ניסוי בירי טילים באיראן (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

גורם ביטחוני במערב מאשר: מחצית מהטילים שנורו בליל הכטב"מים מאיראן כשלו בדרך

הגורם, הלוקח חלק במאמצים לבלום את כוונת הנקמה של איראן, טוען כי הם החליטו לבצע את הניסויים בטרם המתקפה עצמה, לנוכח שיעורי הכישלון העצומים של הטילים ששיגרה במתקפה הקודמת • לדבריו: "לאחר החיסול של איסמעיל הנייה הם ביצעו ניסויים של ירי טילים בשטחם, על מנת לבדוק את התקינות שלהם ולגלות היכן יש בעיות"

[object Object]

איראן ערכה במהלך חודש אוגוסט ניסויים של שיגורי טילים, על מנת לבדוק את כשירות המערך שלה, כחלק מההכנות לתקוף את ישראל בתגובה לחיסולו של איסמעיל הנייה. כך מגלה היום (שלישי) גורם ביטחוני במערב הלוקח חלק במאמצים לבלום את כוונת הנקמה של איראן.

יירוטים נראים בשמי גוש דן במהלך המתקפה האיראנית באפריל (ארכיון) // משה בן שמחון

הדיפלומט המערבי הסביר כי איראן החליטה לבצע את הניסויים בטרם המתקפה עצמה, לנוכח שיעורי הכישלון העצומים של הטילים ששיגרה במתקפה הגדולה על ישראל בלילה שבין ה-13 ל-14 באפריל. הגורם הבכיר, שאינו ישראלי, אישר את הדיווחים בסוכנויות הידיעות כי כמחצית מהטילים שאיראן ירתה באותו לילה כשלו בדרך ולא הגיעו לישראל. 

"בימים הראשונים שלאחר ההתקפה, האיראנים חשבו שישראל משקרת ולא האמינו שלמעט הפגיעה הקלה בבסיס נבטים הם לא הצליחו לפגוע בישראל כלל וההתקפה שלהם כשלה למעשה", אמר הגורם המערבי. הוא הוסיף כי "רק לאחר כמה זמן הם הבינו מה באמת קרה באותו לילה, ומאז נכנסו לתהליך הפקת לקחים. לאחר החיסול של איסמעיל הנייה, כחלק מההכנות להתקפה החדשה שרצו לעשות נגד ישראל, הם ביצעו ניסויים של ירי טילים בשטחם, על מנת לבדוק את התקינות שלהם ולגלות היכן יש בעיות".

נפילת הטיל בנגב במהלך המתקפה האיראנית באפריל (ארכיון) // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

עוד הוא מוסיף: "הם לא היחידים שמפיקים לקחים - גם ארה"ב, ישראל והמדינות האחרות בקואליציה שבלמו את ההתקפה באפריל, בודקות היכן הן יכולות להשתפר וכיצד יהדפו מתקפה נוספת אם תהיה. ההיערכות האמריקנית הנרחבת מאוד במזרח התיכון, שכוללת שתי נושאות מטוסים, היא חלק מהתהליך הזה".

הגורם המערבי סיפר על חוויותיו מאותו לילה במוצב השליטה המרכזי של ארצו ואמר, "מה שראינו באותו לילה על הרדאר היה מחזה מדהים. מדע בדיוני. בהתחלה שוגרו הכטב"מים והם טופלו כפי שטופלו. אבל אז, אחרי כמה שעות, עלו לאוויר הטילים הבליסטיים. אני באותו רגע שאלתי את עצמי, האם המאמצים שהושקעו על ידי הרבה גורמים כדי לסכל התקפה כזו, והאם ההכנות הרבות שנעשו בשבועות שלפני ההתקפה יצליחו. וזה מה שקרה. בתוך כמה דקות, אתה רואה 'פוף, פוף, פוף', הטילים נעלמים מהרדאר. זה היה לא ייאמן".

טילים בליסטיים מוצגים לציבור באיראן, צילום: איי.פי

בתשובה לשאלה מדוע שיעורי הכישלון האיראניים היו כה גבוהים אמר הגורם המערבי כי "ההסבר הוא חומרים לא טובים ואיכות עבודה לא טובה של האיראנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו