בלינקן: "הצעתנו לסיום המלחמה ניתנת להשגה – עכשיו הכל תלוי בחמאס"

מזכיר המדינה האמריקני אמר למכון המחקר "ברוקינגס" כי "כל העולם תמך בהצעה, כל מדינה אמרה 'כן', זו הדרך לסיים את המלחמה" • עוד הדגיש כי "כולם תמכו חוץ מחמאס, שאמרו 'כן, אבל'" • באשר לזירה הצפונית אמר: "אני לא חושב שאף אחד רוצה שהמצב יסלים, לא ישראל, לא לבנון, ובטח לא איראן"

בלינקן, סינואר, נתניהו. צילום: עמית, שאבי, AP

"חמאס תמיד אומר - 'כן, אבל'": מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, העניק היום (שני) ראיון למכון "ברוקינגס" בו נשאל על מאמצי ממשל ביידן לקיום הפסקת אש בין ישראל לחמאס.

בלינקן הדגיש בפני הארגון למחקר מדיניות חברתית, כי ההצעה שהגיש נשיא ארה"ב קיבלה תמיכה רחבה ממדינות רבות ברחבי העולם, אך ציין כי חמאס עדיין מסרב להתחייב לה באופן מוחלט. "אני חושב שההצעה של ביידן היא ברת הישג, זה לא אומר שזה יקרה אבל זה צריך לקרות", אמר בלינקן.

בלינקן הוסיף כי: "כל העולם תמך בהצעה. כל מדינה אמרה כן, זו הדרך לסיים את המלחמה, להחזיר את החטופים, ולהחזיר אותנו למסלול של עתיד טוב יותר לפלשתינאים, לישראלים ולכל האזור". הוא הדגיש כי חמאס הוא הגורם היחיד שמתנגד, ואמר: "כולם תמכו חוץ מחמאס, שאמרו 'כן, אבל'. הם ניסו להציב תנאים חדשים, למתוח את החבל ולנסות להשיג עוד".

יחיא סינואר "כן, אבל"., צילום: איי.אף.פי

בלינקן הדגיש את הצורך הדחוף לפתרון ואמר: "אם נגיע לנקודה בה נוכל לקיים הפסקת אש, והאזור לא יהיה מוכן, אז יהיה לך ואקום מנהיגותי בעזה. יש שלושה דברים שאסור שיקרו בעזה: שליטה ישראלית, שליטה של חמאס או כאוס ואנרכיה כמו שרואים בחלקים בעזה היום. צריך אלטרנטיבה לכך".

חורבות עזה., צילום: רויטרס

בלינקן סיכם את דבריו באזהרה כי "הסבל בעזה חייב להסתיים ושיהיו אנשי ממשל עזתים וביטחוניים שיכולים לסייע לאנשים לחזור לחיים נורמליים". "אחרי שרואים את כל הסבל בעזה, אסור שנראה את זה קורה שוב", הוסיף.

תקיפת צה"ל בלבנון, צילום: דובר צה"ל

בנוסף להתייחסותו לעזה, בלינקן הדגיש את החשיבות במניעת התרחבות המלחמה לצפון: "אחד הדברים החשובים שעשינו זה הנסיונות  שהמלחמה לא תתרחב לצפון, לחיזבאללה, ללבנון ואולי רחוק יותר. לטעמי אנחנו בפרדוקס. אף אחד לא רוצה מלחמה, ישראל לא רוצה מלחמה, למרות שהם מוכנים להשתתף באחת אם הם צריכים, אבל הם לא רוצים. אני לא מאמין שחיזבאללה רוצה מלחמה. לבנון כמובן לא רוצים כי הם יהיו קרבן במלחמה הזאת. ואני גם לא חושב שאיראן רוצים  מלחמה כי הם רוצים לוודא שחיזבאללה לא מחוסל".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר