סערה פוליטית: זעם בכנסת על הסנקציות הבינלאומיות; שר החוץ כ"ץ: "אין אלימות מתיישבים"

שגרירי ארה"ב, יפן ואוסטרליה סרבו להתייצב לבירור בדיון בוועדת חוקה בנושא הטלת סנקציות אישיות על אזרחים וארגונים ישראלים • תנועת רגבים האשימה והגדירה את התופעה כ"האנטישמיות החדשה" • שר החוץ התייחס לראשונה לסנקציות: "דבר חמור ביותר, יש לפעול בכל מקום כדי לבטלן"

אלימות בין מתיישבים לפלשתינים ביו"ש. צילום: Getty Images

ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן קיימה היום דיון בנושא הסנקציות, ביוזמת שדולת ארץ ישראל בכנסת ותנועת רגבים. שגרירי ארה"ב, האיחוד האירופי, אוסטרליה ויפן הוזמנו לדיון אך סירבו להתייצב. במקביל, שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון והתייחס לראשונה לסוגיה.

ישראל כ"ץ, שר החוץ, צילום: אי.פי.אי

בדיון ועדת החוקה נסקרו ההשלכות של הסנקציות על אזרחים ישראלים, כולל הגבלות פיננסיות ואיסורי כניסה למדינות שונות. הודגש כי הסנקציות הוטלו ללא התראה, חקירה או הליך משפטי. פרופ' מיכאל וולפוביץ' מהאוניברסיטה העברית אמר בדיון כי "המחקר מוכיח כי הסנקציות מחלישות את מערכת המשפט שלנו. הסטטיסטיקות לגבי אלימות מתנחלים נמוכות מהמוצהר".

"רומס את עקרונות היסוד של חברה דמוקרטית"

ח"כ יוליה מלינובסקי התייחסה לאימוץ הסנקציות על-ידי בנקים ישראליים ואמרה כי הצעד "רומס את עקרונות היסוד של חברה דמוקרטית ומהווה פגיעה חמורה בזכויות האדם. אני מצפה שנצא מהועדה הזו בקריאה לממשלה, לרה"מ, ראש המל"ל וכל הגורמים הממשלתיים לטפל בבעיית הסנקציות ברמה המדינית ובפועל למצוא פתרונות לאותם אזרחים".

ח"כ שמחה רוטמן, צילום: אורן בן חקון

מנכ"ל תנועת רגבים, מאיר דויטש, הגדיר את התופעה: "מדינת ישראל בשתיקתה הרועמת מאפשרת את קיומה של תופעה אנטישמית חדשה. אנו מברכים על קיום דיון חשוב זה וקוראים לממשלת ישראל לקחת אחריות ולהילחם נגד התופעה אשר פוגעת בצורה ישירה בזכויות אזרחי המדינה. הסנקציות הן מדרון חלקלק ויכולות לפגוע בכל אדם, ללא כל עוול בכפו ובמצב הנוכחי - גם ללא שום הגנה משפטית. נודע לנו, כי גם רגבים מסומנת לסנקציות וזה אך ורק בשל העובדה שאנחנו שמים מקל בגלגלים של האיחוד האירופי ושל ארה"ב בדרך להקמת מדינה פלשתינית".

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ לימור סון הר מלך וח"כ שמחה רוטמן הצהירו: "הטלת סנקציות על אזרחי ישראל בידי מדינות זרות מהווה פגיעה בדמוקרטיה בישראל ובריבונות המדינה ומחלישה את מערכת המשפט. על מדינת ישראל ובכללם גם משרדי הממשלה והשרים, לתת פתרונות לתופעת הסנקציות שהולכת ומתרחבת ופוגעת באזרחי המדינה שלא פשעו. לא ניתן יד להפקרתם".

ח"כ יולי אדלשטיין בדיון בוועדת חוץ וביטחון (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

במקביל, שר החוץ ישראל כ"ץ אירח את ראשי הרשויות ביהודה ושומרון וגורמי מועצת יש"ע במשרד החוץ. בפגישה נדונה הקמת "הגדר המזרחית" למניעת הברחות נשק, וכן סוגיית הסנקציות.

"רואה את הסנקציות כדבר חמור שיש לפעול נגדן"

כ"ץ הגיב על הצעד בפגישה ומסר: "ההתיישבות היא בניין הארץ וחשוב שנראה לעולם איזה אנשים מיוחדים יש ביהודה ושומרון. אני רואה את הסנקציות כדבר חמור שיש לפעול נגדן בכל מקום כדי לבטלן. גם בביקורי בארה"ב העליתי את הנושא בפני מזכירת האוצר ושללתי את המושג אלימות מתנחלים - אני אומר לכל עמיתיי בעולם שאין דבר כזה אלימות מתנחלים. מדינת ישראל חייבת להגן על אזרחיה - ואני שמח שסיכמנו לפעול כדי לקדם את הקמת 'הגדר המזרחית' במטרה לבלום את הברחות הנשק של איראן, דרך ירדן, אל יהודה ושומרון".

ישראל גנץ (ארכיון), צילום: ברוך גרינברג

ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית בנימין ויו"ר מועצת יש"ע: "הסנקציות שמטילות מדינות חדשות לבקרים הן לא אירוע נקודתי של ההתיישבות אלא משבר מתגלגל וחסר תקדים שהרש"פ מנהלת מולנו. אנחנו מודים לשר החוץ ישראל כ"ץ על הפגישה החשובה היום ועל התגייסותו המלאה לטיפול במשבר זה. נמשיך לעבוד יחד, בכל המישורים עד שכדור השלג הזה ייעצר".

הצדדים סיכמו להגביר את שיתוף הפעולה בין משרד החוץ למועצת יש"ע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר