בכירים אמריקנים: "העסקה על סף קריסה"

ב"פוליטיקו" דווח כי חמאס ממשיך בסירובו לקבל את ההצעה האחרונה שעלתה על שולחן הדיונים • החשש: במידה ולא תחתם עסקה המצב בצפון יסלים - ויווצר עימות ישיר עם איראן

נתניהו, ביידן וסינוואר. צילום: עמית שאבי, אי.פי.אי, אי.פי

גורמים ישראליים ואמריקנים הזהירו אתמול (שלישי) כי המשא ומתן להפסקת אש בעזה ושחרור החטופים עומד בפני קריסה, ללא חלופה ברורה באופק. זאת על פי דיווח באתר "פוליטיקו".

"מאמצים לשחרור מקסימום מספר חטופים חיים - כבר בשלב הראשון של העסקה״: נתניהו לאחר פגישתו עם בלינקן // דוברות רה"מ

ההצעה הנוכחית, שגובשה על ידי ארה"ב, ישראל, מצרים וקטאר, "נחשבת לחזקה ביותר עד כה", כך על פי אותם הגורמים - זאת מאחר והיא כוללת תנאים המתואמים הן לדרישות של ישראל והן לדרישות של חמאס.

אתמול אמר בלינקן כי נתניהו הסכים להצעה, אולם חמאס מסרב לקבלה בהצהרות פומביות. גורם ישראלי בכיר אמר: "אנחנו לא יודעים אם סינוואר רוצה את העסקה הזו. אבל אם לא נשיג את העסקה, יש סיכוי שאיראן תתקוף וזה יסלים לעימות מלא".

גורמים אמריקנים מודאגים מכישלון אפשרי של ההצעה, בדומה לניסיונות קודמים. החשש הוא כי במידה ולא יושג הסכם תחול הסלמה בגבול הצפון וכן עימות ישיר מול איראן. "זה כמובן החשש הגדול ביותר כאן ומשהו שאנחנו מנסים למנוע מאז ה-7 באוקטובר. אבל הסיכויים לכך גדלים משמעותית אם חמאס לא יסכים להצעה הזו", אמר גורם אמריקני. 

גורם ישראלי: אנחנו לא יודעים אם סינוואר מעוניין בעסקה, צילום: אי.אף.פי

לדברי אותם גורמים ההצעה הנוכחית מתמקדת בשחרור החטופים הנותרים וגופות החללים, ודנה בנסיגה אפשרית של כוחות צה"ל מעזה. אולם חילוקי הדעות הן לגבי מספר החטופים שישוחררו ןעל נוכחות ישראל בציר פילדלפי ובצירים מרכזיים בצפון עזה.

מזכיר המדינה בלינקן הגדיר את ההצעה כ"הזדמנות הטובה ביותר, ואולי האחרונה" להשגת הפסקת אש ושחרור החטופים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר