למרות האופטימיות, סגירת עסקת החטופים עדיין רחוקה מאוד

אף שנראה כי סינוואר נשבר חלקית, הפערים עדיין גדולים - והמחירים כבדים: חודש וחצי של הפסקת אש ושחרור מאות מחבלים יקלו על חמאס להשתקם במהירות • בנוסף, פרטים רבים הנוגעים להסכם אפשרי עדיין נותרו בגדר תעלומה

הנשיא הרצוג: חובת המדינה להחזיר את החטופים || אבי קנר

הקבינט המדיני־ביטחוני התכנס אמש (חמישי) כדי לדון במתווה החדש לעסקת חטופים. לקראת הישיבה, שר הביטחון גלנט, גורמים עלומים במערכת הביטחון ועיתונאים, שוב הרימו את ציפיות המשפחות והעם לשחרור קרוב של אנשינו, כאילו העסקה בהישג יד.

רה"מ נתניהו, במהופך ממה שכותבים עליו, רוצה בעסקה. הוא עקף את הקבינט והורה על יציאת המשלחת הישראלית לשיחות העקיפות עם חמאס, עוד לפני שהדיון החל. משמע, נתניהו מתקדם, חרף ההתנגדויות הקולניות והברורות של סמוטריץ' ובן גביר, ומסנדל את עצמו רק להתחייבות עמומה שלפיה "המלחמה תסתיים רק לאחר השגת כל יעדיה, ולא רגע אחד לפני". אי אפשר להבין הרבה מהמשפט הזה.

עקף את הקבינט, נתניהו (ארכיון), צילום: אי.פי

אף שבסיבוב הזה יש תזוזה מסוימת בעמדות חמאס, סגירת עסקה עדיין רחוקה מאוד. על פי מה שמבינים בישראל, חמאס ויתר על אבן הנגף המרכזית להתחייבות ישראלית מוקדמת לעצור סופית את המלחמה. התחייבות כזו, שנתניהו סירב בצדק לתת, היתה מכשול מרכזי בפני עסקה עד כה. כעת נראה שסינוואר נשבר חלקית, כתוצאה מהלחץ הצבאי של צה"ל וההתעקשות הישראלית להמשיך במלחמה.

בגרסה החדשה שהחזיר, כפי שהגיעה לישראל, חמאס לכאורה לא מתנגד שאחרי השלב הראשון של העסקה, שאמור להימשך שישה שבועות, האש תתחדש. ואולם, הנוסח שפורסם בתקשורת הערבית שונה במעט ומשאיר את הסוגיה הקריטית הזו בתחום האפור. אם וכאשר יגובש הנוסח, יהיה צריך לשים לב מה נאמר באותיות הקטנות בנושא התחייבות ישראל לעצירת המלחמה.

לא מתנגד שהאש תתחדש, סינוואר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

ציפיות שגויות

מעבר לכך, יש המוני פרטים נוספים שטרם נדונו ושאמורים להיות חלק מהעסקה: מיהם החטופים שיחזרו, מיהם המחבלים שישוחררו ומי יקבע את זהותם? מהם קווי הנסיגה שבהם יידרש צה"ל להתייצב, והאם ניתן לעמוד בהם? מה יקרה בזמן השיחות על הפסקת האש הקבועה?

בצוות המשא ומתן הישראלי סבורים שעל כל המכשולים האלה אפשר להתגבר בתוך שבועיים-שלושה. נראה שזו הערכה אופטימית מאוד, שלא לומר אופטימית מדי. מכל הסיבות האלה, יצירת הציפיות שגויה.

הדס קלדרון מועברת לידי הצלב האדום, צילום: רויטרס

מה שבטוח הוא שאם תהיה עסקה, ישראל תשלם עבורה מחירים בלתי נתפסים, עד כדי כך שהם עלולים לשמוט את הישגי המלחמה. כי לא רק שחמאס לא הושמד, כפי שהבטחנו לעצמנו ולעולם בתחילת הדרך, אלא שאם הוא יקבל חודש וחצי של הפסקת אש ותגבור של מאות מחבלים משוחררים מהכלא הישראלי, הדבר יקל עליו להשתקם - ובמהירות.

עם ישראל והעולם כולו יצפו בעצרות ניצחון ענקיות של החמאסניקים המתועבים במרחבי עזה. חפירת המנהרות וייצור הנשק יחודשו, ואולי גם ההברחות. ישראל תעלה על מסלול של הפסקת המלחמה, ובאווירה הבינלאומית שתיווצר יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחדש את האש.

יקל על חמאס להשתקם במהירות, מחבלי חמאס בסמוך לגדר, צילום: אטיה מוחמד/פלאש 90

ישראל תיתפס כצד שבוודאי לא ניצח, ואולי אפילו זה שהפסיד לחמאס בפעם השנייה. נקבל 18 חטופים חיים, אך כמו בעסקת שליט - נזמין על עצמנו את הטבח הבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר