משבר עם ארה"ב. צילום: אי.אף.פי, אלכס קומולויסקי

נתניהו בשיחות סגורות לאמריקנים: "עיכוב משלוחי הנשק רק מקרב מלחמה כוללת עם חיזבאללה"

לאחר הביקורת על סרטון נתניהו: גורם בכיר אומר ל"ישראל היום" כי זה שלושה חודשים מתריעים גורמים במערכת הביטחון על האטה דרמטית במשלוחי נשק, הכוללים מגוון של חימושים • "אנחנו מדברים ומדברים - וכלום לא קורה" • דובר הבית הלבן כינה את הווידאו שפרסם רה"מ "מביך"

[object Object]

ברקע העימות הפומבי עם הממשל האמריקני בסוגיית עיכוב משלוחי החימוש, מידע חדש שמגיע לידי "ישראל היום" חושף גם את האזהרה החמורה שהשמיע ראש הממשלה בשיחות סגורות עם בכירי הממשל בנוגע למלחמה אפשרית בלבנון וגם את הסיבות ללחץ חסר התקדים שמפעיל כעת נתניהו על ביידן ואנשיו.

זה שלושה חודשים מתריעים גורמים בכירים במערכת הביטחון על האטה דרמטית במשלוחי הנשק.  בשיחות עם האמריקנים העבירה ישראל את חוסר שביעות הרצון מהעיכוב המתמשך, אך ראש הממשלה גם מזהיר באופן מפורש בשיחות עם האמריקנים מכך ש"עיכוב הנשק רק יקרב מלחמה כוללת עם חיזבאללה".

הסרטון שעורר את זעם האמריקנים

נתניהו באנגלית: "אמרתי לבלינקן שלא יתכן שמונעים מאיתנו נשק" // צילום: דוברות רה"מ

מתברר כי את האזהרות האלה משמיעים נתניהו וגורמים בכירים נוספים במערכת הביטחון בפני מקביליהם, אך האמריקנים עד כה הכחישו את הבעיה או הודיעו שיטפלו בה - ללא כל שינוי.

"חודשים של שיחות. אנחנו מדברים ומדברים, וכלום לא קורה", אמר גורם המעורה בפרטים ל"ישראל היום". רק הלחץ הפומבי שמפעיל כעת נתניהו, אומרים בכירים בדרג המדיני, עשוי להוביל לשחרור המשלוחים המעוכבים. לצד השיחות עם הבית הלבן, מערכת הביטחון מנהלת כלכלת חימושים מדוקדקת ומכינה את ישראל למלחמה עם חיזבאללה, חרף האטת המשלוחים מארה"ב.

"מלחמת קיום"

החשש האמריקני היה תחילה מפני הפעולה ברפיח, אך כעת ממשל ביידן מנסה לעכב מלחמה בלבנון באמצעות משלוחי התחמושת - מה שמוביל לתוצאה ההפוכה, כך חוששים בישראל. כאשר במודיעין של האויב מבינים שבממשל ביידן לוחצים דווקא את ישראל ואין משמעות לאותה ברית קרובה עם ארה"ב, כל עיכוב עלול להוביל להסלמה מול חמאס וגם מול חיזבאללה ואיראן.

אתמול, בתגובה למתקפה יוצאת דופן מצד בכיר בבית הלבן, אמר נתניהו כי "אני מוכן לספוג התקפות אישיות - ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".

ראש הממשלה הגיב למעשה לדבריו של דובר הבית הלבן ג'ון קירבי, שכינה אמש את הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו "מביך". כזכור, נתניהו פרסם סרטון שבו תקף את עיכוב אספקת הנשק לישראל, ואילו בתדרוך לכתבים אמר קירבי: "זה היה מביך בלשון המעטה, בהחלט מאכזב, במיוחד לאור העובדה שאף מדינה אחרת לא עושה יותר כדי לעזור לישראל להגן על עצמה מפני האיום מצד חמאס".

בנוגע לטענה לעיכוב משלוחי הנשק, בממשל האמריקני טענו שוב כי מדובר במשלוח אחד ששליחתו עדיין נבחנת, וששאר האספקה מגיעה כרגיל, אלא שכעת אנחנו מפרסמים שדברי הבית הלבן לא מתארים את המצב באופן אמיתי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו