גורם ישראלי: המתיחות גבוהה מאוד מול חיזבאללה ונמצאת במצב של "על סף תהום"

לאחר הוספת יעד המלחמה של השבת תושבי הצפון לביתם, נערכות בשעות האחרונות התייעצויות ביטחוניות קדחתניות, כאשר על הפרק אפשרות ממשית למלחמה מול חיזבאללה • גורם ביטחוני אומר כי צה"ל מיצה את עיקר המלחמה בעזה וכי הוא "פנוי כעת למלחמה בצפון" • עוד שיקול הוא התקרבותו של החורף - שיקשה על הכוחות בלחימה

תקיפה בלבנון (ארכיון). צילום: רשתות ערביות

גורם ישראלי יודע דבר מגדיר את המתיחות הגבוהה מאוד מול חיזבאללה כמצב של "על סף תהום". בעקבות ישיבת הקבינט הלילה (בין שני לשלישי) שבה התווסף למטרות המלחמה היעד של השבת תושבי הצפון לביתם, נערכות בשעות האחרונות התייעצויות ביטחוניות קדחתניות, כאשר על הפרק אפשרות ממשית למלחמה מול צבא חיזבאללה.

בין השאר מתייחס הגורם הביטחוני ל"מיצוי המלחמה העיקרית בעזה". "צה"ל הודיע על הכרעת חטיבת רפיח, ובכך השלים למעשה את מיטוט כל חטיבות חמאס, ולכן פנוי כעת למערכה בצפון", אומר המקור.

שיקול נוסף הוא התקרבותו של החורף ותחילת עונת הגשמים, אשר ככל שיתקדמו יקלו על חיזבאללה ויהיו פחות נוחים לצה"ל. "נתניהו הבין שאם הוא לא יפתח עכשיו במערכה מול חיזבאללה, המלחמה עשויה להסתיים בהפסד ישראלי. לכן הוא החל לנקוט בכל הפעולות שיביאו להתנעת המערכה הזו, בכללן התגברות על עמדת שר הביטחון גלנט והצבא שחשופים מאוד להתנגדות האמריקנית למלחמה", אומר הגורם הביטחוני.

"יישר קו". שר הביטחון יואב גלנט (ארכיון), צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

לדבריו, הכוונה להחליף את שר הביטחון שהסתייג עד כה מפעולה נגד חיזבאללה, נועדה להבהיר לגלנט כי אם לא יישר קו ימצא את עצמו בחוץ. "נתניהו היה מוכן לקחת את הסיכון של 'ליל גלנט 2' משום שהבין שאי אפשר לחכות עוד מול חיזבאללה. הצעד שלו הפתיע את גלנט, שהיה בטוח כי מקומו מובטח ונתניהו לא יעז להחליף אותו. אני יודע שגלנט נבהל מאירועי היממה האחרונה והעובדה היא שיישר קו וכעת הוא נערך לפעול".

חזית נוספת היא המדינית. נתניהו וגלנט הבהירו אתמול בנפרד לשליח האמריקני, עמוס הוכשטיין כי "הדרך היחידה שנותרה להחזרת תושבי הצפון לביתם - באמצעות פעולה צבאית", כדברי גלנט. נתניהו הוסיף כי "ישראל מעריכה ומכבדת את תמיכת ארצות-הברית, אך בסופו של דבר תעשה את מה שדרוש כדי לשמור על ביטחונה", כלומר לא תיענה לרצון הבלתי רשמי של הממשל, לעכב את המערכה בצפון עד הבחירות לנשיאות שם.

עמוס הוכשטיין, צילום: רויטרס

דברי נתניהו וגלנט באים על רקע אמירות של בכיר אמריקני בשבוע שעבר בוועידת MEAD כי יש לעשות הכל כדי להגיע להסדר מול חיזבאללה. הבכיר האמריקני אמר אז כי ניתן למנוע מלחמה בהיקף מלא בין ישראל לחיזבאללה וכי אם תפרוץ מחירה יהיה כבד לשני הצדדים. "ימותו אלפים, ואולי עשרות אלפים. יהיה נזק כבד לתשתיות. בצד שלכם (ישראל) לא ישמיד בקלות את חיזבאללה וכנראה לא תשיג את רוב המטרות. מלחמה תארך הרבה זמן והרבה אנשים ימותו בשני הצדדים. תושבי הצפון הישראלים לא כל כך מהר יחזרו הביתה, ובסוף מלחמה כזו תסתיים ממילא בהסכם שקווי המתאר שלו תוארו קודם. לכן אנחנו מנסים להגיע להסכם הזה עכשיו".

ואולם נסראללה שב ודחה אתמול את הדיבורים על הסכם, וכך ביקורו של הוכשטיין שוב לא השיג תוצאות. שילוב הנסיבות הזה, מוביל כאמור למה שבירושלים מגדירים כמצב של "על סף תהום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר