בליץ דיפלומטי: ישראל מנסה לרכך את עמדות האיחוד האירופי, ולמנוע החלטות נגד בכירים

משרד החוץ פועל בקדחתנות למנוע החלטות אנטי-ישראליות במפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי • המשרד מנסה לסכל דרישות להטלת סנקציות על בכירים ישראלים ולמנוע ביטול הסכם האסוציאציה • במקביל, נעשים מאמצים "לעדן" את הניסוחים באשר למלחמה בעזה ולעדכן את האיחוד לגבי הפעולות ההומניטריות שישראל נוקטת ברצועה

שר החוץ ישראל כ"ץ ושר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל. צילום: אורן בן חקון/אי.פי.אי/רויטרס

במשרד החוץ פועלים בקדחתנות בימים האחרונים, כמו גם השר ישראל כ"ץ מול מקביליו, כדי למנוע החלטות אנטי ישראליות במפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי שיתקיים מחר (חמישי).

בורל במועצת הביטחון: הרעב משמש נשק בעזה (ארכיון) // רויטרס

בין היתר צפויים שרי החוץ לדון בדרישת שר החוץ של האיחוד, ז'וזף בורל, להטיל סנקציות נגד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. לצורך החלטה כזו נדרש קונצנזוס, ובמשרד החוץ סבורים כי בורל לא יצליח להשיג תמיכה מלאה עבוד צעד קיצוני כזה נגד בכירים בממשלה הישראלית.

למרות זאת ובמקביל, נערכים גם לדרישת מדינות כמו ספרד לבטל את הסכם האסוציאציה של האיחוד האירופי עם ישראל. צעד כזה נמנע לאורך השנה האחרונה מאז פרוץ המלחמה בלחץ ישראלי קבוע אך הוא עולה כדרישה שוב ושוב על ידי מדינות עוינות. גם כדי לאשר צעד כזה נדרש קונצנזוס שבישראל פועלים למנוע.

ההרס הנרחב ברצועה, צילום: רשתות ערביות

עוד נודע כי במהלך מפגש שרי החוץ ייצאו הצהרות באשר למלחמה בעזה ובמשרד החוץ עובדים מול מקביליהם באיחוד כדי לעדכן באשר לפעולות ההומניטריות שישראל נוקטת ברצועה במקביל ללחימה המתמשכת.

חשוב לציין כי ההסכם, שנכנס לתוקף בשנת 2000, נועד לחזק את היחסים בין הצדדים. עיקרי ההסכם כוללים הקמת אזור סחר חופשי, הפחתת מכסים על מוצרים תעשייתיים, שיתוף פעולה וקיום דיאלוג פוליטי קבוע. כתוצאה, חל גידול משמעותי בהיקף הסחר בין ישראל לאיחוד האירופי, השתפרו היחסים הדיפלומטיים, וישראל זכתה להשתתף בתוכניות מחקר ופיתוח אירופאיות. האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, מה שמדגיש את חשיבותו הרבה של הסכם זה ליחסים הבינלאומיים והכלכליים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר