ישראל מעבירה מסר ברור לוושינגטון: נדרשת תמיכה אמריקנית במערכה מול חיזבאללה

במערכת המדינית בישראל מצפים לתגובה אמריקנית ברורה שתתמוך בזכות ההגנה העצמית של ישראל • מסרים בנושא זה הועברו לאמריקנים עוד לפני מתקפת הביפרים • האלוף במיל' עמוס ידלין נפגש עם בכירים בוושינגטון ועסק בצורך להעביר המאמץ צפונה

נסראללה, ביידן ונתניהו. צילום: AP,ATP, תומר ניוברג

עם עליית המדרגה במערכה בצפון ובמה שנראה כפעולה נועזת שישראל לא לוקחת עליה אחריות, במערכת המדינית בארץ מצפים כי ארה״ב תגבה פומבית את ישראל ותבהיר כי שמורה לה הזכות להגנה עצמית מול התקפות חיזבאללה הנמשכות כבר כמעט שנה.

., צילום: ללא קרדיט

מסרים ברוח זו הועברו לאמריקנים עוד לפני וללא קשר לפעולת הביפרים אחר הצהריים ובין היתר בפגישות סגורות שקיים בשבוע שעבר, ראש אמ״ן לשעבר ונשיא מיינד ישראל כיום, האלוף במיל׳ עמוס ידלין עם בכירים אמריקנים בוושינגטון, שהתמקדו בצורך הישראלי להעביר המאמץ צפונה.

כעת עם ההתפתחות הדרמטית נערכים דיונים בוושינגטון איזו עמדה פומבית לנקוט.

כלי תקשורת לבנוניים דיווחו היום (שלישי) על פיצוץ מכשירי קשר בביירות, והגדירו את האירוע כ"מתקפת סייבר". לפי הפרסומים, כ-2,800 אנשי חיזבאללה נפצעו כתוצאה מהפיצוץ, ביניהם שני בנים של בכיר חיזבאללה וופיק סאפא, אחד באורח קשה. כמו כן נפצע בנו של חבר הפרלמנט של חיזבאללה חסן פדלאללה.

אמבולנס לבנוני בבית החולים, צילום: אי.פי

נסראללה, על פי הדיווחים, לא נפגע. יועצו הפוליטי, חוסיין ח'ליל, אמר כי על ישראל לצפות "לכל דבר" בעקבות "הפשעים שביצעה נגד הלבנונים". בתוך כך, 18 מפקדי חיזבאללה נפצעו מהתפוצצות מכשירי הקשר בסוריה. חמאס: מגנים בחריפות את התוקפנות הציונית בלבנון.

בתוך כך, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, התייחס לפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, ואמר כי "אנחנו אוספים כעת מידע על התקרית". לדבריו, "ארה"ב לא הייתה מעורבת ולא ידענו על זה מראש".

פצוע בלבנון מפיצוץ הביפרים, צילום: רשתות ערביות

מילר הוסיף כי "המדיניות הכללית שלנו לא השתנתה - אנחנו רוצים לראות פתרון דיפלומטי לסכסוך בין ישראל לחיזבאללה, ולהבטיח דרך להחזרת עשרות אלפי ישראלים ולבנונים חזרה לבתיהם. ללא קשר לתקרית, אנחנו תמיד מודאגים מהסלמה במצב והבהרנו זאת לישראל. מוקדם מדי לומר איך זה ישפיע על המגעים להפסקת אש בעזה".

ישראל לא לקחה כל אחריות על פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, שבהם נפצעו לטענת הלבנונים כ-3,000 בני אדם - בהם 200 שמצבם קשה. במקביל, לשכת ראש הממשלה הנחתה את כל השרים לשמור על שתיקה. עם זאת, הנחת העבודה בישראל היא שחיזבאללה יגיב לנוכח המכה הקשה שספג, ולא יוכל להבליג עליה. לכן, הדרג המדיני הנחה את מערכת הביטחון להיערך לכל התרחישים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר