גלנט הותקף בקבינט - וענה: "יש כאן ליקוי מאורות חמור"; נתניהו: "ההחלטה על ציר פילדלפי סופר צודקת"

שרים יצאו נגד שר הביטחון שקרא בפומבי לשנות את ההחלטה המתנגדת לנסיגה מציר פילדלפי • "סמוטריץ': "אם ניכנע לדרישות חמאס כפי שרוצה שר הביטחון - הפסדנו את המלחמה" • לוין: "אסור ליצור מציאות של משוואה ׳נרצחים תמורת ויתורים׳"

הקבינט המדיני-ביטחוני (ארכיון). צילום: אריאל חרמוני

מתקפה בקבינט נגד שר הביטחון יואב גלנט: שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר המשפטים, יריב לוין ושרים נוספים מתחו הערב (ראשון) ביקורת קשה על עמדתו של גלנט, שקרא בפומבי לשנות את ההחלטה המתנגדת לנסיגה מציר פילדלפי.

 סמוטריץ׳ אמר כי "חמאס רוצה שניכנע. אי אפשר לקחת מדינה שלמה כבת ערובה. אם ניכנע לדרישות חמאס כפי שרוצה גלנט - הפסדנו את המלחמה".

שר המשפטים, יריב לוין פנה לשר הביטחון: "גם אם קיבלנו בחמישי החלטה שהיא שגויה לשיטתך, אסור ליצור מציאות של משוואה ׳נרצחים תמורת ויתורים׳. לאן זה יוביל? מה זה יעשה למשא ומתן? לא צריך הרבה דמיון. איך אפשר להתנהל אם כל אחד יצייץ בטוויטר את דעותיו מהקבינט? כשהקבינט מקבל החלטה - מגלים לכידות ומתייצבים מאחוריה. ברור לכולנו שרצח החטופים מחייב תגובה חדה וברורה - בלי פשרות".

שר הביטחון גלנט הגיב: "אני שומע את התדרוכים שאתם מוצאים מכאן על הכניעה שלי. אני זה שדחפתי לתמרון ואמר שרק לחץ צבאי יהיה אפקטיבי, אבל בתוך הגוש שאנחנו רוצים לפוצץ יש דבר שצריך להוציא בעדינות - וזה החטופים. אני מוכן לראות את כרטיס העבודה של כל אחד כאן בשולחן כשזה מגיע ללחימה בטרור".

עוד תקף גלנט: "אם נמשיך בכיוון הזה לא נעמוד במטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו. החלטת הקבינט היא אילוץ מיותר, והיא משנית לחיי החטופים. ההחלטה שהתקבלה הייתה בנוהל ״יש זמן״, אם אנחנו רוצים חטופים חיים - אין להם זמן". 

גלנט התייחס להחלטה שעברה בקבינט ואמר: "בבואנו לקבל החלטות צריך לראות מה הערכים שמנחים אותנו. ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי התחדדה לזה שנשאר בפילדלפי בשדת השבועות גם במחיר של חיי החטופים. חונכתי שלא משאירים פצועים בשטח - זה ליקוי מאורות חמור... אל תלמדו אותי על ויתורים. אני שלחתי אנשים לביירות, עזה ולמקומות נוספים. תוך 8 שעות נכבוש את פילדלפי, רק שיהיו לנו 20-30 חטופים נוספים ביד".

ראש הממשלה נתניהו לגלנט בקבינט: "אני רוצה לשחרר את כל חטופינו לא פחות ממך. נלחמתי על שחרור חטופים לא פחות ממך ואף נפצעתי באחת מהפעולות האלה. אני מאמין שהדרך שאני מוביל של עמידה האיתנה ותקיפה היא הדרך הנכונה. משהחלטנו בקבינט האחרון החלטה סופר צודקת, עכשיו נבוא ונבטל? אחרי הרצח הנורא של חטופינו?

"צעד כזה יהיה פרס לטרור ויעביר מסר מסוכן לחמאס שרצח חטופינו משתלם. זה יוביל לדרישות לעוד ועוד ויתורים שיסכנו את ביטחון ישראל. לבטל החלטה אסטרטגית של הקבינט בעקבות רצח בדם קר של שישה חטופים היא טעות חמורה. צעד כזה יהיה פרס לטרור ויעביר מסר מסוכן לחמאס שרצח חטופינו משתלם. זה יוביל לדרישות לעוד ועוד ויתורים שיסכנו את ביטחון ישראל. 

"נידרש לצאת מהפרימטר, לבצע נסיגה מוחלטת מהרצועה, להחזיר את שלטון החמאס שם, לאפשר הברחה של חטופים לסיני ומשם לאיראן, ולסכן את האינטרסים הביטחוניים שלנו. לכן אני מתנגד לכך בכל תוקף  אמרתי 'כן' לאמריקנים ב-27 במאי וב-16 באוגוסט. יש גמישויות במשא ומתן אבל לא על דבר עקרוני כמו ציר פילדלפי שהוא צינור החמצן של החמאס. אחרי שארה״ב הסכימה, למה אתה מתנגד?".

שר החוץ ישראל כ"ץ הוסיף: "צריך לגבות מהחמאס מחיר כבד במקום לתת ויתורים. אסור ליצור משוואה של ׳רצח חטופים = ויתורים׳״. צריך לפעול אקטיבית כפי שעשינו בתימן, בביירות ועוד".

שרת החדשנות והמדע, גילה גמליאל: "המציאות היא שזה לא ציר פילדלפי או חטופים. אי אפשר לעבור לסדר היום על הרצח הזה".

שר הכלכלה, אלי כהן: "ההדלפות מהקבינט האחרון פוגעות במו״מ ובמלחמה. אסור לנו לקבל פה את ההתקפלות. אסור לוותר. צריך לשדר עוצמה ונחישות".

השר רון דרמר: "טעות קשה לשנות את ההחלטה מיום חמישי. אפילו לדבר על זה, זה אסון שיתמרץ רצח. צריך לגבות מהם מחיר קשה מאוד. פילדלפי זה לא עניין מבצעי, זה עניין אסטרטגי. שילמנו מחירים כבדים בפורומים בינלאומיים. לצאת ולחזור יהיה מאוד קשה עם מחירים שאתם - מערכת הביטחון - צריכים להציג אותם. הם צריכים לשלם מחיר מאוד כבד שיבהיר להם שאסור שיקרה שוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר