירי חיזבאללה (ארכיון), צילום: רויטרס

סוכל ניסיון פיגוע

שירות הביטחון הכללי הודיע אתמול כי סיכל ניסיון פיגוע של ארגון חיזבאללה נגד בכיר לשעבר במערכת הביטחון הישראלית. הפיגוע, שתוכנן להתבצע בימים הקרובים, כלל מטען מסוג "כלימגור" עם מנגנון הפעלה מרחוק.

במסגרת מבצע מיוחד חשף שב"כ את מטען החבלה, הידוע בשימושו על ידי חיזבאללה. המטען צויד במערכת הפעלה מרחוק, הכוללת מצלמה וטלפון סלולרי, המאפשרת הפעלה מלבנון. פעילות מהירה של כוחות הביטחון מנעה את הפיגוע בשלביו האחרונים.

המטען שנתפס דומה במאפייניו לזה שהופעל בפארק הירקון בספטמבר 2023, אשר יועד לפגוע בבכיר ישראלי אחר. גורמי הביטחון מעריכים כי אותה תשתית טרור עומדת מאחורי שני ניסיונות הפיגוע.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון, צילום: GettyImages

לקראת הצבעה באו"ם

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון נאם אתמול בפני העצרת הכללית של האו"ם בדיון לקראת הצבעה על ההחלטה הפלשתינית הקוראת להטלת סנקציות ואמברגו נשק נגד ישראל, ולמעשה מתנגדת לזכותה של ישראל להגן על עצמה לאחר טבח 7 באוקטובר.השגריר דנון תקף את הצביעות וההטיה באו"ם, שמאז 7 באוקטובר העביר בעצרת הכללית שתי החלטות שהתעלמו מחמאס ומאחריותו לטבח: "כל מי שתומך בקרקס הזה הוא משתף פעולה. כל מי שיצביע בעד ההחלטה הזו שופך דלק על אלימות נוספת".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר