לקראת הפסגה בדוחא: כמו שידור חוזר של ה"כמעט עסקה" הקודמות

המפגש היום בבירת קטאר הוא סימן חיובי שמלמד כי ארגון פונדמנטליסטי מוכנע רק בכוח: זה עבד לפני העסקה הראשונה, ואולי גם הפעם • ישראל מצידה עושה הכל, אך גם האופטימיות הפעם עלולה להתרסק מול מוחו המעוות של סינוואר, שלא בקלות יוותר על החטופים – עבורו הם קלף להעמקת הפילוג בינינו

דוחא. על הפרק: עסקת חטופים. . צילום: gettyimage

הנסיבות הכלליות לא מבשרות טובות לניסיונות הישראליים לקדם עסקה להשבת החטופים. ערעור הממשלה בשבועיים האחרונים לפני היציאה לפגרת הקיץ, והרמזים מצד חמאס שלפיהם נתניהו מעכב עסקה, מלמדים שסינוואר עדיין משתמש בחטופים כקלף להעמקת הפילוג אצלנו - ולא ימהר לוותר עליהם.

זה כמעט מרגיש כמו שידור חוזר של ה"כמעט עסקה" בכל החודשים האחרונים. היום (רביעי) יתקיים מפגש חשוב בדוחא, בירת קטאר, בהשתתפות ראש המוסד ונציגים בכירים אמריקנים ומקומיים. אירוע דומה נערך בפריז ב־29 בינואר, ולפי הדיווחים גם אז היינו כפסע מעסקה, אך לסינוואר היו תוכניות אחרות.

 
מחויב כמתווך. א־תאני, ר"מ קטאר, צילום: רויטרס

נקודת השבירה החדשה של חמאס, שהתניעה את השיחות, הגיעה כתוצאה מהפעולות המשמעותיות של צה"ל ברפיח ובנקודות נוספות ברחבי הרצועה. רק לאחר הפעולה שנדחתה שוב ושוב כדי לאפשר עסקה, חמאס הודיע שהוא מוכן לוותר על התחייבות ישראלית לסיום המלחמה. ללמדנו, אם עוד לא הפנמנו, שרק כוח יוביל את חמאס אל השוקת. לא חיזורים, לא הבטחות יפות.

מול ארגון פונדמנטליסטי שלא רואה חשיבות בחיי עמו, אין ערך להבטחות שיקום הרצועה או הזרמת מיליונים. הוא יוכנע רק בכוח. זה עבד לפני העסקה הראשונה, ואולי גם הפעם.

להביא את חמאס לחתום

עבור השפיות הנפשית של קרובי משפחות החטופים צריך להגיד: גם האופטימיות הפעם עלולה להתרסק אל מול המוח המעוות של מנהיג הטרוריסטים ברצועה.

גורם בצוות המו"מ אמר כי הידיעות החיוביות שיצאו מקהיר לא מדויקות, בלשון המעטה. לדבריו, הדרך עוד ארוכה, המו"מ יהיה קשה וממושך, יש סוגיות כבדות משקל שעדיין לא פתורות, ולפיכך האופטימיות צריכה להיות זהירה בלבד.

יש להיזהר באופטימות. משפחות חטופים מוחות בדיון בוועדת הכספים., צילום: אורן בן חקון

ישראל מצידה עושה הכל: היא ויתרה על החלטה מערבית מוסרית שלא נושאים ונותנים מול ארגון טרור, והיא מוכנה להתפרק מנכסים שהושגו בדם חיילינו כדי להשיב לבתיהם את החטופים. את המחיר שילמנו גם אנחנו במשפחת אביטן - אחיין שלי, סמ"ר יאיר אביטן ז"ל, נפל בקרב שהתחולל אחרי אינדיקציות להימצאותן של גופות חטופים בסג'עייה.

הפסגה היום היא סימן חיובי, אך יותר מסימון המחויבות הישראלית לעסקה, היא אמורה לגרור את המחויבות של המתווכות להביא את חמאס לחתום - בלי אבל ובלי סייגים נוספים.

סמל ראשון יאיר אביטן ז"ל. הטלטלה הגיעה למשפחתנו , צילום: באדיבות המשפחה

השיחות עצמן ייערכו בעוד כמה שבועות, על פי ההערכה, ויעסקו בפרטים "הקטנים". הפרטים האלה הם שנדרשים לשתי מטרות הלחימה גם יחד - החזרת החטופים בשלב השני והשלישי, ומיטוט חמאס. מדובר במעבר צפונה של אזרחים ברצועה, שעשוי לאפשר גם מעבר חמושים שיאיימו שוב על העוטף והחיילים, וכן על השליטה במעברים ובציר פילדלפי - צינור החמצן של הטרור בעזה.

התנאים לחידוש לחימה

מדיווחים בכלי תקשורת ערביים ניתן ללמוד על הנכונות לוויתורים הישראליים, אך מערכת הביטחון תידרש לעמוד על התנאים שיאפשרו לה לחדש לחימה לאחר הפסקת אש.

לעמוד על הבטחת הנכסים. דוד ברנע,

אמנם בכיריה אומרים "נדע לעשות זאת כשנידרש", אך כל אמא ששולחת את בנה לצה"ל חוששת כי מי שיידרש "לעשות זאת", ואולי לשלם בחייו, יהיה בנה שלה שייכנס למלכודות המוות שחמאס יוכל להכין בזמן ההפוגה.

הדבר השני שעליו יידרשו אנשי המשא ומתן לעמוד הוא הבטחת הנכסים שיאפשרו את השלב השני של החזרת החטופים. אם בשלב הראשון ישראל תתפרק מכל "נכסיה" - היא חורצת את גורלם של השבויים שלא ישתחררו בו, או לחלופין מבטיחה לחמאס כי בשלב השני לבטח ישראל תסכים לסיום המלחמה ובלבד שיוחזרו החטופים.

לנושאים ולנותנים לא יישאר עוד מה לתת זולת סיום המלחמה, ואם לשם הולכים - יש להיות גלויים מול הציבור הישראלי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר