גורמים מדיניים: בריטניה צפויה להטיל אמברגו ייצוא נשק על ישראל

ממשלת הלייבור בראשות קיר סטארמר כבר הודיעה שתחזור לממן את אונר"א, ומשכה הסתייגויות שביקשו למנוע את צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט • בישראל מעריכים שהצעד הבריטי נובע מההחלטה המשפטית של בית הדין בינלאומי

סטארמר. הבריטים רוצים שיביא שינוי - ויציבות (ארכיון). צילום: אי.פי

ממשלת הלייבור בבריטניה צפויה להטיל אמברגו ייצוא נשק על ישראל, כך לדברי גורמים ישראלים.

נתניהו על האג: "צו אבסורדי ושקרי"// איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

מדובר בהמשך ישיר להחלטת הממשלה החדשה בבריטניה להסיר את ההתנגדות לצווי המעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון וכתוצאה ישירה של פסיקת הבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) נגד ישראל. לכן גם ההחלטה להסיר את ההתנגדות לצווי המעצר וגם ההחלטה להטיל אמברגו נשק זו החלטה משפטית שנובעת מהחלטת בית הדין.

במשרד החוץ, כמו גם בדרגים מדיניים, מנהלים מאחורי הקלעים שיחות על הנושא בניסיון למנוע את ההחלטה אך משדרים פסימיות. לדבריהם נראה כי מדובר בהחלטה בלתי נמנעת בשלב הזה. בשבוע שעבר סיירה בישראל משלחת של משפטנים מבריטניה שנשלחה ללמוד את מצב הלחימה בעזה.

כרים חאן. תובע בית הדין בהאג, צילום: רויטרס

ההחלטה מצטרפת ל"חרמות השקטים" ופחות רשמיים מצד מדינות במערב אירופה בחודשים האחרונים, שהפסיקו או עיכבו משלוחים של חומרי גלם וחלקים לתעשיות הביטחוניות בישראל, שמייצרות אמצעי לחימה עבור צה"ל.

נזכיר כי בחודש מאי ביקש התובע הראשי בהאג כרים חאן להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט ושלושה מראשי חמאס – יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמאעיל הנייה. הממשלה הקודמת בבריטניה, בראשות רישי סונאק, נקטה צעד שהתקבל באהדה בצמרת השלטון בישראל, כשהגישה לבית הדין הסתייגות מכוונת.

אתר אינטרנט חושף את אנשי חמאס באונר"א, צילום: אורן כהן

ביום שישי האחרון החליטה בריטניה למשוך את הסתייגותה מהחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון. 

בנוסף, שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי הודיע שבריטניה תסיר את הקפאת המימון מאונר"א. בנאומו הראשון בפרלמנט הבריטי, שר החוץ לאמי אמר שבריטניה תשחרר 21 מיליון ליש"ט שנועדו "לתמוך בפעולות מצילות חיים בעזה ולמתן שירותים בסיסיים באזור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר