נתניהו בפתח הקבינט: "לא יהיה שינוי בסטטוס קוו בהר הבית"

על רקע המצב הרגיש מול ירדן, ראש הממשלה העביר מסר לשרים • עוד עלה לדיון נושא הגבלות תנועת הפלשתינים ביו"ש

זירת ניסיון פיגוע הדריסה באריאל בחודש שעבר. צילום: ללא

מסר לשרים מראש הממשלה במטרה למנוע התחממות: ראש הממשלה נתניהו הצהיר אמש (ראשון) בפתח ישיבת הקבינט כי "בנושא הר הבית אין ולא יהיה שינוי בסטטוס קוו".

מלשכת נתניהו נמסר: "ראש הממשלה חזר על הנחייתו ששרי הממשלה לא יעלו להר הבית ללא אישור מוקדם שלו באמצעות מזכירו הצבאי".

זאת, על רקע כמה מקרים בתקופה האחרונה ששרים עלו להר הבית ועוררו זעם בעולם הערבי. ההצהרה הגיעה על רקע המצב הרגיש מול ירדן לאחר הפיגוע במעבר אלנבי שבו נרצחו שלושה עובדי המעבר. 

חזרה ל-8.10?

בתוך כך, הקבינט דן בין היתר בהסלמה ביהודה ושומרון, זאת לאחר שהבוקר בממשלה הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו תמיכה בהצבת מחסומים ביו"ש לדרישת השרה אורית סטרוק. מדובר בדרישה לחדש את הגבלות התנועה על פלשתינים כפי שהייתה ב-8 באוקטובר ועלתה בפני נתניהו גם מצד ראשי מערכת יש"ע.

סטרוק: אמרנו בצורה ברורה ומפורשת שאם יוציאו את צה"ל מתוך רפיח, ציר נצרים, פילדלפי או הפרימטר אנחנו נצא מהממשלה" // יצחק וייס

בדיון הממשלה, הציגה השרה סטרוק לסגן הרמטכ"ל ברעם כותרות לפיהן בצה"ל מאשימים את הדרג המדיני בעידוד ההסלמה ביהודה ושומרון. סטרוק אמרה לברעם, שהגיע להציג סקירה ביטחונית בפני השרים: "אני בטוחה שאתם מתחקרים את זה ואני שואלת אותך על כך שפורסם גם שלמרות ההסלמה צה"ל מסיר חסמים ומשתדל לאפשר חופש תנועה. מי שמכם לאפשר לערבים שלא יכנסו לפתח תקווה לנסוע בכבישי יהודה ושומרון בחופשיות ולסכן את התושבים?"

השרה סטרוק דרשה לחזור למדיניות ההגבלות כפי שבוצעה על ידי צה"ל ב-8 באוקטובר באמצעות תלוליות שהגבילו את תנועת הפלשתינים ואיפשרה פיקוח הדוק יותר. בהמשך הדיון אף הודה ברעם כי אין די מידע מודיעי על מכוניות התופת ביו"ש, אז סטרוק תהתה: "אתה אמרת שאין לכם מידע מודיעיני על מכוניות התופת ואתה מאפשר להם להגיע לפתחי היישובים שלנו?"

פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, צילום: דובר צה"ל

בהמשך היה זה ראש הממשלה שאמר לברעם: "עולה דרישה גם מפה וגם מבחוץ להגביל את התנועה ובמצב של הטרור באזור הזה זו בהחלט דרישה הגיונית וצודקת". נתניהו גם פנה לסטרוק ואמר "כמו קאטו הזקן אורית צעירה מעלה את הדרישה הזו שוב ושוב בצדק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר