ארה"ב נגד חברי ממשלה ש"מפריעים" לחקירת פרשת שדה תימן: "דיווחים מטרידים"; סמוטריץ': "הדלפת הסרטון - פגיעה בלוחמים"

שר האוצר צייץ בחשבון ה-X שלו: "טוב תעשה היועמ"שית אם תפתח בחקירה פלילית מיידית לאיתור מדליפי הסרטון המגמתי שפוגע בלוחמים וגורם נזק אדיר לישראל בעולם" • יו"ר הימין הממלכתי, גדעון סער: "האינטרס הציבורי מחייב חקירה לאיתור המדליף ומיצוי הדין" • דוברת הבית הלבן: "יש לשמור על שלטון החוק וההליך התקין - הדיווחים על התעללות מינית מחרידים, צריך לתחקר אותם במלואם"

סמוטריץ', סער, דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר. צילום: AFP

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, התייחסו היו לפרשת שדה תימן ולהדלפת הסרטון שלדבריהם "פוגע בלוחמים ובזכויות האם במדינה המשרתת את אויביה". גם דוברת הבית הלבן ודובר משרד החוץ האמריקני התייחסו לפרשה, אך שמו דגש על פרשת ההתעללות במחבל הנוח'בה. דוברי הממשל האמריקני מסרו כי "יש לשמור על שלטון החוק וההליך התקין" של החקירה.

המשטרה הצבאית פשטה על מתקן הכליאה בשדה תימן – החיילים מתבצרים // 27א'

השר סמוטריץ׳ צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר) וכתב: ‏"טוב תעשה היועצת המשפטית לממשלה אם במקום לפעול בכל כוחה לסיכול מדיניותה של הממשלה הנבחרת בכל נושא תתחיל למלא את תפקידה ולעשות סדר במערכת אכיפת החוק שתחת אחריותה ופשטה רגל ואיבדה כל מצפן ומצפון. ראשית, חקירה פלילית מיידית לאיתור מדליפי הסרטון המגמתי שנועד לפגוע בלוחמים המילואימניקים ושגרם נזק אדיר לישראל בעולם ולמיצוי מלוא חומרת הדין עימם".

ארה"ב: "שלטון החוק צריך להתקיים בישראל"

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער: "הדלפת חומרי חקירה (הסרטון) מפרשת החשדות כלפי חיילי המילואים מכח 100 פוגעת בזכויות אדם וגם במדינה ומשרתת את אויביה. האינטרס הציבורי מחייב חקירה פלילית לאיתור המדליף ומיצוי הדין עימו".

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר התייחסה לדיווחים על ההתעללות בעצורים בשדה תימן מצד חיילים גם כן ומסרה כי "הדיווחים על אינוס, עינוי והתעללות בשבויים פלשתינים בידי חיילים ישראלים מדאיגים מאוד. יש לשמור על שלטון החוק וההליך התקין".

גם דובר משרד החוץ האמריקני מתיו מילר התייחס לדיווחים, ואמר כי אלו: "ראינו את הסרטון והדיווחים על התעללות מינית מחרידה. היא צריכה להיות מתוחקרת במלואה על-ידי ממשלת ישראל וצה"ל".

הציוץ של גדעון סער, צילום: מתוך X

עוד מסר: "צריך לכבד את זכויות האדם של אסירים, ואם יש הפרה צריך להעמיד את האחראים לכך לדין. שמענו את הרמטכ"ל אומר כי יש חקירה, ובאמת כדאי שתתקדם מהר, ואם יש הוכחה על התנהלות מפלילה או הפרה של הדין הבינלאומי הם צריכים לעמוד לדין. אין הצדקה לכך וצריכה להיות אפס סובלנות אם יש אסירים שעברו התעללות או אונס. אותו דבר תקף לאמירות של נציגי ממשלה שמנסים להפריע לתהליך הדין הצבאי. שלטון החוק צריך להתקיים בישראל".

כל החשודים בבסיס שדה תימן הגישו ערעור על הארכת מעצרם. עורכי הדין המייצגים אותם, מארגון חוננו, מסרו כי "הבטן מתהפכת לנוכח הנחישות הבלתי נשלטת של חוקרי מצ"ח לחקור את לוחמי צה"ל בעקבות אירוע מבצעי תוך ביזוי שלהם והשפלת כבודם". הם התייחסו לסרטונים שפורסמו לכאורה מרגעי ההתעללות, וטענו כי הם "הודלפו בצורה מגמתית". הדיון נקבע למחר בשעה 10:15 בבית הדין הצבאי הסמוך לבית ליד.

המפגינים בשדה תימן, צילום: דודו גרינשפן

חקירת האירועים בשדה תימן ובעיקרם החשד להתעללות במחבל נוח'בה שהוחזק שם עדיין נמשכת, כשהחשדות המיוחסים ללוחמי המילואים הם מעשה סדום בנסיבות אינוס, חבלה בכוונה מחמירה בצוותא התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא והתנהגות שאינה הולמת. מעצרם של הלוחמים הוארך מעת לעת ושניים מהחשודים נחקרו בפוליגרף ונמצאו דוברי שקר.

ב-30 ביולי הגיעו חוקרי המשטרה הצבאית החוקרת למתקן כליאת המחבלים בבסיס שדה תימן, במסגרת חקירה שנפתחה בצה"ל נגד חיילים. עם הגעת המשטרה הצבאית לבסיס פרצו עימותים בין חיילים שהוצבו במתקן הכליאה לבין חוקרי מצ"ח. חלק מהחיילים במקום ניסו לברוח ואחרים איימו להתבצר במקום. לבסוף עוכבו לחקירה כמה מהחיילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר