תביעת ענק נגד אונר"א: "הלבינה כספי סיוע ועזרה לחמאס ב-7 באוקטובר"

ניצולי ומשפחותיהם של קורבנות 7 באוקטובר הגישו תביעה בביה"מש הפדרלי בארה"ב נגד סוכנות הסעד המתעד יותר מעשור של שחיתות • התביעה מציגה ראיות על מבצע הלבנת כספים בשווי מיליארד דולרים וצמצום משמעותי של הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה • "אין כאב שמשתווה לקבורת כל משפחתך, כל שנותר לו הוא להיאבק שמי שאחראי על חיזוק חמאס ישלם"

לוחמי צה"ל ליד מטה אונר"א בעזה (ארכיון). צילום: איי.פי

ניצולי ומשפחות הקורבנות של מתקפת הטרור של 7 באוקטובר הגישו היום (שני) תביעה בבית המשפט הפדרלי בארצות הברית, המתעדת יותר מעשור של הונאה ושחיתות לכאורה בסיוע כספי לרצועת עזה, שחולק באמצעות האו"ם.

הקלטה: כך נשמע מחבלים שעובדים במקביל כמורים בבית ספר של אונר"א בדיר אל-בלח // דובר צה"ל

התביעה מספקת ראיות על האופן שבו אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלשתינים) הובילה מבצע הלבנת כספים בשווי מיליארד דולרים שמימן את חמאס - תוך צמצום משמעותי של הסיוע ההומניטרי שסופק לתושבי עזה ומילוי תפקיד מפתח במתקפת 7 באוקטובר.

השתתפה באופן פעיל בהסטת כספי טרור

התביעה הדגישה את חשיבות העברת השליטה בסיוע לעזה מאונר"א לנציבות האו"ם לפליטים (UNHCR) או לארגונים לאומיים לא ממשלתיים אחרים.

"הממצאים בתביעה זו מוכיחים כי אונר"א הייתה מודעת להסטת הכספים והשתתפה בה באופן פעיל", אמר ביג'אן אמיני, אחד מעורכי הדין שמובילים את התביעה. "כספים אלה, שיועדו לתמיכה בתושבי הרצועה, הועברו לערוצים שהבטיחו את השימוש בהם לטרור בניגוד לחוק הבינלאומי".

אונר"א, עזה, צילום: אי.פי.איי

"התעקשותה של אונר"א על חלוקת של יותר ממיליארד דולרים במזומן, שתושבים מקומיים לא יכלו להוציא מבלי לעבור דרך חלפני כספים של חמאס, היא אחת מהראיות החדשות המרשיעות ביותר המוצגות בתיק זה".

על פי טענות התביעה, במקום לבצע תשלומי סיוע במטבע מקומי, אונר"א התעקשה לבצע תשלומי סיוע בדולרים אמריקניים, מטבע שתושבי עזה, כאמור, לא יכלו להשתמש בו. על פי תיק התביעה, זו הייתה פרקטיקה ייחודית, שאינה עקבית עם הסיוע לרשות הפלשתינית, לירדן או לתוכניות פליטים אחרות של האו"ם.

אספקה של מטבע אמריקני לשליטת חמאס

לדבריו התובעים, בנוסף לעלות ולסיכון של שינוע 20 מיליון דולרים במזומן לחודש לתוך רצועת עזה, תוכנית זו חייבה מקבלי סיוע לשלם לחלפני כספים של חמאס עמלות של 10-20 אחוזים כדי להמיר את הכסף לשקלים.

אמצעי לחימה שאותרו על ידי צה"ל חלקם בתוך שקיות של אונר״א, צילום: דובר צה"ל

תוכנית תשלומים זו הפחיתה את הערך של הסיוע לתושבי עזה בשניים עד ארבעה מיליון דולרים לחודש והגדילה את ההכנסה החודשית של חמאס. בנוסף, התוכנית הבטיחה אספקה אמינה של מטבע אמריקני לשליטת ארגון הטרור מדי חודש, שהייתה הכרחית לתשלום למבריחים ולסוחרי נשק שאינם מקבלים מטבע אחר כתשלום.

"אין כאב בעולם שמשתווה לקבורת משפחתך, שנרצחה ונחנקה בביתם", אמרו גדי ורעומה קדם, שילדיהם ונכדיהם נהרגו במתקפות 7 באוקטובר. "כל שנותר הוא להיאבק כדי לדאוג שמי שאחראי על חיזוק חמאס, ביניהם גם אונר"א, ישלם".

עוד אמרו כי אונר"א "חיזקה את חמאס, העבירה לו כספים ומימנה את הרציחות של כל קורבנות 7 באוקטובר. הסוכנות פעלה כשותפה מלאה בצמיחת מחבלי הנוחבה. אונר"א ומנהליה שותפים מלאים ברצח ילדינו".

אונר"א, צילום: רויטרס

בכתב התביעה ציינו כי עלויות התפעול וגודל הצוות של אונר"א הם כמעט פי עשרה מאלה של נציבות האו"ם לפליטים. "עובדה זו מחריפה עוד יותר את הבזבוז והניצול לרעה של הסיוע המיועד לתושבי הרצועה ומאפשרת מימון ותמיכה במחבלים. אף שהאו"ם פועל בסביבות פוליטיות מורכבות, אין במגילת האו"ם סעיף הקורא לארגון להוביל מבצע הלבנת הון בשם ארגון טרור".

אונר"א ידעה שהיא מעסיקה מחבלים

חמאס, ארגון טרור ידוע שאמנתו טוענת כי השלום יהיה אפשרי רק כאשר ישראל תושמד, שלט בגלוי ב-24 מתוך 26 עמדות הנהגה באיגוד העובדים של אונר"א. לפחות עשרה אחוזים מעובדי סוכנות הסעד היו חברי חמאס, ולגבי יותר מ-100 מהם הוכח כי השתתפו בטבח 7 באוקטובר.

בתוך כך, מתקני אונר"א ובתי ספר בתוך הרצועה שימשו לאחסון נשק וכנקודות כניסה ואספקה למנהרות ולבונקרים. מרכז הפיקוד והשליטה של חמאס לטבח היה ממוקם ישירות מתחת למטה אונר"א בעיר עזה, והשתמש בחשמל ובשרתים אחרים מהמתקן לתיאום טרור במהלך המתקפה.

בתוך מטה אונר"א: חומרי חבלה ואמצעי לחימה במרכז הסיוע ההומניטרי // דובר צה"ל

"המחבל שהחזיק אותי כבת ערובה במשך 53 ימים עבד כמורה בבית ספר של אונר"א", אמרה דיצה היימן, ששוחררה מהשבי. "העובדה שחמאס שלט בעזה לא הייתה תירוץ לאונר"א להעסיק ולממן מחבלים, אלא הייתה צריכה להבטיח שהסוכנות תנקוט אמצעי זהירות נוספים. אונר"א ידעה שהיא מעסיקה מחבלים ושהכספים והמתקנים שלה משמשים לטרור".

הייתה מודעת למידת שליטתו של חמאס

אונר"א הייתה מודעת לחלוטין למידת שליטתו של חמאס בכל רמות מערכת החינוך שלה, כך נטען בתביעה. גם אחרי אזהרות מצד ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי, וחרף הקפאת נכסים על ידי האיחוד האירופי, המשיכה אונר"א להדפיס ספרי לימוד עם חותמת האו"ם. ספרים אלה לימדו דקדוק באמצעות כתיבת משפטים כגון "אבצע ג'יהאד לשחרור המולדת" ו"אזין את המולדת בדמי". אונר"א אף לימדה לעתים קרובות את ילדי עזה לספור באמצעות מניית החללים שנהרגו באינתיפאדה בשנת 2014.

"הזוועות שהייתי עד להן ב-7 באוקטובר אפשריות רק באמצעות הרעלה מתמשכת ונרחבת של נשמת עם," אמר גורם שהיה עד לחלק ממעשי האונס והטבח הנוראיים שהתרחשו ב-7 באוקטובר. "בני אדם אינם מסוגלים לאכזריות בקנה מידה ובעומק כאלה בכוחות עצמם".

מטה אונר"א בעזה, צילום: אי.אף.פי

"השותפות של אונר"א בטבח חורגת בהרבה מעבר לאספקת אמצעים חומריים לחמאס לבצע את המתקפה. אונר"א סיפקה דור של ילדים ואת הבקרות החברתיות הנחוצות כדי לטפח את הרוע".

התביעה הוגשה בשם 100 תובעים בבית המשפט המחוזי של ארצות הברית במחוז הדרומי של ניו יורק. התביעה תתנהל נגד אונר"א ושבעה נציבים כלליים, סגני נציבים ומנהלים שפיקחו על התוכניות הבלתי חוקיות והתבססו בניו יורק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר