נתניהו בטקס לזכר חללי אלטלנה: "מיעוט קיצוני ואלים ממומן בכמויות אדירות"

טקס לזכרם של חללי אוניית אלטלנה מתקיים בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב במעמד רה"מ נתניהו, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל, שרים וחברי כנסת • מפגינים נגד רה"מ פונו מהמקום

הטקס לחללי אלטלנה ב-2023. צילום: קוקו

הטקס לזכרם של חללי אוניית אלטלנה התקיים היום (שלישי) בבית העלמין בנחלת יצחק בתל אביב. בטקס השתתפו רה"מ בנימין נתניהו, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, שרים וחברי כנסת. אל המקום הגיעו מפגינים שחיכו לנתניהו, הם פונו מהמקום ע"י שוטרים. 

שוטרים דוחפים את המפגינים שהגיעו לחכות לנתניהו בנחלת יצחק // יונתן פורת לובנסקי

במהלך נאומו אמר נתניהו: "אחדות היא תנאי לנצחון. האויב לא נמצא בפנים, הוא נמצא בחוץ. ולא רק שהוא נמצא בחוץ – הוא מייחל ל'אלטלנה' שנייה. אנחנו נלחמים בכמה חזיתות, אבל מלחמה אחת אין ואסור שתהיה - לא תהיה מלחמת אחים. אולם יש מיעוט קולני שממומן בכסף בכמויות אדירות. אבל הוא לא מייצג את הרוב בעם. רוב העם עומד מאחורי לוחמינו שרוצים וחותרים לניצחון על אויבינו".

מפגינים בסמוך לבית העלמין בנחלת יצחק, צילום: גדעון מרקוביץ'

בכוח קפלן הגיבו: "נתניהו שמפיץ קונספירציות על חיילי צה״ל הגיבורים משל היו בוגדים - עכשיו מנסה להכפיש את הציבור הדמוקרטי האדיר בישראל. ראש ממשלת האסון מנסה להפריד שוב בין חלקי העם - חובה לצאת למחות נגדו כדי להציל את ישראל".

בני גנץ הגיב: "ראש הממשלה. הפגנה נגד הממשלה, אינה הפגנה נגד חיילי צה"ל. רוב מוחלט בקרב המפגינים עומד מאחורי לוחמינו, בדומה לרוב גדול בכל חלקי החברה הישראלית. ובניגוד לאחרים שאתה פוטר מהצורך לשרת את המדינה בשעתה הקשה, חלק מהמפגינים הם הלוחמים עצמם".

מפגינים בסמוך לבית העלמין בנחלת יצחק, צילום: גדעון מרקוביץ'

בנוסף, הביע ביקורת על ארה"ב: לפני ימים אחדים היה פה מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן. הייתה לנו שיחה נוקבת. אמרתי לו שאני מעריך מאוד את התמיכה שנתנה לנו ארה"ב וממשל ביידן מתחילת המלחמה, אבל אמרתי לו גם דבר נוסף: איך יתכן הדבר שבחודשים האחרונים נשק ותחמושת חיוניים מתעכבים בארה"ב? איך ייתכן הדבר שבשעה שישראל, בעלת בריתה הקרובה והנאמנה של ארה"ב, שנלחמת על קיומה ונלחמת מול איראן ובאויבינו המשותפים, איך יתכן שנשק ותחמושת שרכשנו בכספינו לא מגיעים הנה?".

מפגינים בסמוך לבית העלמין בנחלת יצחק, צילום: גדעון מרקוביץ'

הפגזת האונייה "אלטלנה" מול חופי תל אביב לפני 76 שנים היתה אחת הפרשות הקשות שידעה מדינת ישראל הצעירה. בעיצומה של מלחמת העצמאות הגיעו ארגוני המחתרת להסכם שילובם בצבא ההגנה לישראל. ביוני 1948 נחתם הסכם על שילוב האצ"ל בשורות הצבא ומחייב את האצ''ל להתפרק מנשקו. כשלושה שבועות לאחר מכן הגיעה אל חופי הארץ אוניית האצ"ל אלטלנה, ועל סיפונה מעפילים ונשק. 

בעקבות אי הסכמה בין נציגי ממשלת ישראל ומפקדת האצ"ל בנושא חלוקת הנשק, תותח של צה"ל ירה על הספינה והיא החלה לטבוע. 16 לוחמי אצ"ל נהרגו לצד שלושה חיילי צה"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר