סכנה מיידית: הפלשתינים ידרשו להצביע באו"ם על לוח זמנים ל"סיום הכיבוש" עד 20 לחודש

כנס המנהיגים בעצרת האו"ם ייערך בעוד כשבועיים • טיוטות העוסקות בנוסח הסופי כבר עוברות בין הנציגים באו"ם לקראת העלאת ההצעה להצבעה • החשש הגדול בישראל - יצירת הקשר בין הטבח לצעדים להקמת מדינה פלשתינית תיתן רוח גבית לטרור

אבו מאזן בעצרת האו"ם (ארכיון). צילום: רויטרס

שבוע לקראת החלטות מדיניות חסרות תקדים באו"ם נגד מדינת ישראל - האם המדינה ערוכה? הפלשתינים דוחפים להצביע בימים הקרובים באו"ם על תוכנית לסיום הכיבוש עוד לפני כנס המנהיגים שייערך בעוד שבועיים. גורמים המעורים בנושא אומרים כי ההצעה שמקדם הנציג הפלשתיני תידרוש לאמץ את החלטות בית הדין בהאג נגד ישראל וההתיישבות בפרט ותציג לוח זמנים מפורט "לסיום הכיבוש".

העצרת הכללית של האו"ם. חודשיים לפני ההכרעה, צילום: אי.פי (ארכיון)

טיוטות העוסקות בנוסח הסופי כבר עוברות בין הנציגים באו"ם לקראת העלאת ההצעה להצבעה. נזכיר כי הגם שאין למליאה אפקט מחייב, להחלטות שם מבחינה דקלרטיבית יכולה להיות השפעה מדינית מגבילה נוספת על ישראל. החשש הגדול בישראל - יצירת הקשר בין הטבח לצעדים להקמת מדינה פלשתינית תיתן רוח גבית לטרור.

בעוד במועצת הביטחון של האו"ם ישנו וטו אמריקני (כמעט מובטח) בעצרת הכללית החלטות נגד ישראל נוטות לעבור באין מפריע. רק לפני חודשים ספורים שודרג שם המעמד הפלשתיני לכמעט מדינה והנציג הפלשתני קיבל זכויות נוספות בוועדות השונות. תאריך היעד למהלך המדיני שמובילה הרשות נגד ישראל הוא לפני ה-20 בספטמבר מועד תחילת כינוס העצרת עם המנהיגים מרחבי העולם, כולל ראש הממשלה נתניהו.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון "נציגי הרש״פ יוזמים עוד הצעה חלולה למטרות יח"צ", צילום: GettyImages

"מדובר באיום מידי על ישראל", הזהיר גורם המעורה בנושא, אך בישראל כמעט שלא התקיימו דיונים לקראת המהלך הזה. בשבוע שעבר התקיים במשרד החוץ דיון בנושא. השבוע מתכננים במשרדו של השר כ"ץ לקיים דיון נוסף.

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר ל"ישראל היום" כי "הרשות הפלשתינית משתפת פעולה עם החמאס וממשיכה בטרור הדיפלומטי. במקום לבדל את עצמם,להתנער ולגנות את פשעי חמאס נציגי הרש״פ יוזמים עוד הצעה חלולה למטרות יחסי ציבור". בעוד הפלשתינים עובדים במרץ על יצירת קואליציה תומכת, בצד הישראלי באו"ם פועלים כדי לרוקן מתוכן ממשי את ההצהרה ולהבהיר לעולם כי מדובר במהלך פופוליסטי ולא אפקטיבי על הסכסוך.

העצרת הכללית של האו"ם, צילום: אי.פי.איי.

עצרת האו"ם השנתית אליה מוזמנים מנהיגי העולם נוטה להיות במה קבועה להצהרות אנטי ישראליות ופרו פלשתיניות. במובן הזה העצרת השנה לא צפויה להיות שונה במתכונתה. אלא שכעת מתרבים ניסיונות הרשות הפלשתינית לפגוע בישראל בעולם בורומים הבינלאומיים, כאשר ישראל מציגה אוזלת יד קבועה במאבק הזה אולי כי בלתי אפשרי לנצח בו אל מול הרוב הקבוע התומך בפלשתינים באו"ם כמו בהאג.

החשש המשמעותי כעת הוא יצירת מתווה ממנו יחודש מהלך מדיני כתוצאה מהשבעה באוקטובר והמסר הבעייתי לפיו רצח מאות יהודים ביום אחד על ידי חמאס הוא שהזניק את הפתרון בסוגייה הפלשתינית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר