גלנט ונתניהו על רקע ציר פילדלפי . צילום: .

גלנט ונתניהו התפוצצו בדיון; גורמים בליכוד: "היו שרי ביטחון שהיו מניחים את המפתחות"

דיון סוער בקבינט: נתניהו הציג את המפות לנסיגה מפילדלפי, גלנט התנגד: "ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול להחליט להרוג את החטופים" • להערכת שר הביטחון, אמרו השרים, העסקה תלויה בוויתור הישראלי על הנוכחות בציר וזה מה שנתניהו החליט במהלך הלילה להוריד מהשולחן

[object Object]

שיא בעימות הפומבי בין ראש הממשלה לשר הביטחון: במהלך הדיון בקבינט שנערך הלילה (בין חמישי לשישי) על סוגיית העסקה להשבת החטופים והפסקת האש, הציג השר גלנט באריכות את הצומת האסטרטגי בה ניצבת מדינת ישראל אל מול האפשרות לעסקה או לחלופין הסלמה בראי מערכת הביטחון.

הדיון, כך לדברי מספר שרים, התקיים באווירה חיובית ומעמיקה לאורך השעות הארוכות, עד שלקראת סיום ראש הממשלה פרש בפני השרים את המפות העוסקות בנסיגת הכוחות מהרצועה לצורך המו"מ והצורך בהשארת כוחות בפילדלפי בשלב הראשון לעסקה.

פילבוקס מנומר של חמאס בציר פילדלפי (ארכיון), צילום: חנן גרינווד

גלנט התייחס לדרישה של נתניהו להצבעה על המפות כמחטף מאחר שהדבר לא תואם איתו מראש והטיח בנתניהו: "ראש הממשלה יכול לקבל את כל ההחלטות ויכול להחליט להרוג את החטופים". האמירה הזו מגיעה בשיא הוויכוח על ציר פילדפי וגלנט אומר שם כי מעולם לא התבטא על כך שהוא מוכן לוותר על פילדלפי, אבל הציע ש"נקודת ההסתכלות של השרים תהיה כנקודת הכרעה: חיי חטופים או הישארות בפילדלפי בששת השבועות לעסקה".

נתניהו במליאה, צילום: אי.פי.איי

מנגד, אמר נתניהו בדיון כי האמריקנים והמצרים כבר אישרו את המפות עם ההישארות החלקית של חיילי צה"ל לאורך הציר, אך אז השיב לו גלנט: "אנחנו לא מנהלים דיונים מול מצרים או ארה"ב אלא מול סינוואר". להערכת שר הביטחון, אמרו השרים, העסקה תלויה בוויתור הישראלי על הנוכחות בציר וזה מה שנתניהו החליט במהלך הלילה להוריד מהשולחן. בסופו של דבר זולת השר גלנט שהתנגד ובן גביר שנמנע - ההחלטה עברה ברוב גדול בתמיכה במפות שהוצגו על ידי נתניהו.

ישיבת קבינט (ארכיון), צילום: חיים צח, לע"מ

הבוקר ביקרו את גלנט שני שרים בכירים בקבינט בעקבות הוויכוח הקולני ואמרו: "גלנט איבד את זה לגמרי, שר ביטחון לא יכול לאבד עשתונות בדיון קבינט". לטענתם מדובר ב"התנגשות החמורה ביותר בין גלנט לנתניהו עד כה". לאורך הדיון גלנט גם הטיח בנתניהו כי "כפה את המפות האלה על צה"ל", מה שהוביל כנראה את נתניהו לשים את ההחלטה לפתחם של שרי הקבינט - הדרג המכריע.

בשלב הזה גלנט נותר בעמדת יחיד אל מול שרי הקבינט שבחרו להתיישר עם עמדת נתניהו. אך נראה שהסוף לתקרית הלילה עוד לא הגיע. בכירים בליכוד אמרו היום כי "במצבים כאלה היו שרי ביטחון שהיו מניחים את המפתחות והולכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו