ראש המוסד: המחלוקת על חזרת העזתים לצפון הרצועה "מסובכת מפילדלפי"

דדי ברנע אמר במפגש עם משפחות חטופים חברי כיתות הכוננות בעוטף כי טרם נמצא פתרון למחלוקת בסוגיית שובם של תושבי עזה לצפון הרצועה • "לפעמים מתרחשים שינויים בשטח עד שמגיעה תשובת חמאס ואז מה שהוצע כבר לא רלוונטי", אמר לגבי המו"מ • בין השאר פירט את שלבי העסקה: שחרור של 30 חטופים בשלב הראשון - ואז שחרור של כל החיים

ראש המוסד דדי ברנע. צילום: גדעון מרקוביץ'

ראש המוסד דדי ברנע אומר במפגש סגור כי המחלוקות בין ישראל לחמאס אודות חזרת תושבי עזה לצפון הרצועה, "מסובכת מפילדלפי וכרגע אין לה פתרון". ברנע אמר את הדברים ביום שישי בשיחה עם משפחות חטופים חברי כיתות הכוננות בעוטף, במסגרתה תיאר את אופן התנהלות המשא ומתן.

ישראל עומדת על כך שחזרת תושבי עזה לצפון הרצועה תיעשה רק בתנאי שיהיה בידוק פיזי וזיהוי שלהם בציר נצרים, וזאת על מנת למנוע את ההתחמשות המחודשת וההשתקמות של חמאס בצפון הרצועה. ברנע הסביר בשיחה כי לפער בנושא זה לא נמצא עד כה פתרון. הוא אמר למשתתפים כי הפתרון שכן אפשרי "כואב מבחינתה של מדינת ישראל", ונראה כי כוונתו לכך שיתאפשר מעבר צפונה בלי בידוק.

 
צפון רצועת עזה, צילום: AFP

ברנע פרט את שלושת שלבי עסקת החטופים, אם תצא לפועל. הוא אמר כי בשלב הראשון של העסקה מדובר על שחרור 30 חטופים, אולם לא ברור כמה מהם יהיו חיים. רק בשלב השני של העסקה, שנראה קשה עוד יותר להשגה, מדובר על שחרור כל החטופים החיים.

ראש המוסד תיאר באוזני המשתתפים את הדינמיקה של המשא ומתן. הוא הסביר כי תחילה, ארה"ב, קטאר ומצרים מגבשות הצעה שהוא מעלה בפני הדרג המדיני בישראל. ישראל עונה להצעה וזו נבחנת תחילה על ידי המצרים. אם קהיר אישרה את ההצעה היא נשלחת לראש חמאס, יחיא סינוואר בתהליך ממושך שלעיתים אורך שבועיים.

הפצצות צה"ל בצפון רצועת עזה (ארכיון) , צילום: רויטרס

"לפעמים מתרחשים שינויים בשטח עד שמגיעה תשובת חמאס ואז מה שהוצע כבר לא רלוונטי", אמר ברנע לנוכחים. מדבריו עלה כי החלטת הקבינט ביום חמישי לאשר את מפות ההישארות של כוחות צה"ל בציר פילדפי היא סמלית בלבד, שכן ארה"ב, מצרים וקטאר מכירים את המפות ואישרו אותן, ולכן החלטת הקבינט לא מחדשת דבר באופן מהותי.

ברנע הוסיף כי עמדתו הפרטית היא שמוטב לסגת מפילדלפי ונצרים על מנת להשיב את החטופים. "פילדלפי ונצרים הם רק נכסים כדי לשחרר חטופים, אין בהם צורך מבצעי", אמר ראש המוסד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר