כולל נתיב הברחה למצרים: מנהרות ענק בנות שלושה מפלסים אותרו בציר פילדלפי

התשתית שהתפתחה מתחת לאף של ישראל ושל המצרים שהיו אמונים לכאורה על שמירת הגבול - היא זו שאפשרה את התעצמות חמאס בדרום הרצועה • גורם ישראלי המעורה בפרטים אישר ל"ישראל היום" כי אכן נמצאו מנהרות בנות שלוש קומות שחצו מעזה לשטח המצרי והצבא ממשיך לאתר מנהרות נוספות

כוחות צה"ל במנהרת חמאס ברצועת עזה (ארכיון). צילום: רויטרס

חשיפת "ישראל היום": בין עשרות המנהרות החוצות בין עזה למצרים שצה"ל חשף בשבועות האחרונים בציר פילדלפי, נמצאו גם מנהרות בנות לא פחות משלושה מפלסים. מדובר בתגלית שהפתיעה את צה"ל ומערכת הביטחון שם פועלים כדי לחשוף את תשתית המנהור במבצע נרחב שקיבל את השם "צינור החמצן של חמאס". התשתית שהתפתחה מתחת לאף של ישראל, כל שכן של המצרים שהיו לכאורה אמונים על שמירת הגבול - היא זו שאפשרה את התעצמות חמאס לכדי צבא של ממש לאורך השנים שחלפו מאז נסיגת צה"ל מהציר.

כוחות צה"ל בציר פילדלפי, צילום: דובר צה"ל

בימים אלה צה"ל פועל להרחיב את שטח החיפושים סביב הציר כדי לחשוף את המנהרות החוצות מתוך הנחה שעד כה לא כולן נחשפו. גורם ישראלי המעורה בפרטים אישר ל"ישראל היום" שאכן נמצאו מנהרות עם שלוש קומות שחצו מעזה לשטח המצרי והצבא ממשיך לאתר מנהרות נוספות. לפני כשלושה שבועות פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי ישראל איתרה 20 מנהרות חוצות למצרים בציר פילדלפי וכי הצבא השמיד 14 מהן. בעיתון נכתב כי ההערכה היא שישנן עוד כ-20 מנהרות שטרם התגלו בין מצרים לרצועה.

ציר פילדלפי, צילום: AFP

בתוך כך, מוזכר בימים האחרונים ציר פילדלפי ככזה שיעלה על שולחן המשא ומתן בין ישראל למתווכות במסגרת עסקת החטופים. ראש הממשלה מסר אתמול כי יתחייב פיקוח על הציר כדי למנוע הברחות/

אתמול, ראש האגף האסטרטגי בצה"ל, האלוף אליעזר טולדנו, אמר לשרי הממשלה כי אחיזה של צה"ל בשטחים משמעותיים שנתפסו ברצועת עזה במהלך המלחמה, הכרחית להשגת יעדיה. טולדנו, אמר את הדברים בתשובה לשאלה של השר עמיחי שיקלי, ששאל מהם התנאים המבצעיים ההכרחיים לתפיסת צה"ל כדי להשיג את יעדי המלחמה.

בתגובה, הסביר האלוף שמייצג את עמדות הצבא בישיבות הממשלה מאז פרץ המלחמה, כי חיוני שצה"ל ימשיך להחזיק במסדרון נצרים, ציר פילדלפי והפרימטר. בנוסף, אמר האלוף כי חופש התנועה של צה"ל ברצועה צריך להישמר וכן הים. השטחים הקרקעיים, מהווים למעלה מ-20 אחוז משטח עזה.

מסדרון נצרים, שרוחבו כ-5 ק"מ מבתר את רצועת עזה בין צפון לדרום, ובין היתר מונע מחמאס להזרים בחזרה את כוחותיו לחלק הצפוני של הרצועה. לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב בהקשר זה כי "לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה". בנוסף, צה"ל מוציא מהמסדרון פעולות מבצעיות למרחבי הרצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר