תשובת חמאס התקבלה באופן רשמי; גורם המעורה בפרטים: "הכי טובה עד היום"

אסמאעיל הנייה, ניהל בשעות האחרונות שיחות עם המתווכים בקטאר ובמצרים לגבי רעיונות שנועדו להביא להסכם שיסיים את התוקפנות ברצועת עזה • מקור המעורה בפרטים: מדובר ב"הצעה טובה" מצד חמאס - "הצעה שמאפשרת עסקה" • פרשן מקורב לארגון הטרור: חמאס הפגין "גמישות" ודרש הפסקה מיידית של המלחמה, בתנאי לנסיגה ממסדרון נצרים ומציר פילדלפי

סינוואר ונתניהו. צילום: מארק ישראל סלם, איי.פי

עסקת החטופים בין ישראל לחמאס שוב על הפרק. חמאס בהודעה רשמית הלילה (בין רביעי לחמישי): ראש הלשכה המדינית, אסמאעיל הנייה, ניהל בשעות האחרונות שיחות עם המתווכים בקטאר ובמצרים לגבי רעיונות שנועדו להביא להסכם שיסיים את התוקפנות ברצועת עזה. הנייה שוחח גם עם בכירים בטורקיה לגבי ההתפתחויות האחרונות. חמאס מתייחסת ברוח חיובית לתוכן הדיונים.

המוסד הודיע מוקדם יותר, כי ישראל קיבלה את תשובת חמאס בנוגע למתווה לעסקת החטופים ודנה בה כעת לפני שתשיב עליה. 

"המתווכות בעסקת החטופים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה", נאמר בהודעת המוסד מטעם הממשלה.

"הכי טובה עד היום"

מקורות המעורים בפרטי ההצעה שהעביר חמאס מציינים כי זו "הצעה טובה", שנחשבת לתשובה הכי טובה שהתקבלה מחמאס עד היום - הצעה שמאפשרת עסקה. הסעיפים שהיו בעייתיים מבחינת ישראל ירדו ומקילים על שני הצדדים להגיע להבנות. בהצעה, כך נאמר, ישנם "אלמנטים טובים" שמאפשרים התקדמות והתחלת מו״מ. לפי ההצעה, הפסקת הלחימה לא תועמד כתנאי בחלקו הראשון של המתווה. 

בלינקן בביקורו במצרים, לצד הנשיא א-סיסי (ארכיון). המצרים דוחפים לעסקה., צילום: אי.פי.אי

השיחות המואצות לעסקה בין כלל המתווכות מתקיימות ברקע לכניסה של ישראל לפעילות אינטנסיבית ברפיח. זאת, לאחר שבסוף השבוע דווח כי אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, מתניע את השיחות על עסקה לשחרור חטופים עם המצרים.

צינור החמצן של חמאס

בישראל שמו לב שהמצרים מבקשים שוב לדחוף עסקה כמו שעשו בזמנו כדי להשהות את הפעולה ברפיח וכעת עושים זאת כדי לגרום לצה"ל לסגת מציר פילדלפי המהווה עבור חמאס צינור חמצן, ולקצר את הפעולה ברפיח. ל"ישראל היום" נודע כי שיחות מתקיימות גם בין חמאס לקטאר וכמובן בין ישראל לארה"ב שמתקשרת עם מצרים וקטאר.

החומה בציר פילדלפי (ארכיון), צילום: AP

המסרים שהועברו בצירים הללו כללו למעשה את התנאים של חמאס לשחרור החטופים וכאן עדיין אין גמישות מצד חמאס שדורש את סיום המלחמה בשלב א' של העסקה ללא אפשרות לחידוש הלחימה. ארבעת השבועות הקרובים ברפיח יתאפיינו בלחימה עצימה מאוד וייתכן שהלחץ הצבאי על עורק ההברחות הראשי של חמאס, כולל מקומות המסתור ברפיח, יובילו את הארגון לגמישות בדרישותיו. 

ה"גמישות" של חמאס

חמאס יצא הערב בהודעה רשמית, בה אמר: "החלפנו כמה רעיונות עם המתווכים במטרה להביא להפסקת התוקפנות על עמנו הפלשתיני". בכיר חמאס באסם נעים מסר ל"אל-מוניטור": "הגבנו עם כמה רעיונות כדי לגשר על הפער ולהבטיח השגת הסכם בעניין עזה". בכיר נוסף בארגון, חוסאם בדראן אמר, כי "התקשורת שלנו עם המתווכים בקטאר ובמצרים נמשכת. ארה"ב מפעילה לחץ בדרכיה". 

פרשן מקורב לחמאס דיווח הערב כי ארגון הטרור מסר את תשובתו, שבה דרישה להפסקה מיידית של המלחמה, בתנאי לנסיגה ממסדרון נצרים ומציר פילדלפי. לפי הפרשן, חמאס הפגין "גמישות עליונה" בתשובה שהועברה לישראל. הוא הוסיף כי מה שיבוא אחרי המלחמה בעזה הוא עניין פלשתיני פנימי.

מחאת החטופים בירושלים, צילום: אורן בן חקון

מוקדם יותר הערב, גורם ביטחוני בכיר, צינן את ההתלהבות בנוגע לסיכויים לעסקה. לדבריו, "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א׳ במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו".

בתוך כך אמרו גורמים המקורבים למנהיג חמאס יחיא סינוואר כי הוא שוקל רק שתי אפשרויות: הפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל או "זכייה בכבוד השהאדה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר