התוכנית: עסקת חטופים עכשיו - חיזבאללה אחר כך

למרות ההסלמה בצפון, בקבינט המלחמה נוטים להתמקד בעסקה ובלוחמה בדרום, ולנסות להגיע להסדר מדיני בצפון - ללא מבצע קרקעי • נתניהו עומל על שרידות ממשלתו, ומנסה באמצעות העסקה להשאיר את גנץ • הנשיא ביידן בראיון למגזין "טיים": "חמאס אשם והכשיל עסקת חטופים"

קבינט המלחמה. צילום: .ללא קרדיט

קבינט המלחמה נוטה שלא להיכנס לעימות ישיר מול חיזבאללה בצפון במקביל ללחימה בעזה ולדיונים על עסקת החטופים, חרף ההסלמה בצפון.

משפחות חטופים: "ביידן נאם אמש כי הוא יודע שנתניהו עלול לטרפד גם את העסקה הזו" // צילום: משה בן שמחון

קבינט המלחמה התכנס אמש לדון בהסלמה בגבול הצפוני, אל מול הניסיון לקדם עסקה כוללת להחזרת החטופים שעשויה להשפיע גם על הזירה הצפונית. זאת, על רקע הלחצים האמריקניים למצות תחילה את מאמצי המשא ומתן לעסקת חטופים. אותם לחצים מהממשל הדמוקרטי בנוסף לעמדת מערכת הביטחון מובילים לכך שישראל תנסה תחילה לפעול להסכם מדיני מול חיזבאללה ורק בהיעדר ברירה אחרת להיכנס לזירת לחימה נוספת.

חמאס מקשיח עמדות

באשר לעסקה המתגבשת, בכיר חמאס אוסמה חמדאן טען אתמול כי "התגובה הישראלית לא עונה לסוגיית הפסקת האש הקבועה ולנסיגה מלאה מעזה. זה לא עולה בקנה אחד עם הצהרות הנשיא האמריקני. ישראל רוצה רק שלב אחד, שבו תקבל חטופים ואחרי כן תחדש את המלחמה.

איננו מסכימים להסכם שאינו מאשר הפסקת אש קבועה ונסיגה מעזה. אנחנו מבקשים מהמתווכים להשיג תגובה ישראלית ברורה, שמאשרת הסכמה על הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה מעזה".

אמבולנסים של הצלב האדום- השבת החטופים בעסקה הקודמת, צילום: איי.פי

דובר משרד החוץ הקטארי הודיע כי הם קיבלו את ההצעה הישראלית, שמשקפת את העמדות שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. על פי הדובר, כמתווכים הם העבירו את ההצעה לחמאס. "המסמך קרוב יותר עכשיו בעמדות של שני הצדדים", אמר הדובר הקטארי.

לשרוד את כנס הקיץ

האם ראש הממשלה נתניהו מכוון להקדמת הבחירות? בקואליציה טוענים כי נתניהו ינסה לשמר את הממשלה חרף כל המשברים הפוליטיים המצטברים מעסקת החטופים, דרך פרישת גנץ ועד לגיוס החרדים.

המטרה העיקרית אמר גורם בסביבתו - לשרוד את כנס הקיץ עד לסוף חודש יולי ולהתקרב לכנס החורף ובפרט למועד הבחירות בארה"ב.

גנץ. בדרך לפרישה?, צילום: חיים צח, לע"מ

התמרונים האחרונים של נתניהו - כולל קידום העסקה על אף התנגדות שותפיו הבכירים - נועדו להפחית את הלחצים האמריקניים ולנסות ולהשאיר את גנץ בממשלה. אלא שהאחרון לא מתכוון להישאר - אם חמאס יסנדל את האפשרות להתקדם.

בשלב הזה ועל פי התבטאויות בכיר חמאס אמש, נראה שהאולטימטום של גנץ צפוי אכן להוביל ליציאתו מהממשלה בניסיון לקדם בחירות. חברי המפלגות החרדיות ובראשם ש"ס שהודיעו ביממה החולפת כי ייתמכו בעסקה - נענו מחד לבקשה מראש הממשלה לתת לו את הקרדיט בניהול המשא ומתן.

מאידך, ואולי חשוב מכך עבורם - פעלו בכך לנטרל את הביקורת הציבורית ההולכת ומעמיקה על סרבנות הציבור החרדי להתגייס לצבא גם בעת מלחמה. בעוד החרדים מרפדים מעט את כיסי התמיכה של נתניהו במהלך לקידום עסקה, הוא עצמו עסוק בשיחות תכופות עם חברי סיעתו על רקע שני המשברים העיקריים – עסקה מול חמאס וחוק גיוס שנוי במחלוקת.

נתניהו, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

במהלך השבועות האחרונים זימן אליו נתניהו ללשכה חברי כנסת מהעשירייה השלישית במפלגה כדי למנוע נשירה בעקבות מהלך הפרישה הצפוי של גנץ. נראה כי נתניהו לא חוזר על טעויות קודמו בתפקיד נפתלי בנט שחברי מפלגתו נטשו אותו בזה אחר זה עד שהובילו לפירוק ממשלתו.

הפוליטיקאי המשופשף נתניהו יודע ששמירה על הקואליציה לא מתחילה בבן גביר מרוצה אלא בכלל בח"כ אלי דלל. בלשכה טענו היום כי את הפגישות האלה נתניהו מזמן מעת לעת כחלק מהשגרה, מה שמלמד עוד יותר על הכוננות המתמדת בלשכת ראש הממשלה למשבר הבא.

משבר הגיוס

בעוד משבר הגיוס הופך לבלתי נמנע, נתניהו חשב שיוכל לשלוט באווירה סביב העסקה ובקרדיט שיקבל למשא ומתן. רק שאז הוא גילה שלא רק באופוזיציה לא מאמינים להצהרותיו, אלא בעיקר בקואליציה שלו פנימה.

ח"כ זאב אלקין, צילום: גדעון מרקוביץ

את ישיבת ועדת חוץ וביטחון אליה הגיע השבוע הקדיש כדי לשכנע שהוא יכול לפרוש מהעסקה בכל שלב ולחדש את המלחמה.

מי שדחק אותו לפינה היה אחד, שותף קרוב לשעבר שמכיר את נתניהו שנים ארוכות - ח"כ זאב אלקין שהתעקש ושאל: "מה יהיה ביום ה־43 לעסקה?" כלומר האם אז יחדש את האש, בעוד נתניהו התעקש שיוכל, נראה שבליכוד וגם באופוזיציה לא קנו את ההסבר המשכנע נוכח הממצאים: זה אותו ממשל שדחף את קבינט המלחמה לוויתורים כבדים עד כה. חידוש האש נוכח הבחירות המתקרבות לדעתם תהיה משימה בלתי אפשרית.

חיבוק הדוב מביידן

לחיבוק הדוב לנתניהו חזר אתמול הנשיא ביידן, שהבהיר בריאיון כי מי שאשם בעובדה שטרם הושגה עסקת חטופים והפסקת אש הוא ארגון הטרור חמאס.

ביידן מפציר בישראל להסכים לעיסקת חטופים: "אני קורא להנהגה בישראל לעמוד מאחורי העסקה הזו" // ערוץ היוטיוב של הבית הלבן

"חמאס יכול לגמור את כל הסיפור הזה מחר אם הוא רוצה", אמר, "ההצעה האחרונה מצד ישראל מאוד נדיבה. ביבי תחת לחץ כבד מאוד בסוגיה הזו, ולכן הוא מוכן לעשות כמעט הכול כדי להשיב את החטופים הביתה".

מה"הכל" של ביידן חוששים יותר מכל שותפיו לקואליציה. בינתיים הקשחת העמדה של חמאס פומבית, חוששים בימין, תוביל את נתניהו לעבר הוויתור הבא בלחץ אמריקני כשלא נותר כמעט מה לתת למעט ביטוח חיים לבכירי חמאס שעוד נותרו ברצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר