גנץ בכנס הרצליה: "אחרי שסיימנו לפרק את התשתית הצבאית של חמאס - הגיע הזמן להחזיר את חטופינו"

יומו השני של כנס הרצליה • ליברמן: "גרעין? נתניהו עסוק בדבר הכי חשוב למדינת ישראל - מינוי קונסול כללי במיאמי" • השר קיש: "אנחנו עושים הכל להשיב את החטופים"; בקהל הגיבו: "שקרן, תתבייש" • ח"כ ליברמן: היועמ"שית צריכה לגרום לממשלה לציית להחלטות בג"ץ - אחרת נגיע לאנרכיה מוחלטת" • לפיד: "דיברתי בעבר לא פעם על שתי מדינות לשני עמים, אני לא חוזר בי אבל משהו השתנה"

שידור ישיר מכנס הרצליה// אוניברסיטת רייכמן, המכון למדיניות ואסטרטגיה

שורה של אישי ציבור משתתפים היום (שלישי), ביום השני של כנס הרצליה ה-21 של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. בין נושאי הדברים המרכזיים יהיו מפכ"ל המשטרה היוצא קובי שבתאי ואימו של הרש גולדברג-פולין, שאתמול (שני), פורסם סרטון החטיפה שלו. הכנס מועבר בשידור ישיר באתר "ישראל היום".

"יש לנו יכולת להחשיך את לבנון"

גנץ בכנס הרצליה: "המחנה הממלכתי לא תשב בממשלה שמנציחה פטור, ולא מביאה פתרון לשירות. בממשלה שאקים אעמוד על מתווה שירות לאומי לחרדים וערבים כאחד – זה צורך לאומי עליון שיש לקדמו גם מול לחצים פוליטיים".

על המלחמה בעזה אמר: "אי אפשר להשמיד רעיון - אבל אפשר למנוע מליישם אותו. אחרי שסיימנו לפרק את התשתית הצבאית של חמאס - הגיע הזמן להחזיר את חטופינו".

בנושא חוק הגיוס: "אני מוטרד שנאלצנו להגיע לפסיקת בגץ בגלל שיקולים פוליטיים בכלל, ובשעת מלחמה בפרט. לצערי, בשיח שקיימנו עם מנהיגי החרדים, לא הצלחנו עדיין להגיע למתווה נכון ואמיתי. לא אוכל לתת את ידי לחוקי ישראבלוף".

גנץ בכנס, היום, צילום: .

"אסור שאף אחד יעשה כך, במיוחד בזמן מלחמה. המשימה שלנו היא קודם כל לאפשר לצה"ל לעמוד באתגריו עכשיו, ולהרחיב את השירות לכלל אזרחי ישראל – חרדים, ערבים, חילונים, נשים וגברים – בטווח של השנים הקרובות. כפי שאמרתי, המחנה הממלכתי בראשותי לא תוכל לשבת בתוך ממשלה שמנציחה פטור, ולא מביאה פתרון רחב וכולל לשירות. בממשלה שאקים, אעמוד על מתווה שירות אמיתי לחרדים ולערבים כאחד. זה צורך לאומי עליון, שיש לקדמו גם מול לחצים פוליטיים.

בנושא הצפון אמר: "אני אומר זאת בצורה האחראית ביותר – מדברים על הפסקת חשמל בישראל? יש לנו את היכולת להחשיך את לבנון, לפרק את התשתיות שלה, ולגרוע חלק גדול מהיכולות הצבאיות של חיזבאללה, בתוך ימים. אם נגיע לשם – גם המחיר כאן בישראל יהיה כבד. עלינו להיערך לתרחיש של פגיעה בתשתיות, גם לאירועים רבי נפגעים. זהו מחיר המלחמה, שרצוי למנוע, אבל אם נידרש אליה - אסור להירתע ממנה. האמינו לי - אף אזרח ישראלי, לא רוצה להיות בביירות במקום בירושלים, אם תפרוץ מלחמה כזו. לא נאפשר לחיזבאללה להישאר בטווח איום משמעותי וישיר על יישובינו. עם כל המחירים, חזרה של תושבי קריית שמונה ומטולה לבתיהם עד ה-1 לספטמבר – היא הניצחון האמיתי".

"איראן? נתניהו עסוק בדבר הכי חשוב למדינת ישראל - מינוי קונסול כללי במיאמי"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התקבל במחיאות כפיים כשהכריז על החלטת בג"ץ: "יש שופטים בירושלים, הם קיבלו החלטה נכונה". 

עוד הוסיף: "הממשלה הכבידה על הנושאים בנטל שקיבלו צו מילואים שלישי וניסתה לפטור אוכלוסייה שלמה מלהתגייס למען המדינה. אנחנו זקוקים לאנשים בכל המערכות, לא רק צה"ל אלא גם כבאות ומד"א. התקבלה החלטה מוסרית והממשלה לא יכולה לבוא בטענות כי כל הממשלות התחמקו מקבלת החלטה. אף אחד לא צריך להיות פטור ואני אגיש שוב הצעת חוק מחר. אם אני שר הביטחון, הייתי מוציא צווים לכל המועמדים החרדים לגיוס. היועמ"שית צריכה לגרום לממשלה לציית להחלטות בג"ץ - אחרת נגיע לאנרכיה מוחלטת". 

ליברמן נואם בהרצליה, צילום: .

על המלחמה אמר ליברמן: "אף אחד לא האמין שנדשדש כך מול ארגון טרור. יש חמש חזיתות פתוחות ולכן צריך לגייס את כולם. צריך לקבוע סדר עדיפויות נכון, כל צה"ל עסוק בעזה והממשלה מכילה אירועים בצפון. אנחנו בכלל לא מטפלים במקור הרוע - איראן. מעולם לא ראיתי ממשלה כה אנמית בנושא העיקרי. הדו"חות לגבי הגרעין באיראן הם חמורים מאד.  מטרת העל של איראן היא להשמיד את ישראל. הם עושים זאת בעזרת איחוד זירות ויש להם מספיק אורניום מעושר שהם רוצים להפוך לראשי קרב גרעיניים. נתניהו עסוק בדבר הכי חשוב למדינת ישראל - מינוי קונסול כללי במיאמי", השתעשע ליברמן וזכה למחיאות כפיים סוערות. 

לגבי היחסים עם ארה"ב אמר ליברמן: "כל המריבה הזו פוגעת בביטחון הלאומי. מה שמנחה את נתניהו זה רק שיקולים של שרידות פוליטית - להישאר עוד יומיים ולשמור על השלטון. לכן הוא בורח מההחלטות החשובות לעתיד המדינה. אני מאד תומך בהסכם עם הסעודים בלי הסכם הגרעין שלהם. תפסיקו לשקר, הם לא צריכים גרעין כדי להפיק חשמל. גם איראן התחילו בזה". 

ליברמן: "גרעין? נתניהו עסוק בדבר הכי חשוב למדינת ישראל - מינוי קונסול כללי במיאמי"

על איחוד אפשרי עם בנט ויוסי כהן אמר ליברמן: "קודם כל סקרים נעים להריח ואסור לבלוע. יש הבדל בין סקרים לתוצאות אמת. באיחוד הקודם שלי עם הליכוד הפסדתי המון מנדטים ולכן צריך לפעול בצורה שקולה. אני מעריך את נפתלי, גדעון סער ועוד אבל אני לא בונה החלטות על בסיס סקרים. צריך לקבל החלטה לפי שכל ישר. אסור לקפוץ מוקדם מדי, ב-6 לאוקטובר דיברנו על הניסיון של נתניהו להשתלט על בית המשפט העליון. אנחנו לא יודעים מה הן הנסיבות שיהיו. אנחנו מתקדמים בקצב נכון. כל משבר הוא הזדמנות. עלינו לבנות קואליציה ציונית. קואליציה לאומית רחבה היא מכבסת מילים כדי להכניס את החרדים. יש רוב מספיק גדול כדי להקים קואליציה ציונית. אפעל להקמת קואליציה לאומית בלי מפלגות אנטי-ציוניות, משיחיים ונתניהו".

"שמקבלי ההחלטות יחליטו אם הם רוצים להיות זכורים לנצח בהתבסס על אינטרסים ופוליטיקה"

רייצ'ל, אמו של הרש גולדברג-פולין שנראה בסרטון שנחשף אתמול, עלתה לשאת דברים בכנס. "שמי רייצל ואני אמו של הרש, בן ה-23, בעל האזרחות הכפולה. הוא בני היחיד שאיבד את ידו השמאלית החזקה ומאז אנו חיים בסיוט".

"מה אחלוק אתכם, אקדמאים משכילים, דיפלומטים, הוגים ומומחי ביטחון, כשאני רק אמא שעבדה עד לאחרונה בבית ספר יסודי. חשבתי הרבה על מה גורם להוגי דעות להפוך להוגים גדולים יותר ואז נזכרתי בתלמוד".

"האם אני חולמת? לא, שמי רייצ'ל ואני אימו של הרש גולדברג פולין": הנאום המרגש של אם החטוף

"שניים מהוגי התלמוד החכמים ביותר היו הלל ושמאי שראו את החיים בשתי דרכים ופילוסופיות שונות, ונשאל למה, אם שניהם כה מוכשרים, רוב ההחלטות נוטות לכיוון הלל? אומרים שהלל היה צנוע וחכם אך זה לא מסביר הכל. התלמוד אמר שכשהלל לימד הוא תמיד הציג את דעתו של שמאי קודם והיה עושה זאת בדרך מכבדת כל כך שבכל פעם תלמידיו היו בטוחים שזו ודאי הדרך שבה צריך לנהוג. רק בסוף הסבריו הלל היה אומר, עם כל הכבוד וההערכה אני חושב אחרת, ואז היה מציג את דעתו".

רייצ'ל, אמו של הרש גולדברג-פולן, צילום: .

"בלי קריאות גנאי, צעקות, איומים ובלי עלבונות לשמאי. הלל לא הסכים איתו אך רק לאחר שנבר עמוק בדעתו של שמאי. 

"שיעור נוסף מוויכוח מפורסם בתלמוד מלמד עד כמה חשוב שיהיו במעגל שלנו אנשים שחושבים אחרת מאתנו. אם נקיף את עצמנו רק באנשים שחושבים כמונו לא נצליח לדחוף את עצמנו קדימה באיך שאנחנו תופסים את העולם. רבי יוחנן וריש לקיש היו דוגמה טובה - הם צמחו משתי נקודות פתיחה שונות, ריש לקיש היה גנב וגלדיאטור בעברו לפני שחזר בתשובה ורבי יוחנן היה תלמיד ידוע שהפך למורה לתלמוד".

"פערים אלו הובילו לוויכוחים סוערים ודיונים מעמיקים. כשריש לקיש נפטר, רבי יוחנן נפל לדכאון ועצבות מאובדן יריבו וחברו. תלמידיו מצאו לו שותף חדש ללימודים, חבר חכם וגאון, אך בכל פעם שרבי יוחנן הציג את משנתו, שותפו ללימודים הסכים עם הכל וציין את כל הסיבות שיוכיחו את צדקתו. זהו פרק דרמטי בתלמוד בו רבי יוחנן כועס ואומר לשותפו אתה לא צריך להסביר לי ב-24 סיבות מדוע אני צודק. מן הסתם אני חושב שאני צודק. ריש לקיש היה מראה לי ב-24 דרכים מדוע אני טועה ואז יכולנו להתפלפל ולהבין את הסוגיה הרבה יותר טוב. חשוב שנקיף עצמנו באחרים שהם חכמים אבל לא באלו שהם שכפול שלנו או באומרי הן, למרות שזהו פיתוי לאגו".

רייצ'ל, אמו של הרש גולדברג-פולן, צילום: .

"לפני מספר שנים שמעתי את סיפורו של אלברט נובל. נובל היה תעשיין שעשה הון מהמצאת חומרי נפץ. לנובל הייתה הזדמנות ייחודית לקרוא את הספדו לפני מותו. אחיו הגדול לודוויג נפטר ובעיתון טעו וחשבו שאלברט נפטר. ההספד בעיתון אותו קרא אלברט נפתח כך: 'אלברט נובל, סוחר המוות שהתעשר ממציאת דרכים להרוג יותר אנשים, מהר יותר, נפטר'. לאחר שקרא את זה לנובל הייתה הארה והוא החליט שלא כך ולא עם המורשת הזו הוא רוצה להיזכר ומאז הקדיש את שארית חייו למה שהיום אנחנו מכירים כפרס נובל - הוקרה של מי שבשנה החולפת תרם לאנושות את התרומה הגדולה ביותר, במקור בתחומי פיזיקה, כימיה, ספרות ושלום. אנו כולנו כאנשים פרטיים, כארץ כאומה ואעז לומר אפילו כגזע צריכים להחליט כעת איך אנחנו רוצים שהסיפור הזה יסתיים".

"אני מתפללת שמקבלי ההחלטות יחליטו בהקדם אם הם רוצים להיות זכורים לנצח ולהישפט בהתבסס על אינטרסים ופוליטיקה או על האומץ לפעול נכון ביושר, בצדק ובחסד. בעולם כה מורכב, כל מה שאני מצפה לו הוא להתברך בכך שבני יחזור אליי מהר, חי. האם אני חולמת? לא, שמי רייצ'ל ואני אימו של הרש גולדברג פולין".

לפיד: "אני לא אוהב את נתניהו אבל אנחנו לא צריכים לרצות שראש ממשלה ישראל יועמד לדין בהאג על פשעי מלחמה"

יו"ר האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד, יאיר לפיד, עלה לשאת דברים ופתח, מטבע הדברים, בהתייחסות לפסיקת בג"ץ ההיסטורית. "בג"ץ אמר הבוקר את דברו ואמר זאת באופן ברור וחד, אין יותר פטור לחרדים, הוא בלתי חוקי. משרד הביטחון צריך לקיים את החוק ולהוציא צווים לעשרות בחורים שהשתמטו. נגמרו הקומבינות ונגמרו הימים שצעקו נמות ולא נתגייס וכאלו שהתגייסו ומתו. יש מילואימניקים שחייהם התפרקו - אם לא נילחם יחד נמות יחד".

"מהיום מי שלא מתגייס לא יקבל אגורה שחוקה ולא תקציבים לכוללים כי אין יותר פטור. אני אומר מפה לממשלה נבדוק שאתם לא מעבירים את הכסף מתחת לשולחן בכל מיני הסכמים. משלמי המיסם לא ימשיכו לממן מפעל המוני של עשרות אלפי משתמטים. גלנט, אדלשטיין, ברקת, דיכטר, ביסמוט וגם סמוטריץ' זה הרגע שלכם. החל מהבוקר גיוס חרדים הוא החוק ואם לא תקיימו אותו זו בגידה בחיילים ובמשרתי המילואים". 

יו"ר האופוזיציה וסיעת יש עתיד, יאיר לפיד בכנס הרצליה. שבע בעיות אסטרטגיות, צילום: ללא

"למדינת ישראל יש היום שבע בעיות אסטרטגיות", אמר לפיד על רקע שקף שבו הציג אותן: "עזה, חטופים, לבנון, איראן, האג, מעמד בינלאומי והכלכלה, ואני אומר שיש להן פתרון".

"לגבי עזה", פתח לפיד, "אנחנו צריכים להחליט מה אנחנו רוצים שיקרה שם - מי ישלוט. השני זה החטופים. המדינה לא תשתקם מ-7 באוקטובר אם לא תהיה עסקה להשבת החטופים. אין 'אנשים אחים אנחנו' או חוזה ישראלי בתוקף כל עוד הם לא חוזרים".

על הצפון אמר: "פינוי אזרחי הצפון היה טעות קשה שנבעה מפאניקה. עכשיו אנחנו צריכים להחזיר אותם ולתת להם פתרון ארוך טווח. הנושא הרביעי זה איראן ושלוחותיה כולל הגרעין האיראני - איראן מתקדמת וחוץ מדיבורים נתניהו לא מצליח לעשות כלום לעצור את זה. האג, גם אם אתם לא אוהבים את נתניהו ואני לא אוהב אותו אתם לא צריכים לרצות שראש ממשלה ישראל ייעצר ויועמד לדין על פשעי מלחמה".

"בנושא המעמד הבינלאומי אנחנו בהתרסקות. איבדנו את המוסדות הבינלאומיים והכלכלה הישראלית מאבדת את היתרון התחרותי שלה. אנחנו בפיגור חמור בתחום ה-AI ששם העתיד של כלכלת הטכנולוגיה. מול שבע הבעיות האלו התגבש בשנה האחרונה פתרון שלא נראה כולל ומקיף אבל הוא בדיוק זה - עסקת הנורמליזציה עם סעודיה וארה"ב - והעסקה הזו אינה המשך ישיר של הסכמי אברהם אלא אירוע רחב בהרבה. היא מחזירה את ההגמוניה האמריקנית למזה"ת על חשבון סין ורוסיה, היא יוצרת קואליציה ביטחונית וכלכלית מאזרבייג'ן ועד מצרים, שישראל היא הציר המרכזי שלה והיא גם נוגעת בכל אחת משבע הבעיות שמניתי".

"הקואליציה החדשה הזאת", המשיך לפיד, "של הסעודים, האמירתיים והמצרים וענף מוגדר של הרשות הפלשתינית שתיקח עליה את ניהול עזה על חשבון חמאס תאפשר עסקת חטופים. הברית האסטרטגית עם סעודיה היא המפתח להיערכות מול איראן. ראינו את זה בליל הכט"במים. האיראנים צריכים לדעת שהקואליציה שלנו יכולה להיות גם התקפית והיא גם הבסיס למלחמה בגרעין האיראני שזו בעיה של כל העולם. נתניהו איבד את יכולתו לגייס את העולם נגד הגרעין האיראני".

לפיד בכנס הרצליה. "לא חושב שיש מישהו כולל הרשות שחושב שהם יכולים להקים בשנים הקרובות מדינה מתפקדת", צילום: ללא

על האג הוסיף עוד, בהקשר של הנורמליזציה עם סעודיה כפתרון כולל לשבע הבעיות שמנה, כי "אף אחד לא יוציא צו מעצר נגד ראש ממשלה שנמצא בעיצומו של הליך שלום היסטורי". עם זאת, סייג לפיד, "יש רק מכשול אחד, עם הממשלה הנוכחית זה לא יקרה. בממשלה הנוכחית לא יהיה הסכם עם הסעודים מפני שהיא לא מסוגלת לומר את המילה פלשתינים".

"הגורמים הקיצוניים בממשלה בעיקר סמוטריץ' ובן גביר לא מוכנים לשום הסכם מועיל ככל שיהיה אם מישהו יעז להודות שיש דבר כזה פלשתינים. הסכם עם סעודיה לא יקרה אם מדינת ישראל לא תשכיל להבין שהיא צריכה להיפרד מהפלשתינים. אני לא אומר שאנחנו צריכים להסכים או לקבל מדינה פלשתינית בעתיד הקרוב. אני לא חושב שיש מישהו כולל הרשות שחושב שהם יכולים להקים בשנים הקרובות מדינה מתפקדת". 

"אני דיברתי בעבר לא פעם על שתי מדינות לשני עמים, אני לא חוזר בי אבל משהו השתנה. אחרי 7 באוקטובר חובת ההוכחה עליהם ולא עלינו. אם הם רוצים הגדרה עצמית שיוכיחו לנו שזה לא מוביל לעוד טרור, עוד מוות ועוד סיכונים. מצד שני לא לתת לזה שום סיכוי מראש זה לחתור תחת עצמנו, לטעון שכל הפלשתינים הם אותו דבר, כמו חמאס, זה לחזקת את החמאס. כשממשלת ישראל מפסיק להכיר במגבלות הכוח, כשהיא אומרת שהדרך שלה למנוע את האפשרות של מדינה דו לאומית מוסלמית היא לסמוך על הקדוש ברוך הוא - זו לא מדיניות זה משיחיות". 

"חינוך הוא האבן המרכזית לחזרה של המפונים"

רגע לפני עלייתו של השר קיש, הזהיר המנחה את הקהל מהפרעות אך המחאה נגד שרי הליכוד בכנס המשיכה. בפתח דבריו אמר קיש: "לפני שאיל וולדמן עלה, שוחחנו. הסכמות גדולות לא היו אבל דיברנו. אני לא בא להרצות, אני חושב שצריך שיהיה שיח. אנחנו במלחמה קשה, מלחמת העצמאות השנייה שלנו. אנחנו עושים הכל כדי להחזיר את החטופים שלנו", אמר השר ונענה בקריאות "שקרן", "לא נכון" ו"תתבייש" מהקהל. 

השר קיש בכנס. על פסיקת בג"ץ: "כל מה שבית המשפט החליט - נקיים", צילום: .

"בדרום אנחנו מובילים מהלך מורכב לאחר שהתחלנו במצב הכי גרוע שאפשר. בלי ביטחון לא נצליח להביא תקומה. חינוך הוא האבן המרכזית שמאפשרת חזרה של המפונים. האבנים הנוספות לתקומה הן מגורים ותעסוקה. לאורך כל התקופה היינו באי-וודאות עצומה. בגלל פעילות צה"ל קשה מאד להרגיש תחושת ביטחון באשכול. יש סטודנטים רבים במילואים, העומס במילואים הוא חריג. הובלנו תמיכה מקסימלית בסטודנטים שבמילואים בעזרת השלמות, הקלות ונקודות זכות". 

בנוגע להחלטת בג"ץ הבוקר אמר קיש: "כל מה שבית המשפט החליט - נקיים", הקהל הגיב במחיאות כפיים. "צריך לעשות את זה ביחד, לא במלחמת אחים. צה"ל צריך 3,000 חיילים חרדים ואנחנו חייבים לעשות את זה. אפשר לגייס אלפי בחורים שאינם תלמידי ישיבה ואנחנו חייבים לעשות את זה. זאת הזדמנות להביא למתווה מוסכם שלא יביא לקרע בעם. החרדים הם אחים שלנו ואני לא אוותר על גיוס משמעותי, אך מצד שני אני לא מאלה שרוצים לייצר שבר בחברה הישראלית". 

בסוף דבריו נשאל השר קיש על הקריאה לבחירות: "ללכת לבחירות עכשיו משמעותן הפסקת המלחמה. אנחנו צריכים לתת לצבא לנצח ואנחנו חייבים להיות כולנו יחד כדי לנצח את חמאס. יש לנו מחויבות לחטופים - זה יעד מרכזי. בואו נשמור על ביחד, האויב שלנו נמצא בעזה - זה חמאס". 

"אנחנו לא רוצים לפגוע בחרדים"

איל וולדמן, חתן פרס ישראל ליזמות וחדשנות טכנולוגית שבתו דניאל ובן זוגה נרצחו בטבח במסיבת הנובה התקבל במחיאות כפיים סוערות. כשהתיישב, נשאל וולדמן האם שר החינוך יואב קיש התנצל בפניו על כך שניסה לטרפד את זכייתו. "לא, הוא הכחיש", ענה וולדמן ואמר "אני לא מתעסק בזה יותר". "הממשלה שגרמה לאסון הכי גדול של המדינה, ממשלה ימנית קיצונית עדיין נמצאת בכיסא שלה. בכל היבט, אין אף נושא אחד שהולך בכיוון הנכון. אנחנו צריכים להחליט מי יהיו המנהיגים הבאים שיהיו מתאימים לעם ולא מושחתים. בזמן שאנחנו יושבים פה, יש עשרות חטופים חיים שנמקים בעזה ואנחנו לא עושים כלום כדי להחזיר אותם". 

אייל וולדמן, מייסד מלאנוקס וחתן פרס ישראל, צילום: חן זנדר ערוץ 13

בנוגע לסוגיית הגיוס אמר וולדמן: "אנחנו לא רוצים לפגוע בחרדים. זה חשוב לקחת חלק בנטל ולא לגרום לאנשים לעשות 200 ימי מילואים בשנה. החרדים צריכים להבין שזו לא במטרה לפגוע בהם. גם אני חזרתי למילואים למרות שאיני צעיר". 

וולדמן נשאל גם לגבי כניסתו לפוליטיקה: "לא רציתי להיכנס לפוליטיקה אבל אם צריך אותי בשביל לעשות שינוי ולא יהיו אנשים ראויים בפנים, נצטרך אנו להיכנס פנימה. אני מתרכז בדבר אחד - לפזר את הכנסת. מכאן יש שלושה חודשים להקמת גופים חדשים ונקווה שהם יקומו כדי שתקום ממשלה לא קיצונית שתכלול כמה שיותר מגזרים. חייבים לצאת מהסחרור".

"חוצפן, איך אתה מעז לשבת פה"

חבר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון (ליכוד) התקבל בקריאות הבוז הרמות ביותר שנשמעו בכנס, מצד רבים בקהל. דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט השבוי בעזה, שעונד על דש חולצתו טלאי צהוב שעליו התאריך 7.10, התפרץ לעברו והזכיר לו את המפגש הקודם ביניהם. "הוא יצא מחדר ועדת החוץ והביטחון כי אני הגעתי עונד טלאי - עשית על הגב שלי פוליטיקה עכשיו אני אעשה עליך איך אני?". 

"חוצפן איך אתה מעז לשבת פה", צעק אלגרט לאדלשטיין. "הקיצוניים גונבים את המדינה, אתה צריך להיות אסיר בציון ולא אסיר ציון על הפשעים שאתם עושים ועל השחיתות שלך". אשה נוספת צעקה לעברו, "LET MY PEPOLE GO. האמנו בך שאתה יכול".  

יו"ר ועדת חוץ ובטחון יולי אדלשטיין בכנס הרצליה, צילום: ללא
עמוס גלעד מנסה להרגיע את דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט, לאחר שהתפרץ בקריאות אל חבר הכנסת יולי אדלשטיין, צילום: ללא

אדלשטיין פתח את דבריו בנושא פסיקת בג"ץ על חוק הגיוס. "ראיתי עכשיו את הפסיקה ותגובתי היא שהיום ב-6 אחה"צ מתכנסת הועדה לישיבה שלישית בחוק שירות הביטחון כדי שבאמת מן הפסיקה הזאת שביננו לא מחדשת, ידעתי כבר שיש מלחמה בישראל וידעתי ודאי שחסר כח אדם בצהל. כל הדיבורים על צבא קטן וחכם מאחורינו ולכן צריך למצוא דרך איך באופן מעשי צהל מגייס ציבורים שעד עתה לא שירתו באופן משמעותוי ולא לקחו חלק בנטל".

לאחר עצירה ממושכת בשל ההפרעות, אמר אדלשטיין: "הועדה תמשיך לדון ואני מקווה שנצליח להגיע לנוסח. אמרתי את זה גם בפתיחת הדיונים. אני רוצה לשמוע מה הדרישות של צה"ל אבל אני רוצה לשמוע מהרמטכ"ל מהם הצרכים האמיתיים, והדבר השני הוא איך נערכים לבצע את זה. מה אני אומר למילואימניק שטחן 180 יום וקיבל צו נוסף - שגם אשתו באה ואומרת שהיא לא יכולה יותר - להגיד לו שבעוד כך וכך זמן יירד לו העול, או לאמא של סדירניק שבמקום צו שחרור מקבל צו מילואים, שעוד מעט יהיו כך וכך אנשים שיישאו עימו בנטל, ואתה יודע מה יש לזה רוב".

"אמרתי את זה בפרוטוקול, אני לא רץ אחרי אף סיעה. בפעם האחרונה שבדקתי - אין לחרדים רוב בכנסת. אבל אתה יודע למה לא קורה כלום, כי כל אחד בא עם מקצה שיפורים וססמאות ודמגוגיות - אם הגישה תהיה מעשית סביב דרישות מדינת ישראל תהיה תרומה אמיתית לשוויון בנטל".

"נדרש כוח אדם, כולם צריכים לעבור הכשרה בסיסית. מבחינת מפה האיומים: יש עדיין סיכוי להגיע להסכם בצפון בעזרת לחץ הצרפתים, אך כל יום שעובר מקטין את הסיכוי לזה. בשלב מסוים נצטרך לסגור את הפעילות בדרום ולהתפנות לפעילות מול חיזבאללה. מדינה תקינה לא יכולה לחיות לאורך זמן עם מציאות של מפונים". 

"אתה לא יועץ לבטחון לאומי, כי אין בטחון לאומי"

הריאיון של דוקטור שי הר צבי, ראש המדור למזרח התיכון באוניברסיטת רייכמן, עם צחי הנגבי, יו"ר המל"ל הופרע על ידי קריאות רמות מהקהל של בני משפחות החטופים. "תן לי סיבה אחת למה אני צריך לתת לו לדבר", קרא דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט החטוף בעזה. 

"חורבן ישראל לדראון עולם יהיה עליך ועל השותפים שלך, על ביבי המגלומן והפשיסט, שיחד עם משפחתו מביאים את ישראל לסף תהום", צעקו לו אחרים. "לך תעבוד, תביא אותם, מה אתה עושה פה, איפה 120 איש. יש גם חטופים חיים שלא נשמע קולם, והמשפחות מרוסקות לגמרי. קדימה, ספר לנו שאתה עושה הכל והמדינה עושה הכל", צעקו לו בציניות מהקהל.

"אני מורה בישראל", קראה איילה מצגר להנגבי, כשהגיעה עד לבמה. מצגר שחמיה יורם מצגר נרצח בשבי וחמותה תמי מצגר הושבה לישראל באחת העסקאות אמרה חיו"ר המל"ל. "יש לי ילדים להחזיק ולשקם, ניצולה אחת שחזרה מהטבח הזה, וחמותי שחזרה מהשבי. אף אחד מכם לא התקשר אלינו, רק אחד השר שלי, שר החינוך, לך תעשה את העבודה שלך". 

"אתה לא יועץ לביטחון לאומי כי אין בטחון לאומי, אז אתה לא יכול להיות יועץ למשהו שלא קיים", צעקה אשה נוספת מהקהל. 

יו"ר המל"ל צחי הנגבי בכנס הרצליה. "לך תעבוד, מה אתה עושה פה"., צילום: ללא

על החלופה השלטונית לחמאס, אמר הנגבי: "אנחנו מדברים כבר חודשים ארוכים על 'היום שאחרי' כאשר הדבר המרכזי שניסינו להדגיש הוא היום שאחרי חמאס. לא צריך לחכות שחמאס ייעלם כי זה תהליך ארוך אבל ברגע שחמאס מפורק מיכולות צבאיות ושלטוניות תהיה יותר אפשרות למדינות שרוצות לראות חלופה שלטונית בעזה יחד עם גורמים מקומיים. הקבינט הסמיך את צה"ל להוביל מהלך של מציאת חלופה שלטונית. אני מניח שבימים הקרובים נראה ביטוי מעשי לתכנית הזאת ואנחנו מאמינים בה והיא אכן תפעיל לחץ עצום על חמאס - את החמאס אי אפשר להעלים בהיותו רעיון ולכן צריך רעיון חלופי".

"הזמן פועל לרעת החטופים", הוסיף הנגבי. "אני יותר אופטימי היום, יש סיכוי שהלחץ הבינ"ל האדיר על חמאס יעשה את שלו. יש הסכמה כוללת של מעצמות שבד"כ עומדות לצד החמאס המאמצות את המתווה הישראלי ויש לחץ עצום על חמאס לקבל את ההצעה כמות שהיא. מחויבות ארה"ב לעסק היא 100%. צריך לעמוד איתן".

הנגבי נשאל על דברי רה"מ נתניהו, שאמר: "אנחנו מחויבים להצעת ביידן, אני מוכן לעסקה חלקית ומוכרחים להמשיך את המלחמה" - מהי באמת המדיניות ואיך מחזירים את החטופים הביתה?

"המדיניות אכן נקבעה ע"י קבינט המלחמה והממשלה, והיא קובעת מספר מטרות למלחמה. בהקשר הזה, יש 3 מטרות שאין ביניהן דירוג. בוודאי שיש דחיפות לנושא השבת החטופים, זה לא מטרה אחת קדושה מהשנייה, 3 המטרות משמעותיות ונושא החטופים כמובן בקדימות - השבת החטופים והחללים, השבת הבטחון לתושבי העוטף במובן הזה שלא יהיוה יותר איום מעזה והשמדת יכולות חמאס - מבצעיות ושלטוניות. יש מתווה ישראלי, שביידן ומועצת הבטחון של האו"ם בירכה עליו שהוגדר על ידי בלינקן כהצעה ישראלית מאוד נדיבה".

לגבי אופק חזרת התושבים לצפון אמר הנגבי: "היעד ידוע לכולם, זהו אחד הנושאים הבודדים שאין עליהם מחלוקת. נדרשת מציאות חדשה אחרת באזור גבול ישראל לבנון. הממשל האמריקני מוביל את המאמצים בראשות עמוס הוכשטיין שנמצא בקשר הדוק איתנו ועם גורמים בלבנון. אנחנו מאמינים בהסדרה בצפון ונקדיש לזה שבועות ארוכים ואם היא לא תהיה באמצעים דיפלומטיים אז כל אחד מבין שנדרשת הסדרה באמצעים אחרים". 

ארנון בר דוד: "אני לא קבלן שביתות של אף אחד"

האלוף במיל' עמוס גלעד ערך את הראיון עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, רגע לאחר שהתקבלה פסיקת בג"ץ ההיסטורית על נושא גיוס תלמידי הישיבות. "אנחנו ברגע היסטורי", אמר גלעד. "פסיקת בג"ץ פותחת עידן אחר בחשיבותה הציבורית והאסטרטגית. 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד עם עמוס גלעד בכנס הרצליה. "התנהלות מופקרת של הממשלה בכל הפרמטרים", צילום: ללא

"אנחנו ברגעים היסטוריים בכל התקופה הארוכה", אמר יו"ר ההסתדרות בר דוד. "מדינת ישראל נמצאת בצומת דרכים היסטורי. הכתובת הייתה על הקיר כבר לפני שנה, ידענו אז שאנחנו הולכים לתקופה נוראית וזה היה כתוב על הקיר, אחרי ליל גלנט והמשך ניסיונות החקיקה המשפטית הרגשנו שיש כאן אירוע מסוכן לישראל וזה אכן קרה".

"מתקפת ה-7 באוקטובר היא המשך ישיר של השנה וחצי האחרונות של התנהלות מופקרת של הממשלה בכל הפרמטרים. התנהלות שקיטבה - שזה הדבר שהכי כואב לי - הקיטוב בחברה, השיסוי, המחנאות, התחושה שחצי עם, אולי יותר, מסתובב עם תחושה שמשהו נורא קורה ואי אפשר לעשות כלום, תחושה נוראית שמישהו יצר אותה ועכשיו צריך לצאת מזה לקבל החלטות ולמצוא פתרונות".

"אני לא ראש הממשלה רק יו"ר ההסתדרות, מעולם ההסתדרות לא נדרשה בשום מלחמה או מבצע להפעיל כח בנושאים מדיניים. הפעלנו את הכח שלנו בליל גלנט והצלחנו, אין לי הרבה כדורים בקנה, אבל אני לא קבלן שביתות של אף אחד. ליל גלנט היה אירוע קוסמי חד פעמי. כרגע להכניס את המשק בזמן מלחמה לשביתה אין לזה שום תוחלת, לא נביא את החטופים כך, וגם לא נפיל את הממשלה סתם בשביתה, נחפש אירועים קומסיים אחרים, אל תצפו ממני להשבית סתם את המשק ולרסק את ההסתדרות".

איזנקוט, רעיית הנשיא ושגריר ארה"ב: היום הראשון של הכנס

המפכ"ל שבתאי: המשטרה היא לא מיליציה של אף שר

הדובר הראשון ביומו השני של הכנס היה מפכ"ל המשטרה היוצא, רב ניצב קובי שבתאי שדיבר על גבורת המשטרה במלחמת חרבות ברזל ועל תפקידה הרגיש במציאות הפנימית המתוחה בישראל.

"החברה הישראלית עומדת בשעת מבחן מזה שנתיים בכל הקשור לחוסנה הלאומי. השוטרים מוצאים עצמם עומדים חוצץ בין הצדדים ולא פעם זה מתבטא בהתנהגות שאינה הולמת אף אחד מהצדדים. כל מקרה שבו הופעל כוח בלתי סביר ייבדק עד תום. איני חולק כי תפקידנו לשמור על האיזון בין מרחב תקין לחופש ביטוי. לצערי, לאחרונה השיח כלפי המשטרה חוצה כל גבול, עלינו לוודא ששוטרינו אינם הופכים לשק חבטות לאומי. אנחנו לא חפים מטעויות ואני ער לכל אירוע חריג אבל אני מתחייב ששוטרנו לא מגיעים במטרה להתעמת עם המפגינים. שוטרנו אינם מליציה של שר כזה או אחר".

המפכ"ל שבתאי בכנס הרצליה. "השיח כלפי המשטרה חוצה כל גבול, עלינו לוודא ששוטרינו אינם הופכים לשק חבטות לאומי", צילום: רונן טופלברג

"המשטרה איננה צד ותפעל לאפשר כל מחאה שעומדת במסגרת החוק. החלשת המשטרה תפגע ביכולותיה וזה מדיר שינה מעיניי, כשלבטח זה ישליך על בטחון אזרחי המדינה. אנו ללא ספק נמצאים בשעת מבחן כאומה ומכאן אני קורא לכולנו בואו נוריד את מפלס האלימות והשיח המפלג". 

"כפיפות המשטרה לחוק בלבד"

"בואו נשים את המשטרה מחוץ לשיח הפוליטי ונעניק לשוטרים את הכבוד לו הם ראויים. משטרת ישראל אינה פוליטית, לא הייתה, ואסור שתהיה. לכן חשובה במעלה האחריות לשמר את משטרת ישראל כעצמאית ואוטונמית אשר כפיפותה היא למרות החוק בלבד".

"עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף האמונים על שלטון החוק במדינה דמוקרטית. אני גאה בשוטריי ומוסר להם את תודתי ואשר חרף האתגרים הרבים והפעולות האינטנסיביות הם מפגינים שליחות, מקצועיות ומסירות מידי יום ביומו מתוך ידיעה ברורה כי בידי המשטרה הופקדה מלאכה חשובה במעלה – שמירה על בטחון הפנים של אזרחי ישראל".

דני אלגרט: "ההיסטוריה תשפוט את כל מי שלא העז לגדל עמוד שדרה ולעמוד מול הביביזם הזה"

דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט השבוי בעזה, עלה לשאת דברים לאחר המפכ"ל. דני, הקריא בשם אחיו, הודעה היפותטית שאם היה יכול היה כותב לראש הממשלה. "ביבי שלום, אני כאן בשבי החמאס. החמאס מספר לנו שוויתרת עלינו, לא האמנתי. חשבתי שישראל איבדה יכולות ואנחנו עסוקים בהישרדות ואתה כבר לא ראש ממשלה, ואני שורד גם. היום החמאס הראה לנו את הריאיון שלך בערוץ 14. להפתעתי ולאכזבתי ראיתי אותך והבנתי שהחמאס צודק והמשכת הלאה".

דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט השבוי בעזה בכנס הרצליה. " כל מי שלא יוצא לרחוב להפגין איתנו, הוא משתף פעולה", צילום: ללא

"ויתרת עליי. ראיתי אותך כמו בימים הטובים, זחוח ומוקף אהבה כאילו לא אירע דבר. החמאס רחוק מתבוסה וזה נכון שהם אומרים שאתה אפילו לא יודע איפה אנחנו וזה לא בסדר העדיפויות שלך, אבל יותר מכך אני מאוכזב מעם ישראל שמפאשר לך לוותר עלינו. אני מקווה שבכל זאת משפחתי נלחמת כדי להשיבני הביתה. ראיתי חטופים שלא שורדים ובטוח שאתה לא יודע מי הם. אנחנו נמקים ומספר החטופים הולך וקטן. חברים רבים מניר עוז כבר לא איתנו ואני אומר שאפשר היה להציל אותם".

"לא יצאתי למלחמה ונחטפתי מהבית. הפקרת אותי ואני היום נוכח שאתה ממשיך להפקיר אותי. החמאס דואג לי יותר ממך. חיי חשובים לו יותר ממך. לאחר שראיתי אותך בערוץ 14 איבדתי תקווה. אין לי אמון בך, בגדת בי ובחבריי, ונקווה שהמדינה הזאת בכל זאת תצליח לשרוד אותך. איציק אלגרט תושב עזה".

דני, שוטר לשעבר, המשיך בדבריו: "הם כבר 8 חודשים תושבי עזה ואנחנו רואים ראש ממשלה שמהתל בכולנו, ואנחנו משתפים איתו פעולה. כל מי שלא יוצא לרחוב להפגין איתנו, נשיא המדינה משתף פעולה, ארנון בר דוד משתף פעולה, כל האנשים במשק במדינה שיש להם השפעה על אוכלוסייה אזרחית גדולה ולא יוצאים איתנו הם משתפי פעולה".

"ההיסטוריה תשפוט את כל מי שלא העז לגדל עמוד שדרה ולעמוד מול הביביזם הזה ונתן לו לעשות בנו ככל שעולה על רוחו. הוא יודע שלא תהיה עסקה ואנחנו יודעים גם, כי ביום שתהיה הוא הולך הביתה. כל זמן שבן גביר שם, שדיבר על עסקה מופקרת. יש עסקה יותר מופקרת מאשר העסקה בין ביבי לבן גביר ולתת לו להיות השר לביטחון לאומי?. יש הפקרות יותר גדולה מזאת? הייתי במשטרה אני מכיר את בן גביר מהתחום. טיפלתי גם במחתרת היהודית ואני מכיר אותו מקרוב. הם טרוריסטים לכל דבר ועניין והם היום מנהלים את מדינת ישראל ומחליטים על עסקה או לא. ראש הממשלה הבטיח לבן גביר מלחמה, שרק לא ייצא מהממשלה".

עוד ישתתפו בכנס היום, ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, יזם ההיי-טק וחתן פרס ישראל איל ולדמן, ששכל את בתו ב-7 באוקטובר, שר החינוך יואב קיש, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ואישים נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר