מייק פומפאו בוועידת MEAD בוושינגטון. צילום: תומר הסהס / דוברת ועידת MEAD

מייק פומפאו: "המשטר בטהרן רוצה שהקונפליקט יימשך"

מזכיר המדינה לשעבר בממשל טראמפ, דיבר בוועידת MEAD בוושינגטון על המלחמה בעזה ואיראן • הוא טען ש"צריך לשכנע את העולם שישראל צריכה לסיים את משימתה" • לגבי פעולה נגד משמרות המהפכה והעומדים בראשה, פומפאו הבחין בין שני תרחישים • "ממשל ביידן יטען שזה ליצור מלחמת עולם שלישית, וממשל טראמפ יגיד שהוא פה לספק את העזרה שצריך"

[object Object]

מייק פומפאו, שכיהן כמזכיר המדינה בממשל של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, אמר אמש (שני) בוועידת MEAD בוושינגטון בהתייחסו למלחמה ברצועת עזה: "צריך לשכנע את העולם שישראל צריכה לסיים את משימתה - סיפוק ביטחון הולם שימנע ממה שקרה בשבעה באוקטובר לקרות שוב״.

כוחות אוגדה 162 ממשיכים לפעול במרחב רפיח // דובר צה"ל

עוד אמר: ״יש שני תרחישים בנוגע לפעולה באיראן: תרחיש אחד שממשל ארצות הברית יגיד לישראל שלא יעזו לפעול נגד איראן, והתרחיש השני הוא שהממשל יגיד ״לכו על זה״. ממשל ביידן יטען שזה ליצור מלחמת עולם שלישית, וממשל טראמפ יגיד שהוא פה לספק את העזרה שצריך, ואפילו לעשות יותר״

הדברים, כאמור, נאמרו על הבמה המרכזית בוועידת MEAD המתקיימת בוושינגטון DC בראיון בין מייק פומפאו, מזכיר המדינה לשעבר של ארצות הברית לבין ברק רביד.

באשר לשאלה האם יחזור לשרת תחת טראמפ במידה ויבחר השיב בחיוב.
״כשנקרית בדרכך ההזדמנות לשרת - אתה אומר כן. אם טראמפ יהיה הנשיא, והוא ימצא מקום בשבילי, אני מאמין שאוכל להיות מועיל. כל מי שיחזור לשרת יחזור קצת יותר חכם משהיה״.

דונלד טראמפ, צילום: אי.פי

״יש לנו מודל שעובד - האיראנים לא יוכלו להמשיך את מה שהם עושים היום - להחזיק את אמריקה כבני ערובה ולהרוג אמריקאים בעזה. הם לא יוכלו לתמוך יותר בטרוריסטים הנקראים חמאס. כשממשל טראמפ היה מאוחד עם ישראל והיו לנו שותפים נהדרים באזור, הם לקחו אותנו ברצינות״.

״אני מהמר שמי שחי במזרח התיכון מקווה שדונלד טראמפ יבחר שוב, בגלל הסבירות ההולכת וגוברת להיות בטוח ומוגן, ושיהיו לו חיים יותר שלווים ויציבים במזרח התיכון. זאת לעומת מה שאנו רואים היום - כאוס במזרח התיכון, מדינות המפרץ שבכנות כבר לא סומכות עלינו, האומה הישראלית סובלת, בזמן שכל מה שהנשיא וסגנו מדברים עליו הוא הדרישה להפסקת אש בזמן שסינואר רוצח ישראלים״.

״בסוף מה שהכי חשוב הוא ההחלטה של נשיא ארצות הברית להגיד שאם אתה תעשה X, אנחנו נעשה Y. ואם תעשה X, נחסל אותך. וכך עשינו, והייתה לזה השפעה. לא רק על מקבלי ההחלטות האיראנים, ולא רק על מאמצי הטרור שלהם, אלא גם על מה שהם חשבו על תכנית הגרעין שלהם״.

רצועת עזה, צילום: איי.פי

באשר לשאלה האם ישראל מחליטה לפעול נגד איראן מה תעשה ארה״ב פומפאו ענה: ״יש שני תרחישים: תרחיש אחד שממשל ארצות הברית יגיד לישראל שלא יעזו לפעול נגד איראן, והתרחיש השני הוא שהממשל יגיד ״לכו על זה״. ממשל ביידן יטען שזה ליצור מלחמת עולם שלישית, וממשל טראמפ יגיד שהוא פה לספק את העזרה שצריך, ואפילו לעשות יותר״.

עוד נאמר: ״יש הנחה אמריקאית נאיבית שאנחנו לעיתים נופלים בה, שטוענת שכולם רוצים שלום, כשעובדתית זה לא חלק מהאינטרס האיראני. האינטרס העליון של האיראנים הוא שהקונפליקט ימשך. אנחנו חייבים לשנות את זה.״

על המלחמה בעזה אמר פומפאו: ״צריך להתמקד בלנצח, על ידי כך שנוודא שישראל תוכל למצוא פתרון לבטחונה - הסדר ביטחוני בעזה ששונה ביסודו מזה שקיים מתחילת שנות האלפיים. צריך לשכנע את העולם שישראל צריכה לסיים את משימתה - סיפוק ביטחון הולם שימנע ממה שקרה בשבעה באוקטובר לקרות״.

מייק פומפאו, לשעבר מזכיר המדינה תחת טראמפ, צילום: אי.פי

ועידת MEAD היא אירוע גלובלי א-פוליטי אשר נערך השנה לראשונה בוושינגטון DC ומהווה במה לדיאלוג אסטרטגי בין המזרח התיכון וארה"ב. נשיאי הוועידה טום ניידס, דייוויד פרידמן, דניס רוס ואליוט אברמס, יארחו במהלכה סדרת דיוני עומק גיאו-פוליטיים העוסקים בדינמיקה האזורית המתפתחת, בהשתתפות מנהיגים בכירים מארצות הברית, ישראל ומדינות ערב המתונות, לצד בכירים בתחומים שונים בהם: ביטחון, כלכלה, דיפלומטיה וממשל, אקדמיה, מכוני מחקר ותקשורת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו