הימים הקריטיים, הפערים המצטמצמים והשאלה הגדולה של סינוואר: מאחורי הקלעים של המו"מ

בימים האחרונים נרשמה התקדמות בשיחות וכעת, הזמן מוגדר "קריטי" לעסקה • במהלך השבוע, בדוחא ובקהיר, מתקיים מו"מ בתיווך ישיר בין ישראל לארגון הטרור • בשני חדרים נפרדים יושבים צוותים וביניהם עוברות המתווכות ומעבירות מידע בסוגיות הליבה • על פי הערכות, רוב החטופים נמצאים בידי ארגוני טרור קטנים • סגן ראש ה-CIA: "ישראל מראה רצינות, חמאס יצטרך להשיב"

סינוואר ודדי ברנע. צילום: גדעון מרקוביץ/אי.אף.פי

ימים דרמטיים ואפשרות לפסגה נוספת: בזמן שישראל עומדת על הקווים האדומים שהציבה למשא ומתן, נרשמה בימים האחרונים התקדמות בשיחות המשא ומתן והימים הקרובים מוגדרים "קריטיים" לעסקה.

נתניהו: "במשך חודשים לא הייתה התקדמות במו"מ כי הלחץ הצבאי לא היה מספיק חזק" // לע"מ

סגן ראש ה-CIA, דיוויד כהן, אמר כי "ההסכם הוא ברובו שאלה שעליה יצטרך להשיב מנהיג חמאס". הוא הוסיף כי "ישראל מראה כוונה רצינית במשא ומתן", כך דווח ברויטרס. בישראל, לעומת זאת, שומרים על דממת אלחוט באשר למתרחש בחדרי המשא ומתן במטרה שלא לחבל בהתקדמות שהושגה בדוחא ובקהיר.

ככה זה עובד

במהלך השבוע, הן בדוחא והן בקהיר, למעשה התקיים משא ומתן בתיווך ישיר בין ישראל לחמאס.

דיוויד כהן, סגן ראש ה-CIA, צילום: רויטרס

איך זה נראה? בשני חדרים נפרדים יושבים צוותים של ישראל (צה"ל, שב"כ ומוסד) ושל חמאס וביניהם עוברים צוותי המתווכות - מצרים, ארה"ב וקטאר ומעבירים פרטי מידע באשר לסוגיות הליבה: שמות החטופים שישוחררו ומספרם, שמות המחבלים שישוחררו, ותזוזת כוחות צה"ל בזמן הפסקת האש.

הדיונים בין חמאס לישראל מתקיימים מבלי להתייחס לשתי נקודות המחלוקת שעל הפרק: ציר פילדלפי וציר חמאס לאור התנגדות חמאס והתעקשות ראש הממשלה שמנגד. את הדיונים על נקודות המחלוקת האלה הוחלט להשאיר בינתיים - לסוף.

יחיא סינוואר, צילום: אי.פי

במהלך היום, כאמור, נועדו הצוותים הישראלים מהמוסד, הצבא והשב"כ עם המתווכות אל מול חמאס בדוחא שבקטאר. זאת במקביל לעדכון קבוע הן של ראש הצוות ראש המוסד דדי ברנע וראש הממשלה נתניהו מקהיר ומדוחא בהתאם.

העבודה בחדרים מתמקדת בצמצום הפערים בסוגיות הפתוחות של המתווה לשחרור החטופים והפסקת האש וכן באפשרות למעבר לשלב נוסף בעסקה או לחלופין חידוש האש. בישראל מדגישים כי ההדממה ומיעוט בפרסום המידע קריטיים להצלחת השיחות, אך מוכנים לומר כי ישנה אפשרות ממשית לפסגה נוספת בימים הקרובים שבה ארה"ב תניח בפני ישראל וחמאס נוסחה סופית לאישורם.

רונן בר ודדי ברנע, צילום: אורן בן חקון

בעוד העבודה הקשה נעשית הרחק מעזה, ההחלטה לבסוף תתגלגל לידיים של סינוואר במנהרות שיחליט האם לקבל את המתווה המוסכם או להמשיך ולהערים קשיים.

"אין לעשות פשרה עם ישראל"

בתוך כך גם בשלב הזה עוד לא ברור כמה חטופים חיים יוכל חמאס להתחייב לשחרר, כך לפי דיווח ב"ג'ואיש כרוניקל". מתוך 108 בני הערובה שעדיין מוחזקים בעזה, כך נכתב, רק כ-20 חטופים חיים נמצאים בשליטת חמאס ומשמשים כדי להקיף את יחיא סינוואר להגנתו.

נוסיראת לאחר מבצע צה"ל, צילום: אי.פי

לפי הדיווח לישראל כבר היו כמה הזדמנויות לחסל את סינוואר לאחר שאיתרה את המנהרות שבהן הסתתר אך התקיפה לא אושרה בגלל הסכנה לחטופים, כך לדברי מקורות מודיעין ישראלים.

על פי ההערכות, שאר השבויים, חיים ומתים כאחד, נמצאים בידי ארגוני הטרור הקטנים יותר שאינם נשמעים למרות סינוואר. לפי מקורות ביטחוניים, ארגוני הטרור הקטנים במחלוקת עמוקה עם סינוואר בנוגע לזהות ומספרם של האסירים הפלשתינים שישוחררו בכל עסקת בני ערובה.

עסקת החטופים (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

בעוד סינוואר דורש את שחרור אסירי חמאס בעדיפות ראשונה, ארגונים אלו דורשים כי גם אסירים משורותיהם יהיו מיוצגים ברשימה. הם גם טוענים שאין לעשות פשרה עם ישראל, ומתעקשים שכל עסקה תכלול את שחרור כל המחבלים, כך הדיווח ב"גואיש כרוניקל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר