הצעת חוק הצהרתית והיסטורית בארה"ב: לא עוד "הגדה המערבית", אלא "יהודה ושומרון"

חברת הקונגרס האמריקנית קלאודיה טני מבקשת להכיר בשטח שמעבר לקו הירוק כ"מולדתו ההיסטורית של העם היהודי" • יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, שפגש אותה בוושינגטון: "השם שניתן בעולם לאזור שולל את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין היהודים לבין יו"ש"

יהודה ושומרון (ארכיון). צילום: באדיבות מועצת גוש עציון

חברת הקונגרס האמריקנית קלאודיה טני מקדמת החלטה היסטורית: שמו של השטח שבין הירדן וים המלח לבין הקו הירוק ישונה רשמית בארה"ב מ"הגדה המערבית" ל"יהודה ושומרון".

לשם כך, הסבירה טני, היא מעוניינת לקדם הצעת חוק שתכיר באזור כ"מולדתו ההיסטורית של העם היהודי". הצעת החוק נמצאת כעת בשלב איסוף תמיכה וחתימות של חברי קונגרס בבית הנבחרים, וצפויה להיות מוגשת בקרוב.

בשבוע שעבר יצא ראש מועצת שומרון יוסי דגן בראש משלחת לוושינגטון, בין השאר כדי לגייס תרומות עבור אמצעים לחיזוק הביטחון בשומרון ולפרויקטים ביישובי המועצה. במהלך הביקור נפגש דגן עם טני, חברת הקונגרס מטעם מדינת ניו יורק, שמקדמת הצעת החלטה תקדימית לשינוי השם הרשמי של אזור יהודה ושומרון, והשניים סיכמו לפעול יחד לקידום ההצעה.

בשיחתם המשותפת דיברה טני על חשיבות ההתיישבות היהודית ביו"ש. "רציתי לשלוח ברכות מארה"ב לאנשים הנפלאים שגרים בשומרון", אמרה לדגן. "תמכתי בכם ואמשיך לתמוך בכם. יש לי הצעת חוק שתחייב להתייחס ליו"ש כאזור שהוא המולדת ההיסטורית של העם היהודי, ולא 'הגדה המערבית'. אנחנו נמשיך להיאבק למען השורשים ההיסטוריים שלכם. שאלוהים יברך את כולכם. אנחנו חושבים עליכם ומתפללים למען ישראל".

בעיה של טרמינולוגיה. דגן וטני בפגישתם בארה"ב, צילום: מועצת שומרון

בעקבות פגישתם פנה דגן לחברי קונגרס שנמצאים בקשרים הדוקים עם השומרון וביקש מהם לסייע להעברת ההצעה בקונגרס. לדבריו, "אחת הבעיות הגדולות שאיתן מתמודדות מדינת ישראל וההתיישבות היהודית ביו"ש היא עצם המונחים שבהם משתמשים. השם 'הגדה המערבית', שניתן לאזור על ידי מובילי דעת קהל, פוליטיקאים ועיתונאים ברחבי העולם, מרמז שלמעשה האזור שייך בכלל לירדן.

"השם האמיתי, התנ"כי והמקורי של המקום הוא 'יהודה ושומרון' - ולא לחינם, כי זהו המקום שממנו יצא עם ישראל לגלות קשה, שממנה חזרנו אחרי אלפיים שנה. חלק מהסיבה לכך שמקדמים את השם 'הגדה המערבית' הוא כדי לשלול את זכותנו על המקום ואת הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין היהודים לבין יהודה ושומרון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר