ניצחון לסמוטריץ': הקבינט אישר - חמישה מאחזים יוסדרו; סנקציות יוטלו על בכירי הרש"פ

שר האוצר הביא לקבינט הסדרה של חמישה יישובים וסירב לוותר על הסדרה של אביתר • בנוסף, הקבינט המדיני ביטחוני העלה הצעה לשורת צעדי ענישה נגד הרשות הפלשתינית ואבו מאזן • מערכת ביטחון התנגדה - והדיון הופסק להתייעצות

השר סמוטריץ' (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

צעדי סמוטריץ׳ למאבק בהכרה במדינה פלשתינית ובהליכים נגד ישראל אושרה בקבינט: סנקציות נגד הרש״פ, קידום ההתיישבות וצעדים נוספים.

כוחות הביטחון פינו את המאחז אעירה שחר

בעקבות הפעילות של הרשות הפלשתינית ב-ICC וב-ICJ באו״ם, צווי המעצר נגד ראשי המדינה ודחיפתה להכרה חד צדדית במדינה פלשתינית על ידי מדינות שונות, ממשלת ישראל מקדמת מספר צעדי תגובה ביניהם - סל צעדים הכולל ביטול אישורים והטבות שונות לבכירי הרש״פ, הגבלת תנועה ומניעת יציאה מהארץ ואכיפת עבירות הסתה שלהם, גירוש בכירים, משיכת סמכויות אכיפה מהרש"פ בשמורה ההסכמית במדבר יהודה וביצוע אכיפה נגד השתוללות הבניה במקום, אכיפה בשטחי B נגד פגיעה באתרי מורשת ומפגעים סביבתיים ועוד.

בנוסף, בקבינט אושרה הסדרה של חמישה יישובים בהתיישבות הצעירה: אביתר - בשומרון, שדה אפרים - בבנימין, גבעת אסף - בבנימין, חלץ - בגוש עציון ואדוריים - בהר חברון. בתוך כך, פרסום מכרזים לבניה וכינוס מועצת התכנון (מת"ע) לאישור תוכניות של אלפי יחידות דיור לבנייה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', צילום: גדעון מרקוביץ'

סמוטריץ' מסר: "לאחר שבועות של דיונים, ממשלת ישראל מקדמת תגובה הולמת לצעדים האנטי ישראלים בהובלת הרשות הפלשתינית. הסנקציות וקידום ההתיישבות בכל מרחבי ארצנו הם מסר ברור. כל מדינה שמכירה חד צדדית ברש"פ כמדינה אנחנו מקימים יישוב הרשות הפלשתינית הצטרפה לחמאס בנסיונות לפגוע בישראל בארץ ובעולם ואנחנו נילחם בזה. למי שהיה צריך הוכחה, קיבלנו זאת ב-7 לאוקטובר. מדינה פלסטינית בליבה של ישראל זו סכנה קיומית, לא אאפשר להביא אסון כזה על מדינת ישראל".

ויכוח בקבינט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש הממשלה בנימין נתניהו יצאו הערב (חמישי) לדיון מצומצם לאור התנגדות שעלתה לאישור הסדרת הישוב אביתר. סמוטריץ' הביא לקבינט הסדרה של חמישה מאחזים בהתיישבות הצעירה ומסרב כעת לוותר על הסדרה של אביתר. ‏עוד מבין הישובים שסמוטריץ' העלה להסדרה בקבינט - שדה אפרים, אדוריים ועוד.

במהלך הצעדה לאביתר: המשתתפים צועקים לעבר השר בן גביר // השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הקבינט המדיני ביטחוני דן בשורה של צעדי ענישה תקדימיים נגד הרשות הפלשתינית והנהגתה. המהלך מגיע בעקבות הפעולות הרבות של הרש"פ נגד ישראל מאז פרוץ המלחמה, בבתי הדין בהאג ובאו"ם, וכן בשל הפרת הסכם "השמורה ההסכמית", במדבר יהודה.

בין הצעדים עליהם עשוי להחליט הקבינט: מעצר ואף גירוש של בכירים ברש"פ שהביעו תמיכה בטבח שמחת תורה, או כאלה החשודים בפלילים. בנוסף, אינטרסים כלכליים של בכירים ברש"פ ייפגעו, ואישורי התנועה שלהם יוגבלו.

אבו מאזן, צילום: אי.פי

את הצעדים יזם שר האוצר ובחודשים האחרונים נערכה עבודת מטה במל"ל ובמערכת הביטחון, על מנת להכין אותם. לדברי גורם המעורה בנושא, שר הביטחון  יואב גלנט הסכים עקרונית למהלך.

היישוב אביתר פונה בהסכמה עם הממשלה ב-2021, אבל המתיישבים זעמו כיוון שלא הותר להם לשוב אליו כפי שסוכם. סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הבטיחו לפעול להכשרתו, הדבר עוגן גם בהסכמים הקואליציוניים עם הקמת ממשלת נתניהו, ורבבות מפגינים צעדו למאחז באפריל אשתקד - בהם שמונה שרים ועשרות ח"כים.

ראש המועצה האזורית בנימין ויו"ר מועצת יש"ע ישראל גנץ בירך את החלטת הקבינט לאשר חמישה יישובים ביהודה ושומרון. "במיוחד בימים קשים אלו, כשאנו מצויים במלחמה על הבית, חיזוק ההתיישבות בחבל ארץ אבותינו מהווה תשובה ציונית הולמת למדינות שמנסות לקדם טבעת חנק על ישראל בצורה של הקמת מדינה פלסטינית בלב הארץ מעל מיטות ילדינו", אמר. "נמשיך לפעול מול כל הגורמים כדי שעוד יישובים מההתיישבות הצעירה יקבלו את ההכרה הראויה להם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר