דיון סוער על סבסוד המעונות; השר בן צור מש"ס: "הייעוץ המשפטי רוצה להפיל את הממשלה"

ויכוחים חריפים התפרצו במהלך ישיבת הממשלה על התנהלותה במהלך המלחמה • בן גביר על רצח החטופים: "עברו שבועיים - איך צה"ל לא מגיב" • קיש: "בן גביר צודק" • בנוסף מתחו השרים ביקורת על אי הגעתו של גלנט לישיבות • שיקלי: "זו חרפה ששר הביטחון לא נותן דין וחשבון לשרים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה : ״החות׳ים כבר היו צריכים לדעת שאנחנו גובים מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו // נועם מטרי / לע״מ

מתחים רבים עלו הבוקר (ראשון), בישיבת הממשלה, כאשר שרים מתחו ביקורת חריפה על היעדר תגובה לרצח החטופים, היעדרותו של שר הביטחון יואב גלנט, ואי-מימוש החלטות נגד הרשות הפלשתינית.

בן גבירץ "איך צה"ל לא מגיב?", צילום: אורן בן חקון

השר איתמר בן גביר פתח בביקורת נוקבת כלפי ראש הממשלה נתניהו בנוגע להיעדר תגובה על רצח החטופים: "יש עניין, והוא רצח החטופים שלנו. ואני אומר את הדברים בעיקר לראש הממשלה שנמצא כאן. נרצחו שישה חטופים. עברו שבועיים. איך צה"ל לא מגיב?" השר יואב קיש תמך בדברי בן גביר: "בן גביר צודק. כל יום שעובר ואנחנו לא מגיבים, זאת אומרת שמשלימים עם הזוועה". השרה מירי רגב הוסיפה: "צריך ללמוד ממדינות אחרות. אין מצב שזה עובר בשקט".

השר עמיחי שיקלי תקף את שר הביטחון גלנט בשל היעדרותו התכופה מישיבות הממשלה: "זה חרפה ששר הביטחון שבוע אחרי שבוע לא מגיע לישיבות ממשלה. הוא לא נותן דין וחשבון לשרים ולממשלה ולא עונה על שאלות".

השרה אורית סטרוק הצטרפה לביקורת, בהתייחסה לצעדי הרש"פ נגד ישראל בזירה הבינלאומית: "ב-27 ביוני התקבלה החלטה על צעדים של סנקציות נגד הרשות הפלשתינית. עד כמה שאני יודעת, שום דבר מזה לא מומש וזה תקוע במשרד הביטחון. איך יכול להיות שהתקבלה החלטת קבינט והיא לא ממומשת? הרשות הפלשתינית מבינה שהיא יכולה להמשיך בצעדים נגד ישראל."

שיקלי תקף את גלנט, צילום: גדעון מרקוביץ'

במהלך הדיון, עלתה גם סוגיית ההשוואות לנאצים. השר אמסלם פנה לגיל לימון, נציג היועץ המשפטי, בשאלה לגבי טיפול במקרים של השוואת בכירי ממשלה לדמויות נאציות. תגובתו של לימון, שאמר כי אינו מכיר את המקרה, עוררה תגובות נזעמות מצד השרים ונתניהו.

השרה סילמן ביקרה את הקריאה לאחדות: "התחילו פתאום מחדש היוזמות בעד ממשלת אחדות, הפעם עם מינוי בני גנץ לשר ביטחון. כולנו רוצים אחדות וממשלת אחדות היא דבר חשוב אבל אם המטרה של יוזמי המהלך היא כדי ששוב בני גנץ ימנה את הרמטכ"ל בקרוב, שיהיה מהמחנה הנכון, ושהשמאל ימשיך לשלוט בצה"ל - אז צריך לומר: לא, תודה".

לדבריה בצה"ל רואים כיצד יש פגיעה במשרתים הימניים. "ראינו מה קורה, איך מדיחים ומענישים קצינים ימניים, איך מגוננים על מעוללי הסרבנות של אחים לנשק. אסור להסכים לזה יותר. מאז שגנץ עזב את הממשלה נכנסנו לרפיח, כבשנו את פילדלפי. מדברים על ניצחון. רוצים אחדות? בשמחה, בלי משרד הביטחון.
המבחן האמיתי של ממשלת הימין יהיה מינוי הרמטכ"ל".

"גובים מחיר, מי שזקוק לתזכורת מוזמן לבקר בחודיידה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לשיגור הטיל מתימן לעבר ישראל ולמצב בצפון הארץ. נתניהו הדגיש את נחישותה של ישראל להגיב לכל איום ולהחזיר את הביטחון לתושבי הצפון.

"החות'ים כבר היו צריכים לדעת שאנחנו גובים מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו", אמר נתניהו. "מי שזקוק לתזכורת - מוזמן לבקר בנמל חודיידה". נתניהו הדגיש "כל מי שתוקף אותנו לא יחמוק מנחת זרוענו. החמאס כבר לומד זאת בפעולתנו הנחושה שתביא להשמדתו ולשחרור כל חטופינו".

זירת נפילת טיל הקרקע-קרקע, צילום: רויטרס

בהתייחסו למצב בצפון הארץ, אמר נתניהו: "אני קשוב לתושבי הצפון. אני משוחח איתם ועם ראשי רשויות בצפון. אני רואה את המצוקה, אני שומע את הזעקה. המצב הקיים לא יימשך. זה מחייב שינוי של מאזן הכוחות בגבולנו הצפוני. נעשה כל מה שצריך כדי להחזיר את תושבינו בביטחה לבתיהם. אני מחויב לזה, הממשלה מחויבת לזה ולא נסתפק בפחות מזה".

מענק לתושבי אופקים

בתוך כך הממשלה אישרה הבוקר את הצעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאימוץ מסקנות הוועדה הציבורית למתן מענה לנפגעי שבעה באוקטובר שלא קיבלו מענה מלא עד עתה, בין היתר הומלץ לתת מענק נרחב לתושבי אופקים.

הוועדה המליצה על מענק בסך 7,180 שקלים למבוגר ו-1,436 שקלים לילד. המענק ינתן לתושבי העיר ולמי שהיה נוכח בעיר בשבעה באוקטובר.

תחנת משטרת אופקים (ארכיון), צילום: דודו

"המענקים מבטאים את הכרת מדינת ישראל בגבורתם של תושבי העיר ובעמידתם האיתנה ביום הקשה והנורא שחווינו בשמחת תורה", אמר סמוטריץ'  "העיר אופקים ספגה אבידות אדירות עם נפילתם של 47 גיבורים מתושבי העיר שלחמו באויב הנאצי של חמאס דעאש והצילו בגופם את העיר כולה".

"אופקים היא עיר של גיבורים. בבוקר השחור ההוא יצאנו כולנו כאגרוף אחד ללא היסוס בכדי להציל חיים" אמר ח"כ אלמוג כהן. "ימין ושמאל, מזרחים ואשכנזים, דתיים וחילונים, בני העיר והקיבוצים, אשר לחמו בקרבות עקובים מדם עד לחיסולם של מרצחי הנוח׳בה הנאצים, תוך גילוי אומץ ומעשי גבורה יוצאי דופן. המחיר ששילמנו כבד מנשוא; איבדנו אחים ואחיות רבים ואין במענק זה בכדי לרפא את הכאב, אך היום מקבלים תושבי העיר חיבוק והוקרה על גילויי גבורה יוצאי דופן אלו".

סבסוד המעונות: הממשלה נגד הייעוץ המשפטי

הממשלה דנה גם בנושא סבסוד המעונות לחרדים. ‏שר העבודה יואב בן צור (ש"ס), תקף: "הייעוץ המשפטי רוצה להפיל את הממשלה. זה לא דיון ענייני". ‏גורמים שנכחו בדיון אומרים שנתניהו הגיב על כך במילים: "נו, זה ברור".

שר העבודה יואב בן צור. "הייעוץ המשפטי רוצה להפיל את הממשלה" (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, הגיב על דברים אלו בהזכירו את חודש הסליחות שדווקא בו שרים מתבטאים באופן קיצוני. לדבריו, הטענה שהייעוץ המשפטי פועל להפיל את הממשלה היא שקרית.עוד הוא הוסיף כי זה שאין חוק גיוס (חרדים) מה-1.7.23 - הוא הסיבה לדיון. 

סגן השר ישראל מקלב אמר בתגובה: הייעוץ המשפטי צריך לבקש סליחה מהילדים. מקלב תקף את המשנה ליועמ"ש וטען כי "זו חשיבה לחומרא של הייעוץ המשפטי שהחיל את זה על מעונות היום היות והבג"ץ כלל לא התייחס לנושא מעונות היום. יש כאן שאלה רווחתית שעומדת נגדנו היות וילדים ילכו למוסדות לא כשירים ויגיעו לטיפול הרווחה. בפרט פעוטות בסיכון".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הייעוץ המשפטי נותן הוראות לאגף תקציבים שמציית לייעוץ המשפטי ולא לשר. גיל לימון לא טרח לענות למכתב שלי אבל כן כינס צוות מקצועי בלי לקרוא לו על סמך חוות דעתו של אסי מסינג שקם בבוקר והחליט לתקוף דווקא את הנושא הזה, כשיש מלא נושאים אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר